A vezeték tavaly 7,73 millió tonna olajat szállított, 26 százalékkal többet, mint az előző évben - derül ki az északnyugat-kínai Hszincsinag-Ujgur (Xinjiang Uygur) autonóm terület szakhivatalának sajtóközleményéből.
A Kazahsztánból érkező mennyiség mintegy 4 százalékát teszi ki az ország össz importjának, ami tavaly 204 millió tonna körül volt.
A kínai-kazah olajvezeték 2.798 kilométer hosszú és a kazahsztáni Atasut köti össze Kína legnagyobb olajfinomítójával, amely a hszincsiangi Dushanziban található.
A vezetéket évi 20 millió tonna olaj szállítására tervezték. Ezzel Kína összeköttetésbe került a Kaszpi-tengeri olajmezőkkel és lehetősége nyílt némileg enyhíteni függőségét a Malacca-szoroson át érkező olajtól. Kína olajimportjának 80 százaléka hagyományosan itt halad át, csakúgy mint a világ tengeren szállított kőolajának mintegy egynegyede.
Kína, amely olajexportőr és importőr is egyben, 2009-ben első ízben szorult rá immár mintegy 50 százalékban a külföldről behozott olajra.
MTI/Menedzsment Fórum