Az AirUnion légiszövetség és az Atlant-Soyuz egyesüléséből létrejövő új légitársaságot a moszkvai kormányzóság, a krasznojarszki régió és az állami kézben lévő Russian Technologies nevű vállalat birtokolja majd, adta hírül az Interfax az ügyet közelről ismerő forrásokra hivatkozva.
Az államé lesz a többség
"A krasznojarszki régió kész arra, hogy részt vegyen egy új légitársaság létrehozásában, amelynek fő tulajdonosa a Russian Technologies révén az orosz állam lesz" – idézi a hírügynökség Alexander Khloponint, Krasznojarszk kormányzóját. A hírt az érintett cégek egyelőre nem kommentálták.
Mint ismert, az AiRUnion légiszövetség öt légitársaságot foglal magába: a KrasAir Airlinest, a Domodedovo Airlinest (DAL), a Samara Airlinest, az Omskavia Airlinest és a Sibaviatrans Airlinest.
A szövetség fő magánrészvényesei az Abramovics-fivérek: a KrasAirt és a Samarát 40-40, a DAL-t 48,6, az OmskAviát hetven, a SibAviatranst pedig száz százalékban birtokolják. Borisz Abramovics emellett vezérigazgatói tisztet tölt be a szövetség legnagyobb légitársaságában, a KrasAirben. A cégekben az orosz állam is jelentős tulajdonrészekkel - a KrasAirben 51, a DAL-ban 50,04, a Samarában pedig 46,5 százalékkal - rendelkezik.
Az AirUnion jelenleg a csőd szélén áll: adóssága mintegy egymilliárd dollárra rúg, a téli időszakra pedig már nem is adhat el jegyeket. A kifizetetlen számlák miatt az elmúlt hetekben rendszeresen előfordult, hogy a szövetségnek kerozint szállító cégek nem voltak hajlandóak feltankolni a gépeket, így utasok ezrei rekedtek napokig Oroszország különböző repülőterein.
Bár Vlagyimir Putyin orosz kormányfő augusztus végén elrendelte, hogy állami tartalékokból juttassanak üzemanyagot a légiszövetség számára, szeptember első napjaiban ismét több járatot kellett törölni üzemanyaghiány miatt. A fejleményekkel kapcsolatban az AirBridge Zrt.-n keresztül Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Malév korábban annyit közölt, hogy az AiRUnion kritikus helyzete nem befolyásolja a magyar légitársaság működését.
Biztonsági okok miatt feketelistán
Érdekesség, hogy az AiRUnionnal most hírbe hozott Atlant-Soyuz egyike volt azon légitársaságoknak, amelyek Európai Unióba irányuló charter- és alkalmi járatait 2007-ben ideiglenesen felfüggesztették az orosz légügyi hatóságok. Az intézkedést a repülés biztonságának és az orosz légitársaságok hírnevének megőrzésével indokolták.
A felfüggesztésre azután került sor, hogy az Európai Bizottság 2004–2006 közötti vizsgálata megállapította: az érintett légicégek – köztük az Atlant-Soyuz - légiközlekedési és biztonsági előírásokat szegtek meg.
Azóta a jelek szerint feloldották a korlátozást. Erre utal, hogy a társaság honlapján található információk szerint a cég idén nyáron már több európai célállomásra - többek között a spanyol és az olasz tengerpartra – indított chartergépeket. Igaz, menetrendszerinti járatokat jelenleg csak Oroszországon belül üzemeltet.
Menedzsment Fórum