2p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már szemrevételezésre is kiutazott egy magyar küldöttség Kínába.

A HVG értesülése szerint pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC-mozdonyok beszerzéséről.

A kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. két tolatómozdonyát már használják Magyarországon, a Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János nemrégiben írta alá a CRRC-mozdonyok magyarországi hatósági engedélyeit, ez jelentősen gyorsíthatja a további beszerzéseket.

A minisztérium 20 tolatómozdony beszerzését tervezi a MÁV számára, darabonként 3-4 milliárd forintért, így legalább 60 milliárd forint szükséges a kínai gyártóknak benyújtandó igényhez. Normál esetben egy ilyen projekt 3-4 évet is igénybe vehetne, de a minisztériumra nagy nyomás nehezedik, hogy csökkentse a vasúti késéseket és javítsa a járművek állapotát. A kormány több kritikát is kapott, amiért leállította a Siemens-mozdonyok beszerzését, és ha most újraindítanák azt a projektet, az még hosszú éveket venne igénybe.

A CRRC azonban – Orbán Viktor és Hszi Csin-ping közötti szoros kapcsolatnak köszönhetően – hajlandó lenne olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már a gyártósoron vannak. Így a járművek akár a 2026-os választások előtt forgalomba álljanak.

A tervek szerint a 20 villanymozdony Nyíregyházán állomásozna, de elképzelhető, hogy más fideszes városok is bejelentik igényüket az új mozdonyokra. 

A CRRC és a magyar Acemil Zrt. között májusban kötött megállapodás alapján akár Magyarországon is gyárthatják a jövőben a kínai mozdonyokat. A megállapodás értelmében négy központ jön létre Magyarországon, ahol a járműgyártás, karbantartás, oktatás és kutatás-fejlesztés is zajlik majd, kiterjedve tehervagonokra is.

A májusi szerződéskötésnél a minisztérium és a MÁV képviselői is jelen voltak, és az Acemil állandó tagja a magyar üzleti delegációknak Kínában. Az Acemil neve korábban akkor került nyilvánosságra, amikor a Direkt36 oknyomozó újságírói a kínai vegyi anyagok soroksári elosztóközpontjának terveiről írtak, melynek egyik befektetője lett volna az Acemil.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!