8p

Hogyan lehetnek ekkora eltérések a közvélemény-kutatások között?
Magyar Péter miatt ekkora a bizonytalanság?
Milyen módszerrel készülnek a felmérések?

Online Klasszis Klub találkozó élőben Hann Endrével!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Medián ügyvezető igazgatójától!

2024. június 5. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az emberek rengeteget ülnek nap, mint nap autóban, ráadásul az ilyen típusú közlekedésnek számos hátránya is, legyen szó balesetekről, vagy környezetterhelésről. Éppen ezért lehet nagy előrelépés a zökkenőmentes mobilitás.

A személyes mobilitás jövőjének számos kihívással kell szembenéznie: körülbelül 1,3 millió ember hal meg évente a világon közlekedési balesetekben. A növekvő forgalom magasabb emisszióhoz és légszennyezettséghez vezet, amely rossz hatással van a várható élettartamra. Több mint 1,2 milliárd ember tölt ötvennél is több percet egy nap az autójában ennek nagy részét ráadásul forgalmi dugóban. Emellett a társadalom elöregedését is figyelembe kell venni, ami azt jelenti, hogy az utakon is egyre több idős sofőrt találunk. Ugyanakkor a városok folyamatosan nőnek, aminek velejárója a megemelkedett forgalom. Mindezt figyelembe véve a jövőben történő városi közlekedést úgy kell alakítani, hogy az élet a sűrűn lakott területeken könnyebb és vonzóbb lehessen. Az okos, elektromos meghajtású, és megosztáson alapuló közlekedési koncepciók csökkenteni fogják a városok forgalmának sűrűségét. A zökkenőmentes mobilitás a forgalom minden résztvevője számára biztonságos, egyszerű, és környezetbarát utazást fog lehetővé tenni. Az utazás alatt eltöltött időből kikerül a stressz, így azt hatékony módon lehet eltölteni.

Sokat segíthetnek a Continental fejlesztései, így CUbE nevű vezető nélküli elektromos jármű
Sokat segíthetnek a Continental fejlesztései, így CUbE nevű vezető nélküli elektromos jármű

Automata vezetés - Biztonság és kényelem

Az utazás már az otthonunkban, a nappaliban kezdődik. Az okostelefonról vezérelt jármű automatikusan kiáll a garázsból és megáll a bejárati ajtó előtt. Az induktív töltőegység biztosítja azt, hogy a környezetbarát elektromos meghajtás akkumulátora feltöltődik, amíg a jármű a garázsban áll. Miután kilépett az ajtón, a sofőr beül az autóba. Az utazás megkezdése előtt az autó megkérdezi a sofőrtől, hogy a navigációs rendszer a leggyorsabb utat válassza-e a célhoz. A megfelelő autópálya elértével a jármű automatikusan felajánlja azt, hogy átvált a Cruising Chauffeur módba.

A kimondottan az automata vezetésre kifejlesztett „okos vezérlés” funkción keresztül a sofőr ezt meg tudja erősíteni. Ekkor az autó átveszi a vezetési funkciók irányítását, így a sofőr egyéb elfoglaltságot találhat magának, például olvashat, vagy laptopján dolgozhat. A passzív biztonsági rendszerek az út során védik a vezetőt és utasait az ülés pozícióihoz igazított rögzítő- és légzsák-koncepciók segítségével. A forgalom többi résztvevőjével való kommunikáció egy informált és előrelátó vezetési módot tesz lehetővé. A Cruising Chauffeur mód hamarabb felismeri a kritikus helyzeteket, és így gyorsabban is tud reagálni. Ezzel a funkcióval a jármű például észreveszi a takarásban lévő járműveket is, és még időben kezelni tudja a helyzetet. Az infrastruktúrával és a többi sofőrrel való adatcserének köszönhetően a jármű ki tudja számítani a lehető legoptimálisabb utat, felhasználva a forgalmi helyzetekről érkező folyamatos és pontos információkat. Az „útkörülmény figyelő” az utak állapotáról nyújt fontos információt az utazás közben. Megbízható módon felismeri a környezeti hatásokat -az úton lévő hó, jég, vagy víz- és a jármű vezetési módját az út állapotának tükrében módosítja. Az olyan mindennapi helyzeteket, mint az építési területek, sávváltások, valamint az autópályára való belépés, egyikről egy másikra való áttérés, valamint letérés, a Cruising Chauffeur gond nélkül kezeli. Ezen feladatok megbízható elvégzése magasabb kényelmet, és nyugodt, kellemes utazást nyújt a sofőr számára. Az egyéb vezetést segítő rendszerekkel ellentétben a sofőrnek nem kell ezeket a funkciókat felügyelnie, így más dolgokkal foglalkozhat.

Annak érdekében, hogy a sofőr megbízzon a jármű kompetenciáiban, az folyamatosan intuitív információkat oszt meg (a kijelzőkön / (AR) vetített kijelzőkön) arról, hogy hogyan értelmezi az egyes forgalmi helyzeteket, és mely manővereket végzi el az értelmezés következtében. Az okos vezérlésen keresztül a sofőr különböző manőverek megkezdését indíthatja, a sávváltásoktól az előzésig. Amikor a jármű egy olyan útszakaszhoz ér, ahol a Cruising Chauffeur mód nem elérhető, visszaadja a vezetés irányítását a sofőrnek. Az eHorizonnak köszönhetően a jármű már jó előre tudja, mikor ér véget a Cruising Chauffeur szakasz, és megfelelő időben tudja jelezni a sofőrnek, hogy vegye vissza az irányítást. Ez egy többlépcsős, fokozódó jelzésen keresztül történik, amely vizuális, akusztikus és érintésalapú jeleket alkalmaz. Amennyiben a sofőr nem reagál ezekre a figyelmeztetésekre például egészségügyi okok miatt, a „minimális kockázatú manőver” nevű belső biztonsági rendszer közbelép. A manőver során a Cruising Chauffeur vészleállást hajt végre és biztonságos módon állítja meg az autót. A sofőr a Cruising Chauffeur módban eléri a város szélét, onnan pedig a Cruising Chauffeur a parkolóház felé veszi az irányt.

Nincs sok teendő Cruising Chauffeur módban
Nincs sok teendő Cruising Chauffeur módban

Nem kell többé a parkolással foglalkoznunk

A parkolóházba érve a jármű megáll a sofőr nélküli járműveknek fenntartott megállóban, ahol az utasok kiszállnak, majd továbbmegy, hogy magától parkoljon. A mobil appon keresztül vezérelt jármű megkezdi a „valet parkolás” módot, és a parkolóházon belül keres magának egy megfelelő parkolóhelyet. Ezt a folyamatot a sofőrnek nem kell felügyelnie. A beépített érzékelőknek köszönhetően a jármű végigpásztázza a sorokat, hogy üres helyet találjon. Ehhez a kereséshez a parkolóház digitális térképe nyújt további segítséget. Ezek a térképek az üres parkolóhelyeket mutatják, és a parkolóházba való beérkezéskor lehet őket lekérni. A jármű a legközelebbi üres helyet célozza meg, így a folyamat a lehető leghatékonyabb. A többi járművet, gyalogosokat, valamint egyéb, az úton lévő akadályokat észreveszik az integrált szenzorok, és a balesetek elkerülése végett a jármű képes reagálni az ezekből a szenzorokból érkező információkra. Amikor a jármű elér az üres parkolóhelyhez, önállóan beáll, és értesíti a sofőrt az appon keresztül, hogy a parkolási folyamat befejeződött. Léteznek speciális parkolóhelyek is automata járművek számára, ami lehetővé teszi a hatékony és jó helykihasználással járó parkolást. Az automata járművek közelebb parkolhatnak egymáshoz, mivel nincs szükség az autók között ki- és beszálláshoz való helyre. Továbbá az induktív töltés automatikusan tölteni tudja az elektromos meghajtás akkumulátorát a parkolás ideje alatt.

Járművek sofőr nélkül

Amíg a jármű parkolóhelyet keres a parkolóházban, az utas átszáll a CUbE nevű vezető nélküli elektromos járműbe, hogy elérje a kívánt célpontot. A CUbE azonnal elérhető, mivel a multimodális navigáció már korábban odahívta. Az utas a CUbE-ot egy appon keresztül is hívhatja, és választhat a „nyilvános” vagy „magán” CUbE között. A magán CUbE elviszi az utast a célpontjához úgy, hogy eközben csak ő használja, a nyilvános CUbE pedig további utasokat vesz fel az útja során. Ez azt jelenti, hogy a vezető nélküli járművek hatékonyan kerülnek alkalmazásra. A beépített érzékelőknek köszönhetően a jármű információkat gyűjt be, és egy környezetbarát modellhez dolgozza fel az adatokat. A modern érzékelő koncepciók kiélvezik az olyan különböző technológiák nyújtotta előnyöket, mint például a nagyfelbontású lézeres érzékelők, a radaros érzékelők, kamerák, vagy intelligens abroncsok, és mindezek szolgáltatják azokat az adatokat, amelyek alapján felépül a környezetbarát modell. Ez a sofőr nélküli CUbE forgalmi helyzetekben való önálló mozgásához vezet. Biztonságosan tudja kikerülni az úton lévő akadályokat, és a gesztus felismerésnek köszönhetően még a forgalmat irányító rendőrök utasításait is értelmezni tudja. A hatékony útvonaltervezés alapja a forgalom résztvevőivel és az infrastruktúrával való kommunikáció és adatcsere.

A CUbE alternatív útvonaltervezéssel reagál a megnövekedett forgalomra, és gyorsan elviszi az utast a kívánt helyszínre. Az utazás alatt az utas információt kap az útvonalról és eközben érdekes tudnivalókat is kap a célpontjáról a fedélzeti információs rendszeren keresztül. Az utazással töltött időt laptopon való dolgozásra vagy olvasásra is fel lehet használni, de akár beszélgetni is lehet anélkül, hogy figyelni kellene a forgalomra. A CUbE belterét modern, kevés karbantartást igénylő, kényelmet nyújtó anyagok felhasználásával tervezték, így az utas a kívánt helyszínre való utazást állva és ülve is eltöltheti. A beépített biztonsági megoldások, mint a beltéri kamera, információt gyűjtenek a jármű belteréről valamint az egyes utasok elhelyezkedéséről is, így a CUbE azonnal képes vészhelyzetekre is reagálni. A további, forgalmi helyzeteket és a forgalom többi résztvevőjét érintő környezeti információk, mint például a forgalomra jellemző mozgási adatok, a többi járműtől kerülnek beszerzésre. Ezek az adatok a V2X-Kommunikáció segítségével jutnak el a forgalom résztvevőihez és kerülnek feldolgozásra. Arra használják őket, hogy időben felismerjék a veszélyes helyzeteket és ki tudják használni a biztonsági rendszerek, mint például a légzsák által nyújtott előnyöket a lehető legpontosabb módon. Így kiküszöbölhetők a hirtelen vészfékezések, és az előrelátó vezetésnek köszönhetően az utasok védelme is folyamatosan garantálva van. Amikor a CUbE eléri a célpontot, informálja az utast a közelgő érkezésről a mobil appon és az integrált ablak-kijelzőn keresztül.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!