5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy dolgozzák ki a két cég konszolidációjának pontos menetét - jelent meg a csütörtöki közlönyben. Maga a hír nem újdonság, de végre rövid számolás után kiderül, hogy az erre a célra szánt összeg kevés lesz a teljes adósság eltüntetésére. Mfor.hu-háttér.

"A kormány elrendeli, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter a nemzetgazdasági miniszter bevonásával határozza meg a MÁV-csoport, elsődlegesen a MÁV Zrt. és a MÁV Trakció Zrt., valamint a BKV Zrt. hitelviszonyon alapuló adóssága átvállalásának elveit, tartalmát és ütemezését azzal, hogy az átvállalás összege nem haladhatja meg a MÁV csoport esetében a 300 milliárd forintot, a BKV Zrt. esetében a 78 milliárd forintot" - derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből.

Március óta beszélnek róla

A csütörtökön a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat nem okozott meglepetést, ugyanis az év eleje óta lehet tudni, hogy a jelenlegi kormány magára vállalta a MÁV és a BKV adósságállományát. A Széll Kálmán Terv ismertetésekor az is kiderült, hogy a vasúttársaság esetében 300 milliárd forinttal, míg a budapesti cégnél 77 milliárddal számolnak.

A szanálás forrásáról több feltételezés is megjelent, először arról lehetett hallani, hogy a magánnyugdíjpénztárakból befolyó vagyonból egyenlítik ki a számlát, utána pedig a kormánynak az az ötlete támadt, hogy az államadósságba építi be a két vállalat utóbbi években felhalmozott sarát.

A kormány tehát összesen 378 milliárd forinttal számol, a publikus adatokat látva azonban ez legfeljebb az adósság nagy részének eltüntetésére lehet elég.

Lássuk, mennyi az annyi


A BKV esetében viszonylag könnyű helyzetben vagyunk, hiszen egy társaságról van szó. A BKV Zrt. tavalyi nyilvános beszámolója szerint a cégnek a teljes kötelezettségállománya 118,3 milliárd forintot tett ki, ami 6,2 milliárddal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Ezen felül akar most a cég további ötmilliárdos hitelt felvenni.

A BKV adósságán belül december végén a hosszú lejáratú kötelezettségek állománya 39,6 milliárd, a rövid lejáratúaké pedig 78,6 milliárd forintot tett ki. Ez utóbbiban 39,7 milliárdot tett ki a szállítók irányába történő tartozás, illetve 8,5-t az egyéb rövid lejárú kötelezettség, vagyis a BKV-nak szánt 78 milliárd forint elég lehet az adósságállomány leépítéséhez, a beszállítói tartozásokat nem számoljuk.

A MÁV esetében annyiban nehezebb a számolás, hogy több önálló gazdasági társaságról van szó, de mivel a kormányhatározat külön kiemeli a MÁV Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. adósságának konszolidálását, ezért most mi is csak ezzel a két céggel számolunk.

A MÁV Zrt. tavalyi beszámolójából kiderül, hogy csak az anyacég adóssága több volt, mint a célra szánt 300 milliárd forint. Ezen belül a hosszútávú kötelezettségek összesen 286,3 milliárd forintot tettek ki (ezen felül az államnak is tartozik a cég valamivel 400 milliárd forint felett, de ezt az állam egyszerűen leírhatja), míg a rövid lejáratú kötelezettségek állománya - szállítók, illetve egyéb rövid lejáratú kötelezettségek nélkül - 54,9 milliárd forintot tett ki 2010 végén. A beszámolóból az is kiderül, hogy a tervek szerint 2011-ben további 85 milliárd forintnyi hitelt venne fel a MÁV, amiből 40 milliárd forint lenne a beruházási hitel és 45 milliárd forint az állami kezesi működési hitel.

A MÁV Zrt.-n belül a MÁV-Trakció Zrt.-nek 54,4 milliárdos adóssága van. "A hosszú lejáratú hitelállomány jelentős részét a MÁV Zrt-től átvállalt Eurofima-hitelek teszik ki" - olvasható. A MÁV-Trakció megalakulásakor átvállalt 42 milliárd forintnyi Eurofima-hitel mellett azóta a vállalat további 6,7 milliárd forintot vett fel a Traxx-mozdonyok beszerzésére. Azt a beszámolóban is kiemelik, hogy a hitelek 2013-tól történő visszafizetésére megoldást kell találni, hiszen erre sem a MÁV-nak, sem a MÁV-Trakciónak nincs félretett forrása.

A fenti számokból az látszik, hogy ha a közlekedési cégek teljes adósságát el akarná tüntetni a kormány, akkor a BKV esetében 70, a MÁV esetében 341,2 milliárd forintot kellene biztosítania. Ez összesen 411,2 milliárd, miközben a határozat szerint legfeljebb 378 milliárdot szánnak a célra.

Van egyáltalán értelme?

A MÁV és a BKV gazdálkodását elnézve az is kérdés, van-e egyáltalán értelme az adósság átvállalásának, hiszen az eddigi működési modell alapján néhány éven belül mindkét cég újratermelné az állományt. A MÁV például legutóbb 2002-ben indult tiszta lappal, majd 2007-ben már csak részleges konszolidációra futotta.

Az ok egyszerű: tavaly például 18,4 milliárd forintos üzemi veszteség adódott a cégnél a 2009-es 12,3 milliárd forint után. A mérleg szerinti eredmény 30,9 milliárd forintos mínuszt mutatott az egy évvel korábbi 27,9 milliárdos veszteség után. Ezt a veszteséget pedig valamiből finanszírozni kell.

A BKV a 2009-es 23,5 milliárd forintos mérleg szerinti veszteség után tavaly egymilliárd forintos nyereséget ért el. Igaz, ehhez az is kellett, hogy a cég 2010-ben 17,5 milliárd forint terv feletti támogatást kapjon az államtól és 5 milliárdot a fővárostól. Ezek nélkül ugyanott lett volna, mint egy évvel korábban.

Vélhetően a kormány sem szeretné az ablakon kidobni a pénzt az adósságok újratermelődése esetén, ezért már a mostani határozatban igyekszik bebiztosítani magát. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter ugyanis még egy feladatot kapott: dolgozzon ki tervet a két társaság költséghatékony alapokon nyugvó ésszerű működésére, a lehető legnagyobb mértékű megtakarításra, a jelenleg fennálló díj- és kedvezményrendszer átalakítására, valamint az adósságállomány újratermelődését megakadályozó modellre. Erre szűk két hónapja van, hogy ezt a tervet letegye Orbán Viktor asztalára. A fentiek pedig az egyszerű utast sem sok jóval kecsegtetik: megtakarítás, csökkenő kedvezmények, emelkedő jegyárak.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!