A British Petrol (BP) szerdán újabb kísérletet tesz arra, hogy megállítsa a fúrótornya felrobbanása óta tartó olajszivárgást a Mexikói-öbölben. Hírügynökségi jelentések szerint a brit olajipari óriás szakemberei azt tervezik, hogy iszapot pumpálnak a tengerfenékre, és így "szigetelik le" a felszakadt tengerfeneket.
Top Kill, az újabb reménysugár
Tony Hayward, a BP vezére úgy véli, 60-70 százalék az esély arra, hogy a „Top Kill” névre hallgató módszer eredményes lesz. A kockázatot növeli, hogy ezt a technikát a mostani, 1500 méteres mélységben még sosem próbálták ki.
A BP-nek mindenesetre sürgősen megoldást kellene találnia a problémára, hiszen az olajkatasztrófa iszonyatos környezeti pusztítást okoz, tönkreteszi a helyi halászatot és turizmust, és így a cégnek is több milliárdos kára származik belőle.
A brit vállalat kiadásai saját bevallása szerint eddig 760 millió dollárra rúgnak - ez egyrészt a katasztrófa elhárítására, illetve káros hatásainak kisebbítésére, másrészt a parti lakosok kártalanítására szánt összegből tevődik össze.
Szakértők szerint a cégnek összességében ennél lényegesen nagyobb békát kell lenyelnie, piaci értéke ugyanis mintegy 40 milliárd dollárral csökkent a katasztrófa nyomán. Nem véletlen, hogy - a Spiegel híradása szerint - a befektetésük értékét féltő részvényesek is be kívánják perelni a társaságot.
Megnégyszereznék az olaj adóját
Barack Obama amerikai elnök már korábban világossá tette, hogy "ezért a foltért a BP a felelős, tehát a számlákat is neki kell fizetnie”. És ez még nem minden - az amerikai kongresszus ugyanis egy olyan törvényt készít elő, amely megnégyszerezné az olajra kivetett adót, így az hordónként 32 centre növekedne.
A javaslatot készítők számításai szerint az állam így tíz éve alatt 11 milliárd dollár bevételre tehetne szert. A tekintélyes összeget egy alap rendelkezésére bocsátanák, amely azt a tenger- vagy folyóvizek mentén történt szennyeződések okozta károk enyhítésére használhatná fel.
40 ezer tonna olaj
Mint arról korábban beszámoltunk, a Deepwater Horizon nevű olajfúró torony április 22-én süllyedt el - a tornyot a svájci Transocean nevű cég üzemelteti, a fúráshoz fűződő jogokkal azonban a BP rendelkezik. Azóta minimum 23 ezer, egyes szakértők szerint pedig 40 ezer tonna olaj ömlött a tengerbe - ez több, mint amennyi az amerikai történelem eddigi legnagyobb ilyen jellegű katasztrófájánál, az Exxon Valdez olajszállító tankhajó megfeneklésekor Alaszkánál a vízbe jutott 1989-ben.
A mostani olajfolt már elérte az amerikai partokat, és eddig 110 kilométer hosszan szennyezte be Louisiana állam partvidékét - a világot be is járták a képek az összeragadt tollú pelikánokról. Azt a BP-vezér beismerte, hogy a part védelmére tett intézkedések nem vezettek eredményre - szakértők most attól tartanak, hogy a szennyeződés egyre nagyobb területen fejti ki pusztító hatását.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum