4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A továbbra is növekvő számú internetes cég már zsugorodó hirdetésállományon kénytelen osztozni. Egyre többen mennek csődbe, a túlélők kiadásaik lefaragásán dolgoznak.

A továbbra is növekvő számú internetes cég már zsugorodó hirdetésállományon kénytelen osztozni.
Egyre többen mennek csődbe, a túlélők kiadásaik lefaragásán dolgoznak. Még olyan ismert cégek,
mint az Amazon.com, az E-Bay és a Yahoo! részvényeinek jegyzése is 60-70 százalékot süllyedt az
utóbbi egy évben. A hazai internetes piac viszont még erősödőben van, az idén 4-5 milliárd forint
külföldi befektetést vonzott. Novemberben mélypontra kerültek az egyébként még mindig növekvő
számú dot.com cégek. A nem klasszikus cégmodellt követő, a tevékenységét kizárólag a világhálóra
építő társaságok a múlt évi eufória után kijózanodásra kényszerültek. Egyedül az USA-ban ebben az
évben 130 internetes vállalkozás ment csődbe. Ebből 98 a lakossági (B2C) szegmensben, 26 a
vállalatközi elektronikus kereskedelemben, míg a fennmaradó 6 mindkét területen tevékenykedett. A
még talpon lévőknek szembe kell nézniük az elektronikus hirdetésekre fordított kiadások
mérséklődésével, márpedig legtöbbjüknél ez az alapvető bevételi forrás. A túléléshez ezeknél a
cégeknél is szükség lesz a létszám és a költségek csökkentésére -- derül ki az amerikai International
Data Corp.(IDC) egyik tanulmányából. Ez azonban kétélű fegyvernek is bizonyulhat, mivel a
költségek csökkentésével szegényesebbé váló szolgáltatással ismét többe kerül majd megszerezni és
megtartani az ügyfeleket -- emeli ki a tanulmány.

Az internetes cégek iránt a befektetők bizalma már korábban megrendült. A javarészt az amerikai
Nasdaqon forgó részvényeik árfolyama lényegében március közepe óta meredeken zuhan. Még a
szektor legelismertebb képviselőinek tartott cégek -- mint az Amazon.com, az E-Bay és a Yahoo! --
papírjainak jegyzése is 60-70 százalékot süllyedt az utóbbi egy évben. Az amerikai dot.com cégek
körében a költségcsökkentés módozataival kapcsolatban tartott közvélemény-kutatás szerint a
vállalatvezetők legkevésbé a létszámcsökkentéshez nyúlnának, előbb engednének a haszonkulcsból,
mérsékelnék a marketingköltségeket, vagy szánnák rá magukat újabb tőkeinjekcióra. Szakértők
szerint nem meglepő a dot.com vállalkozások lavinaszerű csődje. Hamis képnek bizonyult az a
néhány éve elterjedt nézet, hogy az e-gazdaság motorját és a gyors gazdagodás zálogát a viszonylag
kevés (kockázati) tőkét igénylő dot.com cégek jelentik. A befektetők azonban ebben a
szegmensben sem feledkeznek meg a nyereségről, ami az idei új hullámos dot.com cégek
tevékenységében kevésbé figyelhető meg. Tartósabb sikert az e-gazdaság igényei szerint átalakuló
hagyományos cégek érhetnek el. Az ő piaci súlyuk, vevőmegtartó üzleti gyakorlatuk és pénzügyi
erejük ugyanis nagyobb, mint a dot.com cégeké.

Régiónk a dot.com lázban még az első hullámnál tart. A kockázati tőkebefektetők egyik kedvelt
célpontja Magyarország és a piac méretéből kifolyólag Lengyelország. Itthon a tőke mind az
internetes infrastruktúra-, mind a tartalomszolgáltatásban megtalálta a megfelelő befektetési
célpontokat. Egyes becslések szerint 2000-ben összesen 4-5 milliárd forint értékű külföldi
befektetés valósulhatott meg a hazai internetes piacon. A piac mérete miatt elsősorban a közepes és
hosszú távú befektetésekkel számoló közép- és nagyvállalatok beruházásaira lehet számítani. A
befektetési szándékot az internethasználat ma még viszonylag alacsony szintje is fékezi. Szakértők
szerint a befektetések újabb ugrásszerű emelkedése akkor következhet be, ha az
internet-hozzáféréssel rendelkezők aránya eléri a 20 százalékot, szemben a jelenlegi 7-8 százalékkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!