3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet hazánkban. A kereskedelem koncentrációját jelzi, hogy százával szűnnek meg a kisboltok, miközben a szupermarketek és a diszkontok dinamikusan bővülnek. A témában tartott szerdai sajtótájékoztatón az mfor.hu is részt vett.

Árérzékeny magyarok

10 ezer lakos, 23 bolt

Teret nyernek a diszkontok is

A fejlődés motorja a Lidl, amely 51 egységből álló hálózatot alakított ki tavalyelőtti piacra lépése óta. Ugyanakkor a legnagyobb hálózatot működtető Plus tavaly 7-tel növelte üzletei számát, 164-re. A Penny 6-tal és a Profi 4-gyel bővített, így előbbi 148, utóbbi pedig 71 egységnél tart.

A diszkontok terjeszkedése következtében a hazai élelmiszer-kiskereskedelemből ez a csatorna a tavalyelőtt regisztrált 13 százalékról múlt évben 15-re növelte piaci részesedését. Amíg a koncentráció két motorja a hipermarket és a diszkont, addig a vevőknek több szolgáltatást nyújtó szupermarketek terjeszkedése lelassult.

Ennek egyik oka, hogy a szupermarket láncok általában a magasabb egy főre jutó vásárlóerővel rendelkező régiókban keresnek telephelyet, így jellemzően magyarország középső részén, illetve Pest megyében található a legtöbb ilyen bolttípus.

A diszkontok különösen a dél-keleti országrészben aktívak. A Lidl lánc például Dél-Alföldre koncentrált, amikor belépett a magyar piacra. A magyar kis boltok mindenekelőtt az észak-keleti régióban számíthatnak a legtöbb vevőre és a legnagyobb forgalomra, mivel ott viszonylag kevés a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont.

Megnézik az árát

Átlagon felüli árérzékenység

Magyarországon jelenleg 10 000 lakosra 23 élelmiszerbolt jut, és 100 üzlet közül 62-nek az eladótere 0-50 négyzetméter között mozog. Ez azt jelzi, hogy még mindig elaprózott az élelmiszer-kiskereskedelem. Szalóky Tóth Judit szerint ennek egyik oka a település-szerkezet, mivel északi megyéinket kis falvak jellemzik. Ugyanakkor ezer négyzetméteresnél nagyobb üzletet akkor érdemes létesíteni, ha piaci vonzáskörzetében legalább 100 ezren élnek.

A további növekedés motorjai a diszkontok lesznek, térnyerésük viszont a kisboltok és a szupermarketek piacvesztésével jár. A hipermarketek vegyi árukban a legerősebbek, míg a diszkontláncokba elsősorban az élelmiszerek miatt járnak a magyarok. A szupermarketek erőssége a saját márkás termék, valamint az erőteljes reklámkommunikáció.

"A kereskedelem szerkezetének alakulását a fogyasztói attitűdök is befolyásolják" - tette hozzá Szalóky. - "A diszkontok térnyerése többek között a magyarok átlagon felüli árérzékenységének és ártudatosságának is köszönhető."

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!