3p

Rengeteg pénzből épül majd egy MotoGP-pálya Hajdúnánás mellett. Hogy készült-e költség-haszon elemzés a projekttel kapcsolatban, azt homály fedi, az államtitkár nem árulta el. 

Jövőre kezdődik a MotoGP-pálya építése, melyre a 2021-es büdzsében már 21 milliárd forintot különítettek el, a teljes projekt azonban ennek többszörösébe, 65 milliárd forintba fog kerülni. Bár a pálya terve már néhány éve a levegőben lóg, eddig nem lehetett tudni, pontosan hol tervezi azt felépíteni a kormány. Június közepén azonban kiderült: a helyszín egy 17 ezres lélekszámú hajdúsági város, Hajdúnánás külterülete lesz. 

Egy ekkora projekt esetében teljesen jogos és alapvető elvárás a költség-haszon elemzés, ám hogy ebben az esetben is készült-e ilyen, azt csak feltételezni tudjuk. A konkrét kérdésre az illetékes államtitkár gyakorlatilag kitérő választ adott. 

Tiba István (b) és Kósa Lajos (b3), a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor (Fidesz-KDNP ) polgármester (b2), Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke (b4), Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző (b5) és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a MotoGP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án.  (Fotó: MTI)
Tiba István (b) és Kósa Lajos (b3), a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor (Fidesz-KDNP ) polgármester (b2), Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke (b4), Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző (b5) és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a MotoGP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án. (Fotó: MTI)

Vadai Ágnes, DK-s képviselő szerette volna megtudni készítettek-e ilyen elemzés vagy megvalósíthatósági tanulmányt, illetve arra is kíváncsi lett volna, hogy miért pont Hajdúnánás mellett tették le a voksukat. 

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, Schanda Tamás válaszából azonban ezek nem derülnek ki. A parlament honlapján elérhető dokumentum szerint "a versenypálya korszerű, multifunkciós, gazdaságosan üzemeltethető lesz, felépülésével egy újabb marketint és turisztikai értékkel gazdagodik Magyarország". Ugyanakkor egy más fontos információ azonban igen. Mint írja: 

"a beruházás munkahelyeket teremt, a megvalósítás alatt átmenetileg több mint négyezer, a pálya megnyitását követő években mintegy kilencszáz fő foglalkoztatására lesz lehetőség."

Vagyis a kormány elkölt arra 65 milliárd forintot, hogy végeredményben 900 munkahelyet hozzon létre. Ez fajlagosan rettentő drága pozíciókat eredményez, hiszen egy munkahely 72 millió forintjába fog kerülni a kormánynak. Hasonló számítást a kormány által támogatott beruházások és az általuk létrehozott munkahelyek vonatkozásában is szoktunk csinálni, ott átlagosan 10-15 millió forint körüli egy új munkahelyre vetített fajlagos költséget kapunk. 

A 900 új munkahellyel a jelenlegi adatok alapján egyébként sokat javíthat a kormány a megye munkaerőpiacán, miközben csak kicsit nagyobb a munkanélküliségi ráta itt az országos átlagnál. Az első negyedévben országosan 3,7 százalékos volt a munkanélküliség, Hajdú-Bihar megyében pedig 4,2 százalék. 

A létesítmény tehát a munkanélküliek 8,6 százalékát tudná felszívni a piacról. A Központi Statisztikai Hivatal első negyedévi adatai szerint 10 400 munkanélküli van Hajdú-Bihar megyében. Csak Hajdúnánáson egy másik - a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által kiadott - adatsora szerint a városban 544 a regisztrált álláskeresők száma jelenleg. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!