Bár a betegek egyre gyakrabban fordulnak online keresőmotorokhoz, mégis sokkal nagyobb arányban használják nem vényköteles készítmények vásárlására, mint önmaguk diagnosztizálására. A kutatás arra is rávilágít, hogy sok más termékhez hasonlóan, a hazai fogyasztók ebben a kategóriában is árérzékenyek, a patikát mégis inkább a lokáció, mintsem az árak vagy akciók miatt választják.
Közel négymillió főt számlál hazánkban az aktív online vásárlók köre, ebből több mint 3,5 millió ember érintett a recept nélkül kapható készítmények, gyógyszerek vásárlásában is.
Az érintett célcsoport nagysága és a téma érzékenysége miatt döntött úgy az egyik legnagyobb hazai média és kreatív ügynökség, a Publicis Groupe Hungary, hogy több kutatás segítségével vizsgálja meg a vény nélkül kapható gyógyszerekhez kapcsolódó fogyasztói szokásokat.
Az árnál fontosabb a saját tapasztalat és a gyógyszerész véleménye
Az idén februárban, a GKID által több mint 5000 fő megkérdezésével készült kutatás szerint az ügyfelek vásárlási döntéseit átlagosan három fő szempont határozza meg:
- 54 százalékuk a korábbi tapasztalataikat helyezi előtérbe
- 49 százalékuk a gyógyszerész ajánlását követi
- 39 százalékuk a termék árát tekinti meghatározónak.
Legtöbben saját maguknak vagy szűk családjuknak vásárolnak ilyen készítményeket, de nem csak vásárlásukat, hanem egészségügyi problémáik kezelését is megpróbálják a lehető legszűkebb körben tartani.
Az is kiderült, hogy leginkább a nők (45 százalék) vásárolnak gyógyszereket, a férfiak jóval kevesebben (22,8 százalék).
Arra is fény derült, hogy az adagolási utasítást a vásárlók 68 százalék tartja csak be mindig, s hogy az infláció hatására az emberek 10 százaléka vett vissza a gyógyszervásárlásból, s a magyarok 43 százaléka továbbra is spórolni fog ezen.
A betegek 16 százaléka kérdezi meg családtagjait vagy barátait panaszával kapcsolatban, de az egyre divatosabb Google-diagnózist is csak kevesebb mint a betegek harmada választja eszközként.
A háziorvos élvezi a legnagyobb bizalmat ebben a tekintetben, a betegek 40 százaléka először háziorvosával veszi fel a kapcsolatot probléma esetén.
Fontos, mégsem így választunk
A világ egyik legnagyobb piackutató panele, a GWI adatai alapján - amely 53 ország, 2,8 milliárd internethasználójának válaszait tartalmazza - az ár Magyarországon európai és régiós összehasonlításban is kiemelten fontos tényező, olyannyira, hogy a megkérdezettek közel fele szerint meghatározó a döntéshozatal során. Itthon ez a jelenség részben a magas infláció maradandó hatásainak tulajdonítható, így a gyógyszerárak érzékelhetően nagyobb befolyással bírnak a vásárlói döntésekre.
Azt is megtudhattuk, hogy a tavalyi magyar 17,6 százalékos infláció sokkal inkább éreztette hatását a gyógyszervásárlásban, mint az Európában érezhető 2,9 százalék.
Bár az árérzékenység a gyógyszerek terén magasabb, más kategóriákban a fogyasztók inkább csökkentették kiadásaikat, a gyógyszerek piaca viszont relatív stabil maradt. Viszont mégsem ez található az első helyen, mert az árnál fontosabb a gyógyszerész, háziorvos és szakorvos ajánlása (57 százalék) és az online fellelhető információ (56 százalék).
A legtöbb vásárló, a válaszadók 93 százaléka elsődleges beszerzési forrásnak a hagyományos patikákat tekinti.
A gyógyszertár kiválasztásánál az egyik legkritikusabb szempont, hogy az könnyen elérhető legyen a lakó- vagy munkahelyükről, ezt 67 százalék tartja elsődlegesnek. Bár az ár bevallottan fontos szempont, a gyógyszervásárlók csak kis része, mindössze 10 százaléka választ gyógyszertárat az árak vagy akciók alapján. A vásárlók közel fele csak szükség esetén vásárol recept nélkül kapható készítményeket, és azokból is csak annyit, amennyi biztosan kell.
A legtöbben a BENU patikákat ismerik, utána az Alma, a Gyöngy, a Pingvin, a Kulcs, végül a Patika Pluszt, és tévé-reklámok alapján még mindig csak 18 százalék vásárol.
A netes keresésekből köszön vissza az influenzaszezon
A GKID kutatása szerint a gyógyszervásárlók több mint fele nem az online csatornákat részesíti előnyben, annak ellenére, hogy minden harmadik válaszadó már kipróbálta ezt a vásárlási módot. A fogyasztók 16 százeléka nyitott arra, hogy a korábban személyesen megvásárolt termékeket a jövőben online is beszerezze.
Bár nem mindig elsőszámú választás, de a gyógyszerekről és a betegségekről is sok fogyasztó az internetről gyűjt információt, ezért a Publicis Groupe Hungary saját fejlesztésű, Intent Radar elnevezésű programjával is megvizsgálta a gyógyszerpiacot.
A rendszer feltérképezte a Google keresések mögötti fogyasztói szándékokat és három gyakori témában vizsgálta azokat: megfázás, fájdalom, aranyér.
A közel egymillió internetes keresés megmutatja például, hogy a kora tavaszi időszak meghatározóbb keresési volument mutat, mint a kora őszi. Az információt keresők leggyakrabban az egyes készítményekre vonatkozó termékjellemzőkre és a különböző esetekben, például gyermekeknél vagy alkohol melletti alkalmazhatóságra kíváncsiak. Ezt mutatják a kategóriákon belüli legnépszerűbb kulcsszavak is, mint a köhögés, láz, allergia, torokfájás, görcs, fogfájás, derékfájás, aranyér, vérzés, végbélrepedés és csomó.