3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A különböző statisztikák megegyeznek abban, hogy itthon - az uniós trenddel ellentétben - átlag feletti a kiskereskedelem forgalmának növekedése. Szakértők szerint azonban rövidesen a piac koncentrációja várható, így egyre ádázabb harcot vívnak majd egymással a hiper- és szupermarketek, valamint a diszkontok. Mfor.hu körkép.

Mennyi diszkont-áruház van Magyarországon? Táblázat!

Négy diszkontlánc a piacon

Hazánkban jelenleg négy diszkontlánc működik: a Penny Market, a Profi, a Plus és a Lidl. Közülük 2004-ben a Rewe-csoporthoz tartozó Penny érte el a legnagyobb árbevételt: az ACNielsen piackutató vállalat becslései szerint közel 130 milliárd forintot. A társaság - amely 1994-ben lépett a magyar piacra - tavaly hat boltot nyitott, így ma már országszerte 148 üzletet működtet.

2. tábla

A Tengelmann csoporthoz tartozó Plus 1992 augusztusában avatta fel első egységét hazánkban. Tavalyelőtt közel harminc üzletet nyitottak országszerte, s így boltjaik száma 2004 végére elérte a 157-et. A lánc terjeszkedése azonban 2005-re lelassult. A Plus-üzletek forgalma 2004-ben elérte a 91 milliárd forintot, ez közel 14 százalékkal volt több, mint egy esztendővel korábban.

A Profi 2005 decemberében nyitotta meg 73. magyarországi üzletét, ezúttal Sárospatakon. A társaságnak - amely 2004-ben mintegy 38 milliárd forintos árbevételt ért el - 2005-ben ez volt a hatodik felavatandó boltja hazánkban. Mindeközben gyorsan terjeszkedik a 2004 novemberben piacra lépő Lidl is, a Schwarz- csoporthoz tartozó német diszkontlánc.

Újabb diszkont jöhet a telítődő piacra

Magyarországon szakértők szerint új piaci szereplő megjelenése zöld mezős beruházással már nem, csak

vállalatfelvásárlással

képzelhető el. Az ország területe lényegében lefedett a nagy hipermarket-láncok által (Cora, Auchan, Tesco, Interspar). Az új belépőknek ráadásul már azzal is számolniuk kell, hogy a fejlesztési költségek ma kétszer-háromszor akkorák, mint az 1990-es években, a nagy láncok megtelepedésének idején voltak.

3. tábla

A koncentráció trendjébe viszont nem illeszkedik, hogy sajtóértesülések szerint 2007 nyarán megkezdi hazai működését a világszerte mintegy ötezer üzletet működtető német Aldi diszkontlánc. A magyar piacon tavaly debütáló Lidl legnagyobb németországi versenytársának megjelenése tovább fokozhatja az árversenyt a kiskereskedelemben.

Egy Aldi méretű lánc piacra lépése rosszabb helyzetbe hozhatja a kisebb hazai üzleteket, illetve az olyan szupermarketeket, mint a Spar. Emellett hátrányosan érintené a beszerzési társulásként működő láncokat, például a CBA-t és a Coopot. Egyes szakértők szerint az új kereskedelmi törvény is a diszkontláncok terjedését ösztönzi.

A cégek között egyébként jelentős különbségek vannak a beszerzési politikát illetően. A Lidl például több mint 80 százalékban nem magyar beszállítókkal dolgoztat, s hasonló beszerzési politikát folytat a magyar piac felé kacsintgató Aldi is. A Lidlt agresszív árpolitika és a vidéki, kevésbé ellátott területekre való koncentrálás jellemzi, ami - a nemzetközi láncok mellett - leginkább a CBA és a COOP piacait veszélyeztetheti. Az ellenkező végletet a francia tulajdonú láncok képviselik, amelyeknél a magyar beszállítói arány 65-80 százalék.

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!