Július elején újabb, „plakátkamányos” megbízást kaptak Balásy Gyula cégei (a New Land Kft. és a Lounge Design Kft.) a Rogán Antal tárcája alatt működő Nemzeti Kommnukációs Hivataltól. Az idézőjelbe tett szó a munka köznapi megnevezése, ezek azok a hatalmas kampányok, amelyek a mindennapokban jellemzően kék kormányplakátokat, reklámokat takarnak. A megbízásokat mindig valamilyen magasabb céllal indokolják, valójában a kormány álláspontját jelenítik meg rendkívüli mennyiségben. A mostani már a 47. a sorban, a nettó 7 milliárd 674 millió (amelynek 30 százaléka opció) forint értékű keretmegbízást július 10-én írták alá, ezzel azonban van egy kis gond: júliusban és augusztusban nem volt ilyen kampány, így valami olyasmire köthették meg, ami ezután következik.
Orbán Viktor miniszterelnök péntek reggel jelentette be, hogy hétfőn indul a legújabb nemzeti konzultáció a gazdasági semlegességről. A tervről október közepén először Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője írt, ő úgy fogalmazott, „ha Magyarország semleges gazdaságpolitikát folytat, akkor az uniós átlag felett növekedhet a gazdaság”, és mint „minden fontos ügyről, erről is meg kell kérdezni az emberek véleményét.”
A megbízásról kötött, július 10-én szignózott szerződés viszont azt jelentheti, hogy már akkor, hónapokkal ezelőtt tudták, hogy nemzeti konzultációt indítanak. A munkát a Miniszterelnöki Kabinetiroda, azaz Rogán Antal tárcája rendelte meg.
A legutóbbi ilyen plakátkampányos megbízást május 8-án írták alá, ez természetesen az európai parlamenti (EP) választásnak ágyazott meg. Érdekesség, hogy keretösszege fillérre megegyezik a mostani megbízáséval: 7 874 015 748 forint. Ez lett belőle:
Ez azt is jelenti, hogy sikerült eltapsolni május eleje és július eleje előtt legalább nettó 5,5 milliárd forintot, ha csak minimális vállalást hívtak le Balásy cégeitől. Ha a teljes keretet kimerítették, úgy az adófizetőknek nettó 7,8 milliárd forintot kellett állniuk.
Mit szeretnének közölni?
Ezek a kommunikációs- és plakátcunamik mindig szorosan követik a választási időszakokat és a nemzeti konzultációkat. 2013-tól a rezsicsökkentés népszerűsítését már közterületi kampányokkal oldották meg, ezek nagyban hozzájárulhattak a Fidesz 2014-es (újra)választási győzelméhez. A fordulat 2015-ben jött:
-
ekkor indult a „Ha Magyarországra jössz” kampány: a migráció témájára fókuszált a nemzeti konzultáció keretében, melynek célja a bevándorlással szembeni álláspont erősítése volt.
-
Majd következett az „Üzenjük Brüsszelnek” kampány: a kormány a bevándorlással kapcsolatos EU-s politikák ellen indított kampányt a kvótanépszavazás előtt. Hivatalosan ezek a plakátok a népszavazásra akarták felhívni a figyelmet, gyakorlatilag a kormány üzenetét súlykolták.
-
2017-ben ismét Brüsszel került a célkeresztbe, de volt egy másik fontos szereplő is, ebben az évben két plakátkampányt is finanszírozniuk kellett az adófizetőknek: az „Állítsuk meg Brüsszelt!” és a Stop Soros-terv! kampányt is. Előbbi az EU-val szemben emelt hangot, utóbbi a Soros György által állítólag tervezett bevándorlási hullám miatt indított nemzeti konzultációt népszerűsítette, természetesen ezúttal is a kormány álláspontját megjelenítve.
-
2019-ben az „Önnek is joga van tudni, mire készül Brüsszel” kampányt kellett megszokniuk azoknak, akiket elérnek a köztéri hirdetések és a különböző reklámok. Az EP-választás előtt Soros és Jean-Claude Juncker (az Európai Bizottság 2014-2019 közötti elnöke – a szerk.) képei jelentek meg, azzal a céllal, hogy Brüsszelt negatív fényben tüntessék fel.
-
2020-ban, a járvány alatt a kormány közérdekű tájékoztatásként indított plakátkampányt, ekkor érkeztek meg a 13. havi nyugdíj visszaállításáról szóló plakátok is.
-
Biztosan sokakban megmaradt az úgynevezett emojis kampány, 2021-ben azt kérdezték: „Dühíti önt Brüsszel?” Ez a plakátkampány a járványhelyzetet és az uniós politikát támadta. Ezt egy újabb nemzeti konzultációval kapcsolták össze. 2021 nyarán rendezték a „Járvány utáni életről” szóló konzultációt, melyet elvileg 1,4 millióan töltöttek ki.
-
2022-ben ismét Brüsszel miatt kellett plakátokat ragasztatni, a „Brüsszeli szankciók” kampányban az EU Oroszország elleni szankciós politikáját kritizálták, a szankciókat bombaként ábrázolva. A kampányt nemzeti konzultációt kísérte. 2022 októberében jelentették be „az energetikai szankciókról” szóló nemzeti konzultációt. Kis szépséghiba, hogy olyan kérdésekben kérték ki az emberek véleményét, amelyeket a kormány korábban már megszavazott.
-
Idén is megszólíttatott Brüsszel, az EP-választás előtt Ursula von der Leyen és Alex Soros: a kampány az EU és magyar ellenzéki szereplők „szolgálatára” hívta fel a figyelmet, célpontba állítva a Bizottság elnökét és Soros Györgyöt. Ezek a plakátokon már helyet kapott Magyar Péter is, aki azóta a Tisza Párt elnöke és EP-képviselője lett.
A plakátkampányok Balásy Gyulánál csengetik a kasszát, ezt az sem akasztotta meg, hogy nyomozást rendeltek el egyes gyanús megbízásai miatt. Azóta több mint 100 milliárd forintnyi állami megbízást kapott: