3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Oroszország a hétvégén felfüggesztette olajszállításait a fehérorosz finomítókba, mivel nem sikerült megegyezni a 2010-es olajszállítások árazásáról. A Lengyelországba és Németországba Fehéroroszországon keresztül irányuló olajszállítás zavartalan - közölték olajkereskedők.

Az olaj január 1-je óta nem folyik Fehéroroszország felé, de a két fehéroroszországi finomítónak - a Naftannak és a Mozyrnak - egy hétre elegendő feldolgozható olajkészletei vannak.

Az orosz és fehérorosz illetékesek szombaton kezdték újra tárgyalásaikat Moszkvában az új árszerkezetről, hogy ezzel elkerülhető legyen egy újabb árvita, amely az európai fogyasztókat is érintené.

Minszk ismét a tranzitdíjak emelésével fenyegetőzik, tonnánként 45 dollárra, megtorlásul azért, mert Moszkva azt követeli, hogy Fehéroroszország teljes egészében fizesse meg az exportvámot a finomítóiba érkező nyersolajra. Fehéroroszország napi 400 ezer hordó orosz olajat kap a Barátság (Druzsba) vezetéken keresztül. Németország olajfogyasztásának 15 százalékát, Míg Lengyelország a háromnegyedét kapja a vezetéken.

Fehéroroszország területén korábbi adatok szerint 70 millió tonna orosz olaj haladt át a Barátság kőolajvezetéken keresztül lengyel és német finomítókba, valamint a vezeték déli leágazásán keresztül Szlovákiába, Csehországba és Magyarországra.

Utoljára 2007 januárban robbant ki gáz- és olajvita Moszkva és Minszk között, amikor a Barátság vezetéken időlegesen le is állt az olajszállítás. Az energiaszállítással kapcsolatos vita azon robbant ki, hogy Oroszország 2007-től nemcsak a kétszeres (ezer köbméterenként 47 dollár helyett 100 dolláros) földgázárat kényszerített Fehéroroszországra, hanem (tonnánként 180 dolláros) exportvámot is kivetett az oda irányuló (évi húszmillió tonnányi) olajszállításokra is, ami az orosz cégek számára csaknem megduplázta a finomítás céljából Fehéroroszországba szállított olaj költségét. Fehéroroszország válaszul tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a Barátság vezetéken Európába áramló orosz olajat, ami több mint 10 százalékkal emelte ennek költségét. A vitát rendező akkori megállapodás értelmében Fehéroroszország eltörölte a kivetett tranzitdíjat, így Oroszország továbbra is olcsón (bár nem vámmentesen) szállított nyersolajat Fehéroroszországnak, cserébe viszont lefölözte az abból készült olajtermékek európai továbbexportálásából befolyó vámbevételek oroszlánrészét.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!