A Deepwater Horizon nevű olajfúró torony a múlt héten csütörtökön süllyedt el. Azóta naponta nagyjából 5 ezer hordó (795 ezer liter) nyersolaj ömlik a vízbe a mélytengeri kútból. A felszínen keletkezett olajfolt pénteken megközelítette az öböl partját.
A BP 32 hajó és 5 repülőgép bevetésével küzd az olajfolt terjedésének megakadályozásáért és a szennyeződés felszámolásáért. Pénteken Louisiana, Mississippi, Alabama és Florida államban megkezdték az előkészületeket arra az esetre, ha az olajfolt eléri a partot. A társaság honlapján megjelent közlemény szerint napi 6 millió dollárt fordítanak a katasztrófa elhárítására. A költségek várhatóan tovább növekednek, ahogy egyre szélesebb körben folynak a munkálatok. A végösszeget még túl korai lenne megbecsülni - áll a közleményben.
Szakértők 1 milliárd dollár körüli összegről beszélnek. A BP hamarosan két fúrást végez az 1500 méter mélyen fekvő, megsérült tengeri olajkútnál, amelyből a nyersolaj ömlik. Ezek egyenként 100 millió dollárba kerülnek. Az is tudható, hogy a társaságnak majd meg kell térítenie az amerikai haditengerészet és a parti őrség költségeit. A teljes ráfordítás így nagyjából 845 millió dollár lehet - mondta Richard Griffith, az Evolution Securities elemzője. Az olajtársaságot meg is bírságolhatják, és kártérítési perek indulhatnak ellene, ami további dollármilliókat jelenthet.
Mindez azonban korántsem áll arányban azzal, hogy az olajfúró torony elsüllyedése óta 14 milliárd dollárral csökkent a BP piaci értéke, hiszen az Exxon Valdez tartályhajó 1989-es tragédiája, az eddigi legsúlyosabb amerikai olajkatasztrófa után indított eljárásokban 2,5 milliárd dollárra büntették az Exxon Mobil olajipari társaságot, ami nagyságrendekkel kisebb összeg - tette hozzá az elemző.
A BP részvény mélyrepülését a Citigroup elemzői is túlzott reakciónak tartják, a Goldman Sachs pedig megerősíttette korábbi értékelését, és továbbra is a BP papírjának vásárlását tanácsolja.
MTI/Menedzsment Fórum