3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Elektromos járműveket menet közben, vezeték nélkül feltöltő utat adtak át a forgalomnak Dél-Koreában, az egyelőre 12 kilométer hosszú út fejlesztői szerint a maga nemében páratlan a világon.

Az új technológiával a megfelelő töltőberendezéssel felszerelt járműveknek nem kell megállniuk, hogy feltöltsék akkumulátorukat, és lehetővé válik az is, hogy a jelenleginél kisebb akkumulátorokat építsenek be az elektromos járművekbe.

A kelet-ázsiai országban eddig két autóbuszt láttak el ezzel a technológiával, és 2015-ig 10 továbbit szerelnek fel vele.

A buszok a Dél-Korea déli részén fekvő Gumi városának vasútállomásától a város egyik körzetéig közlekednek. A járművek aljához erősített berendezések egy mágneses rezonancián alapuló technológia (SMFR) alkalmazásával kapják az elektromos áramot az útban lefektetett kábelekből. Ezek a kábelek elektromágneses mezőket generálnak,  amelyeket a berendezésben lévő tekercs felvesz és árammá alakít. A vevőberendezés az út felszíne fölött 17 centiméterre lehet, 20 kHZ és 100 kW (136 lóerő) elektromos áramot kap - közölték a kutatók.

Tong-Ho Csó, a dél-koreai tudományos és technológiai intézet (KAIST) által kifejlesztett projekt vezetője szerint ez fordulópontot jelent online elektromos jármű (OLEV) programjuk számára, amely így szélesebb körben elfogadottá válhat a tömegközlekedésben.

A BBC hírportálja által idézett másik közlekedési szakember azonban arra figyelmeztet, hogy a speciális berendezés költségei miatt ez a technológia kevésbé praktikus, mint más elektromos közlekedési lehetőségek, például a vezeték nélküli akkumulátorfeltöltés egy adott helyen vagy elektromos felsővezeték használata.

Paul Nieuwenhuis, a Cardiffi Egyetem gépkocsiipari központjának munkatársa arra hívta fel a figyelmet, hogy a technológiában rengeteg lehetőség rejlik a közösségi közlekedés terén, de a személygépkocsik számára az összes út felszerelése a technológiával megfizethetetlen.

Bár a dél-koreai az első olyan működő rendszer, amelyben a járműveket menet közben, vezeték nélkül töltik, más elektromos buszfeltöltő rendszerek léteznek már a világon. Az olaszországi Torinóban és a hollandiai Utrechtben szintén felszereltek vezeték nélküli töltőberendezéseket néhány buszmegállóban, amelyek lehetővé teszik a járművek felöltését egy-egy rövid megállással. Az amerikai Utah-i Állami Egyetemen tesztelik egy hasonló busz prototípusát, amely szintén az útból nyeri az "üzemanyagot", de csak megállókban.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!