3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A korábbi hírekkel ellentétben a Top Kill elnevezésű módszerrel sem sikerült "leszigetelni" a "felszakadt" tengerfeneket a Mexikói-öbölben, jelentették hírügynökségek vasárnap. A British Petrol fúrótornyának felrobbanása nyomán eddig húsz millió gallon olaj ömlött a tengerbe, ami az USA történetének legnagyobb környezeti katasztrófáját okozta. Mfor.hu háttér.

Bár korábban még arról szóltak a hírek, hogy jelentősen sikerült csökkenteni a tengerfenéki olajszivárgást a Mexikói-öbölben, hétvégére kiderült, hogy korai volt az öröm. Doug Suttles, a British Petrol (BP) főmérnöke ugyanis bejelentette: több napi próbálkozás után nem hozta meg az eredményt az úgynevezett Top Kill-módszer - ennek keretében iszapot pumpáltak a tengerfenékre, és így kívánták "leszigetelni" a lyukat -, emiatt továbbra is ömlik az olaj a tengerbe a hat hete felrobbant fúrótorony helyszínén.

A BP már a Top Kill-művelet kezdetén, szerdán jelezte, hogy ekkora mélységben (1500 méter) még sohasem próbálkozott ezzel a módszerrel, így eleve csak 60-70 százalék esélyt adott a terv sikerének.        

Megint jön a kupola-kísérlet

A kudarc után a konszern újabb módszerrel kíván kísérletezni - az elképzelések szerint négy napon belül egy kupolaszerű konstrukciót eresztenek majd le a tengerfelszín alá, hogy segítségével fogják fel a kiáramló olajat. Nem túl jó előjel, hogy az elmúlt hetekben már két esetben is próbálkoztak hasonló metódussal - mindkétszer sikertelenül.

Mint arról beszámoltunk, a Deepwater Horizon nevű olajfúró torony április 22-én süllyedt el - a tornyot a svájci Transocean nevű cég üzemelteti, a fúráshoz fűződő jogokkal azonban a BP rendelkezik.

Vasárnapi híradások szerint a robbanás óta a korábban becsültnél lényegesen nagyobb mennyiség, minimum 20 millió gallon olaj került a Mexikói-öbölbe, ami több, mint amennyi az Exxon Valdez olajszállító tankhajó megfeneklésekor Alaszkánál a vízbe jutott 1989-ben.

"Valószínűleg az Egyesült Államok történetének legnagyobb környezeti katasztrófájával kell szembenéznünk" - mondta ezzel összefüggésben Carol Browner, a Fehér Ház energiaügyi tanácsadója az amerikai NBC televíziónak vasárnap. Az olajfolt már elérte az amerikai partokat, és eddig 110 kilométer hosszan szennyezte be Louisiana állam partvidékét.

Tony Hayward, a BP vezére korábban beismerte, hogy a part védelmére tett intézkedések nem vezettek eredményre - szakértők most attól tartanak, hogy a szennyeződés egyre nagyobb területen fejti ki pusztító hatását.

Negyedével ér kevesebbet a BP

A katasztrófa mellesleg a BP-nek is súlyos károkat okoz: a cég saját bevallása szerint eddig már 930 millió dollárt költött a környezeti károk elhárítására és az olajömlés megfékezésére.

A vállalatnak összességében ennél lényegesen nagyobb békát kell lenyelnie: a Financial Times Deutschland szerint tőzsdei értéke mintegy 50 milliárd dollárral, összértékének negyedével csökkent a katasztrófa nyomán.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!