4p

Ahogy hotelek is működnek Dunán, úgy bérlakások is lehetnének. Feláras lenne a Parlamentre néző lakrész. Olvasói levél.

Új rovatot indítottunk a héten Aranyélet címmel. A hét közepén videós darabok lesznek benne (az elsőt itt nézheti meg), amiben a hét aktuális történéseiről kérdezzük az utca emberét. Vasárnap esténként olvasói leveleket közlünk. Bármilyen hétköznapi tapasztalat jöhet a közvetlen környezetéből, vagy kikapcsolódása idejéről. Jó is, rossz is, a lényeg, hogy röviden és szélsőségektől mentesen írja meg. Vélhetően sok ezren fogják olvasni.

Szerkesztőségünk a beérkezett olvasói levelek tartalmával nem feltétlenül ért egyet, azokat jogunkban áll megszerkeszteni, miközben a stílusuktól és a tartalmuktól függően nem vagyunk kötelesek minden beérkező levelet leközölni. Várjuk írásaikat az e-mail-címre!

Íme, az első friss levél!

„Tisztelt Szerkesztőség!

Rendszeresen olvasom az oldalukat és a héten felfigyeltem erre az új rovatra. Nagyon egyetértek vele, már mint azzal, hogy ilyen civil emberek, mint én, elmondhatják a véleményüket. Ha jól értem, bármiről, ami közérdekű vagy érdekes. Rögtön ki is használom a lehetőséget.    

Szoktam külföldi, főleg angol nyelvű portálokat is olvasni. Nem régen az egyiken azt olvastam, hogy Amerikában is egyre súlyosabb a szerényebb jövedelműek lakáshelyzete. Ott is kilőttek az albérleti díjak, nem csak itthon, és már nem csupán a metropoliszokban, hanem a közepes városokban is. Főleg a szingliknek elviselhetetlen a költség, de a fiatal pároknak is nehéz kifizetni a havi 2000-3000 dollárt egy kéthálós városi lakásra. Szépen vagyunk, nálunk, ha jól tudom átlagban olyan 150-170 ezer forint körül van a havi albérlet + rezsi, ez eltörpül az amerikai számok mellett.

És akkor jött. Na, nem a Tenkes kapitánya, hanem az isteni szikra. Mármint Amerikában. Miért ne lehetne a forgalomból kivont sokemeletes óceánjáró hajókból apartmanokat kialakítani? Azzal magyarázták ezt az ötletet, hogy a járvány eléggé megtizedelte az úszó városokat üzemeltető ágazatot, és egyébként is: az első generációs ilyen monstrumok kezdenek kiöregedni. Egy helyre összegyűjteni elég nehéz őket, nem úgy, mint a lejárt szavatosságú repülőgépeket, azokat az ismert amerikai sivatagi telephelyen, egyfajta géptemetőben őrzik.

Tovább olvastam és kiderült, hogy a hajóból bérlakást ötlete Floridából származik. Egy bizonyos Ibrahim Desooky egyszer csak észrevette, hogy Floridában rengeteg tengerjárót vontak ki a forgalomból. Az egyik legnagyobb hajós cég, a Carnival Cruise 2020-ban 18 egységet „tett partra” végleg. Vélhetően a járvány miatt visszaesett biznisz és a szigorodott szennyezőanyag-kibocsátási normák miatt. Ezt én innen nem tudom megítélni, de biztos így van, ahogy mondta.

A fiatalember közben megtudta, hogy jó néhánynak egyszerűen lejárt az ideje. Kezébe vette a virtuális ceruzáját és odakanyarított egy nagy hajót a monitorjára. Átnézeti képéből kiderült (én láttam is), hogy a hajó gyomrában négy szinten helyezte el a leendő lakók autóit, raktárakat és szervizt, kisebb üzleteket, a felső 8 szinten pedig különböző méretű lakásokat. Nyilván a kajütök összenyitásával jöttek ki a nagyobb, akár 60-70 négyzetméteres lakrészek, a többség azonban ennél 10-20 négyzetméterrel kisebb lett. 

A Duna mindkét oldalán vannak hosszabb szakaszok, ahol bőven elférnének bérlakáshajók. Fotó: pixabay.com
A Duna mindkét oldalán vannak hosszabb szakaszok, ahol bőven elférnének bérlakáshajók. Fotó: pixabay.com

Szóval, ahogy olvasgattam ezt a leírást erről a fiatalemberről és ötletéről, rögtön felmerült: miért ne lehetne nálunk is megtenni ezt, már csak kísérletképpen is. Persze, nem óceánjáróval, hanem olyan méretű szállodahajóval, mint amilyen több is ringatózik a Duna belvárosi szakaszán. Vagy olyan hotelhajóval, amikből szezononként rengeteg érkezik nyugat-európai városokból. Azok közül is lehet olyan, amelyik műszakilag nem a legfrissebb. 

Állandóan azt halljuk, hogy nincs elég bérlakás, meg hogy ma már az egyedi ingatlanokra buknak a vevők és a bérlők. Ez pont ilyen lehetne. Elsőként jelentkeznék, de először biztosítanám a hátországomat: a havidíjat betetetném a cafeteriába, mint lakhatási támogatást.

Üdvözlettel:

Szabad Lajos"

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!