8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Stadler másfél éve tett vételi ajánlatot a Dunakeszi Járműjavítóra. Nem készülnek újabbal, de remélik, hogy a kormány most fontolóra veszi a régit. Jó esélyük van rá, az oroszok már másfelé kacsintgatnak. A kormány pedig pontot tenne az ügy végére.

Bő százmilliárdos üzleteknél csekély terep jut a meglepetéseknek. Így aligha véletlen, hogy a kormány néhány hét alatt áldását adta a MÁV-Start Zrt. újabb motorvonat beszerzésére. A magyar vonattársaság 2017 augusztusában szerződött a Stadler Bussnang AG-vel. A 40 KISS motorvonatra kötött keretmegállapodás alapján első nekifutásra  11, tavaly decemberben 8, idén szeptemberben pedig a fennmaradt 21 emeletes motorvonat szállításáról írt alá szerződést, amely szerint a gyártáshoz csak a forrás biztosítását követően kezd hozzá a Stadler. A kabinet azonban a jelentős költség ellenére sem hezitált: a Stadler hazai leányvállalatának vezérigazgatóját is meglepve pár hét alatt kijött a kormányrendelet a szükséges forrás biztosításáról. 

A Stadler pedig meg is értette az üzenetet és egy Világgazdaságban közölt interjúban üzente vissza: továbbra is a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) bevonásával kívánják legyártani a szerelvények betétkocsijait és rájuk bízzák a komplett járművek üzembe helyezését is. Sőt Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója még azt is hozzátette: „ nem csak hosszú távú együttműködésben gondolkodunk a DJJ-vel, hanem tulajdonszerzésben is. Sőt már dolgozunk is az ajánlaton." 

Dunai Zoltán igazgató, most az Mfor kérdésére megerősítette: nincs új ajánlat.

A Stadler 2018 júniusában adott egy indikatív vételi ajánlatot a járműjavító megvásárlására. Arra azóta sem kaptak választ, igaz kérdést sem. A helyzet annyiban változott, hogy akkor még nem volt szó a Dunakeszi Járműjavító által bérelt ingatlanok megvásárlásáról, de azóta ez is bekerült a csomagba. A Stadler kész az ingatlanokra is ajánlatot tenni és megvásárolni, ha ez az üzlet feltétele.

Dunai Zoltán az Mfor kérdésére hangsúlyozta, hogy nem tudják befolyásolni a kormány által határozatban kijelölt vevő, a THM Hungary Invest Zrt. döntését, de jelezni kívánták, hogyha az orosz cég nem kíván élni a lehetőséggel, akkor ők örömmel megtennék. 

Dunai Zoltán megerősítette: ha az orosz cég tulajdonába kerül a járműjavító, akkor nem tudnak tovább együttműködni a céggel a MÁV által megrendelt motorvonatok gyártásában. Így a járműveket a svájci központú cég más országban lévő üzemeiben készítik el. Magyarán a magyar partner elesik egy bő százmilliárdos üzlet rá eső részétől. Ha viszont a Stadler veszi meg, akkor a még ennél is nagyobb egyiptomi üzletből maradnának ki. 

Dunai Zoltán ugyanakkor hangsúlyozta, hogy szó sincs arról, hogy a Stadler korábban tett ajánlatának mostani megerősítése valójában a járműjavító árának felhajtását, illetve a Transzmasholding döntésének „kikényszerítését” szolgálná. A Stadlernek semmiféle érdeke nem fűződik ehhez. Az ügyvezető ugyanakkor úgy vélte, hogy üzleti szemmel nézve csekély az esély arra, hogy egy évek óta húzódó üzletet a kormány által szabott november végi határidőig megmaradt néhány nap alatt nyélbe üssék. 

2018 márciusban indított zártkörű értékesítési eljárást a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) Kft. többségi (állami tulajdonú) üzletrészére. A DJJ részvényeinek 64,9 százalékát egyébként 2014-ben vásárolta vissza az állam 6,9 millió euróért – körülbelül 2,1 milliárd forintért – a korábbi tulajdonos Bombardier-től.  Ezen felül a MÁV 25, a dolgozók pedig 10 százalékos tulajdonrésszel rendelkeznek.

Az eljárásban csak az MNV által meghívott cégek vehettek részt. A Magyar Narancs akkori információi szerint több mint fél tucat hazai és nemzetközi vasúti járműgyártót kerestek meg a vételi lehetőséggel. Nem volt nagy a tolongás: iparági információk szerint összesen két ajánlat érkezett. Az egyiket a Stadler hazai leányvállalata, a másikat a Transzmashholding  magyar leánya nyújtotta be. Utóbbit ráadásul unszolni is kellett, holott a kormány elsősorban az ő vágyaiknak engedve dobja piacra a járműjavítóban birtokolt részesedését, ráadásul Kirill Lipa, a Transmashholding cégcsoport vezérigazgatója már korábban bejelentette, hogy a magyar parlamenti választásokat követő három hónapban befejezik a tárgyalásokat a DJJ 50 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról. A járműjavító megvásárlásáról ugyanis már régóta folytak magas szintű egyeztetések.Csakhogy a korábban remélt nagy megrendelésekből akkortájt nem sok látszott, ráadásul az oroszokat a 3-as metró szerelvényeinek vitatott minőségű felújítása miatt kiszabott milliárdos kötbér is elbizonytalanította. Az oroszok részvétele azért is fontossá vált, mert a Stadler viszont komolyan vette a lehetőséget és ajánlatot tett.  

Az ajánlat tartalma üzleti titok, a titoktartást egyébként nem az ajánlattevő cégek, hanem az ajánlatkérő MNV kérte. Az eljárásba meghívott cégektől a DJJ üzletrészének 90 százalékára kértek indikatív, tehát csak az árat tartalmazó ajánlatot, aminek kialakításához lehetőséget adtak bizonyos információk lekérésére az adatszobán keresztül. A Stadler élt is ezzel. A folytatás, történetesen az, hogy kikkel és mikor kezd tárgyalásokat az állami szereplő az ügyletről, az ajánlatkérőn múlik. 

A kormány hosszú ideig kivárt, majd kénytelen-kelletlen idén májusban hozott egy határozatot, miszerint „fejlesztéspolitikai célok elérése érdekében”  a  Dunakeszi Járműjavító Kft-t, valamint a MÁV ZRt. tulajdonában lévő, de a DJJ által használt ingatlanokat versenyeztetés mellőzésével értékesíti a TMH Hungary Invest Zrt. részére, azzal a kikötéssel, hogy a vevő legalább a független vagyonértékelő által megállapított forgalmi értéket adja meg. A vevőnek arra is kötelezettséget kellett volna vállalnia, hogy a  MÁV csoporttal fennálló szerződéses kapcsolatokat fenntartja. Az üzlet nyélbe ütésére június végi határidőt adtak. De az oroszok mind máig nem adtak be ajánlatot.

A kormány kínjában november végére hosszabbította meg az ajánlati határidőt, ami a héten lejár. De érzékelve a vonakodást, gyorsan áldását adta a MÁV-Stadler üzletre, amivel bebiztosította a további megrendeléseket a járműjavítónak. 

A Dunakeszi Járműjavító rendkívül jó elhelyezkedésű gyártóbázis, közvetlenül a 70-es vasútvonal mellett fekszik, mely gyors csatlakozást biztosít a nagy vonalakra. A cég nagy alapterületen fekszik, üzemcsarnokainak felszereltsége jó, és ami ennél is fontosabb, több száz, járműgyártásban tapasztalt szakmunkást alkalmaz. Ez önmagában is nagy előny a jelenlegi fojtogató munkaerőhiány idején.

A DJJ körüli kavarás oka azonban nem ebben, hanem az egyiptomi gigaüzletben rejtőzik. Egyiptom 2013-ban kezdett hozzá nagyszabású vasútikocsi-beszerzésének előkészítéséhez. A tenderen induláshoz a térségben régóta ismert beszállító, a Ganz Motor Kft. vezetésével alakult konzorcium, amelyben a DJJ is helyet kapott. A projekt finanszírozását az Eximbank vállalta. A konzorcium és az Eximbank 2014 nyarán delegációt küldött Kairóba, a tárgyalások kecsegtető eredménnyel zárultak. Csakhogy az üzletre az oroszok is szemet vetettek.

A 2015-ben kiírt egyiptomi tender a 2016-os Orbán–Putyin-találkozón is téma volt. Az oroszok azzal érveltek: esélyesebb lenne a magyar páros, ha a Transmashholding is betársulna. A tendert ugyan a Ganz Motor vezette konzorcium nyerte, de a szerződést mégsem köthették meg. A Ganz Holding 2016-os évről szóló pénzügyi beszámolója szerint „a tender megnyerését követően, a szerződéskötés folyamatában a magyar kormány a vevőfinanszírozást az orosz konkurens cég mögé állította”.

Finanszírozás híján az egyiptomi vasúttársaság nem köthetett szerződést a Ganz konzorciummal, de az orosz céggel sem akart. S ekkor jött képbe a DJJ, amely hirtelen a Ganz Motor helyére lépett. A széles spektrumú kavarás után végül egy évvel ezelőtt megköttetett az üzlet. Az ötéves szerződés keretében összesen 1300 vasúti személykocsit szállíthat a Transzmasholding Hungary az egyiptomi állami vasutak (ENR) részére.

Az 1,2 milliárd eurós üzlet legalább 600 millió eurónyi, tehát csaknem 200 milliárd forintnyi gyártást jelentene a Dunakeszi Járműjavítónak. Az ügyletet az Eximbank finanszírozza azzal a feltétellel, ha annak több mint az 50 százalékát Magyarországon állítják elő. (A metrókocsi-felújításnál is erről szólt a fáma, azután mégsem így lett, a hármas metró szerelvényeit teljes egészében Oroszországban újították fel.) Most azonban iparági hírek szerint a magyar kormány megkötötte magát és elvárja az 50 százalék betartását. Az oroszok azonban - úgy tűnik - már más partnerben gondolkodnak. 

Éppen az Mfor írta meg, hogy a fizetésképtelenné vált Csepel Holding szeptemberben megjelent első féléves vezetői összefoglalója szerint a Transzmasholding  azzal kereste meg a cégcsoportot, hogy vegyenek részt az egyiptomi gigaüzletben,. A potenciális együttműködésnek most zajlik a műszaki előkészítése és az árajánlat-adása, ezek a Csepel Holding reményei szerint a közeljövőben le is zárulnak. A Transzmasholding tehát egyszerűen elvinné az üzletet egy másik magyar céghez, amelyet nem kell ehhez megvennie. Az Eximbank csak a magyar részvételt kötötte ki, azt nem, hogy melyik céggel kell ezt magvalósítani. A hoppon maradt kormány így egyre szélesebb mosollyal fordul a Stadler felé. Bár az sem zárható ki, hogy végül egész egyszerűen eláll a DJJ eladásától. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!