A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mindent rendben talált a Dunakeszi Járműjavító Kft. részben orosz megvásárlása kapcsán, a hivatal keddi döntése szerint a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény szerinti vizsgálat elrendelésére okot adó körülmény nem áll fenn - derül ki a GVH határozatából.
A TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. május 20-án jelentette be a hivatalnak, hogy egy általuk közösen irányított vállalkozás (a TMH Hungary Invest Zrt.) révén megvásárolják a Dunakeszi Járműjavító Kft. üzletrészeinek 90 százalékát a MÁV Zrt-től és a magyar államtól. A tranzakció révén a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. közvetett közös irányítást szerez a Dunakeszi Járműjavító Kft. felett.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) pedig tavaly decemberben döntött úgy, hogy versenyeztetés nélkül a magyar állam és a MÁV Zrt. az orosz Transzmasholding tulajdonában levő TMH Hungary Invest Zrt. részére kívánja értékesíteni a Dunakeszi Járműjavító Kft. tulajdonában lévő társasági részesedéseit. Az üzletben érdekelt Magyarország volt londoni nagykövete, Szalay-Bobrovniczky Kristóf is, aki a Magyar Vagon Zrt. nevű cégén keresztül tulajdonos a TMH Invest Hungaryben.
Nehéz megérteni, hogy miért éppen most adta el az állam a Dunakeszi Járműjavítót, a cég ugyanis rekordévet zárt 2019-ben. A nettó árbevétele a 2018-as 8,3 milliárd forintról 9,4 milliárdra ugrott, főleg a belső értékesítésből származó bevételek 15 százalékos növekedése miatt. A nyeresége 19 millió forintról 339 millióra gyarapodott. Ebből mintegy 102 millió forint osztalékot még ki is vettek a régi tulajdonosok, vagyis az állam, valamint a 10 százalékot birtokló kistulajdonosok. A további 237 millió forintot viszont eredménytartalékba helyezték. Az üzemi eredmény pedig szintén rekordszintű lett: 127 millió forintról 522 millióra hízott.
A beszámoló szerint a piaci helyzet évek óta változatlan, a MÁV-tól és a GYSEV-től lehet számítani megrendelésekre. Legutóbb például március 15-én jelentették be, hogy kigördült a Nyugati pályaudvarról és a Budapest-Szolnok vonalon közlekedik az első KISS emeletes motorvonat. Az emeletes motorvonatban magyar hozzáadott érték van, Magyarországon gyártották a forgóvázat, a Dunakeszi Járműjavító pedig részt vett az összeszerelésben.