4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Pénteken ünnepélyes keretek között felavatta első magyarországi üzemét Pusztaszabolcson a Stadler. Hamarosan, de legkésőbb július végéig a még tavaly nyáron beharangozott vonatgyár építését is be fogják jelenteni, legalábbis ha az állam hajlandó mélyen a zsebébe nyúlni, a MÁV pedig lehívja a további harminc FLIRT-re vonatkozó opcióját, tudta meg az mfor.hu.

Még minden új: a bázis belülről

Mintha az égből pottyant volna Pusztaszabolcs szélére a Stadler új karbantartóbázisa. Legalábbis ez az érzése támad a látogatónak, amikor a község lehangolóan szürke, lepusztult, festéket hosszú évek óta nem látott vasútállomásának épületéből átbattyog az onnan légvonalban alig ötven-száz méterre lévő svájci vállalat nem túl nagy, viszont nyugatiasan csillogó-villogó főhadiszállására.

Száz munkahely jöhet létre

Bár a bázis már az első Stadler-vonatok forgalomba állása, tehát április eleje óta üzemel, a hivatalos megnyitóra csak most pénteken került sor. Az üzem jelenleg húsz főt foglalkoztat, ez a szám azonban év végére 35-re emelkedik majd, mondta el az avatóünnepségen Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Teljes kapacitás esetén maximum hatvanan dolgoznak majd itt, beszállítókkal, alvállalkozókkal együtt pedig több mint száz ember juthat majd munkához, tette hozzá Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára.

Felavatták: Garamhegyi Ábel, Jürg Gygax, a Stadler Rail Group vezérigazgató-helyettese és Dunai Zoltán szalagátvágás közben

A három hónap alatt felhúzott bázis fő feladata a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya elővárosi vonalakon közlekedő FLIRT szerelvények tisztítása és karbantartása lesz, emellett a MÁV más típusú vonatainak, illetve más megrendelőknek is nyújtana szolgáltatásokat. Ennek köszönhetően Dunai reményei szerint néhány éven belül évi egy-két milliárd forintos forgalmat bonyolít majd le az üzem.

A beruházás értéke mintegy 2,4 milliárd forint. Ezt a Stadler saját erőből állta, mint ahogy a karbantartást is maga végzi el, azaz a MÁV csupán megrendelőként jelenik meg.

A MÁV jelére vár a Stadler

Az üzem felfutásának természetesen nagy lökést adna, ha a MÁV élne az alig több mint egy éve életbe lépett szerződésben biztosított jogával, és a már megrendelt harminc vonat után lehívná a további harminc FLIRT-re vonatkozó opciót. Ez egyébként nem csak a bázis számára létfontosságú, hanem a már korábban beharangozott, egyelőre azonban csupán a tervrajzokban létező magyarországi vonatgyár létrehozásának is az egyik alapvető feltétele.

"Ha megkapjuk a MÁV levelét az opció lehívásáról, a következő napon bejelentjük, hol és mikor építjük fel a vonatgyárat" - mondta el az mfor.hu kérdésére Dunai Zoltán. Hozzátette: az opciós vonatokra a tizedik szerelvény megérkezéséig, azaz július 28-ig érvényes a régi ár, utána már csak drágábban juthat hozzájuk a vasúttársaság. A már megvásárolt harminc jármű ára önmagában 144,6 millió euró, azaz mintegy 36 milliárd forint, tehát egy vonat 1,2 milliárdba kerül - legalábbis még két hónapig.

A lehívásra azonban minden jel szerint nem kell ilyen sokat várni. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója is úgy nyilatkozott, hogy arra hamarosan sor kerül, legalábbis ha a "minisztérium is úgy akarja."

Amennyiben ez megtörténik, akkor már "csak" a támogatások kérdésében kell zöld ágra vergődnie a Stadlernak a tárcával. Ezzel kapcsolatban Dunai annyit közölt, hogy a kormány erre vonatkozó ajánlatát megkapták, és hamarosan válaszolni fognak rá.

Akár hatmilliárdot is adhat az állam

Mivel a két versenybe maradt város, Székesfehérvár és Szolnok egyaránt a negyven százalékos támogatási övezetbe tartozik, így - 15 milliárd forintos beruházási értéket feltételezve - az állam (az önkormányzattal együtt) összesen hatmilliárddal szállhat be az üzletbe. Ez az összeg azonban csak akkor érvényes, ha a Stadler minden támogatási formában (munkahelyteremtés, technológiafejlesztés, adókedvezmények) a maximumot kapja.

Az továbbra is kérdéses, hogy a gyárnak Székesfehérvár vagy Szolnok ad majd otthont. Ősszel Dunai kétharmad-egyharmad arányban a dunántúli várost látta esélyesnek, információink szerint azonban az alföldi település nemrég egy új, rendkívül előnyös ajánlatot tett le a svájciak elé.

Ezzel együtt még mindig inkább Székesfehérvárnak áll a zászló, többek között azért, mert a város karnyújtásnyira fekszik a most átadott karbantartóbázistól, így a problémás járműveket - Szolnokhoz képest - lényegesen rövidebb idő alatt lehetne majd mozgatni. Ez pedig a MÁV által előírt 94 százalékos rendelkezésre állás szempontjából lényeges, hiszen ennek be nem tartása esetén komoly összegű kötbér terheli a svájci céget.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!