A Lázár János fennhatósága alá tartozó MÁV-START Zrt. a pénztáraira és az egyéb létesítményeire keretszerződést köt, hogy a távfelügyelet biztosításával a személy- és pénztárbiztonságot, valamint a rendszerek megfelelő működését biztosíthassa maximum 250 helyszínen.
A riasztók beszerelését, illetve a meglévők karbantartását a Civil Rendszertechnika Kft. nyerte el, melynek egykori tulajdonosa Pintér Sándor, de jelenlegi birtokosai is a bizalmi köréhez tartozó személyek.
A szerződés keretösszege nettó 108 millió forint, melyből a MÁV-Start Zrt. nettó 54 millió forintra vállal megrendelési kötelezettséget.
A közbeszerzés elnyerésénél a MÁV a legjobb ár-értékarányt vette figyelembe, ennek eredményeképpen a Civil Rendszertechnika Kft. olyan cégeket előzött meg, mint a Multi Alarm Biztonságtechnikai Zrt., az SGR Services & Technology Kft. és az Objekt-Őr Vagyonvédelmi Kft. – ugyanis mindhárom ajánlatot érvénytelennek minősítették.
Fotó: Facebook
A Pintér Sándor nevével fémjelzett nyertes cég feladata lesz:
- a MÁV-pénztárak távfelügyelete a korábbi telephelyek védelmén túl az újonnan telepített riasztórendszerekkel bővített helyek 7/24 időtartamnak megfelelő riasztórendszereinek felügyelete
- a riasztásjelzések esetén a megadott személyek értesítése, valamint a kivonuló szolgálat indítása
- a szolgálat által adott visszajelzések alapján az esemény dokumentálása
- szükség esetén a rendőrség értesítése.
Ezen felül évente megelőző karbantartásokat kell végezniük a telephelyeken, valamint az ehhez szükséges alkatrészeket beszerezniük és szükség szerint eseti javításokat végezniük.
Bár sok vidéki MÁV-pénztár már megszűnt, és jegyautomatából lehet menetjegyet venni (ha online nem megy), a közbeszerzési dokumentum nem tér ki arra, hogy itt is riasztót szerelnének-e be, vagy csak az élő személyes pénztáraknál.
A Civil Rendszertechnika Kft.-nek egyébként igen jól sikerült a tavalyi éve. A korábbi 10,6 milliárd forintos nettó árbevételét sikerült 19,1 milliárdra feltornásznia. Nyeresége pedig minden eddiginél magasabb lett: 2,3 milliárd forint, szemben a 2023-as 1,4 milliárddal. De a cég csak egy a Pintér Sándor köreihez tartozó Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. vállalkozásai között.
Lapunk írta meg, hogy évek óta a NER által leuralt terep az őrző-védő szektor és a céges beszámolók szerint az erősorrend sem változott: stabilan Pintér Sándor bizalmasainak hátát nézi a mezőny. A 2023-as 9 milliárd forintot követően a 2024-es teljesítmény után már 9,7 milliárdos osztalék kifizetését hagyta jóvá a korábban személyesen Pintér Sándorhoz, most pedig már az ő két bizalmasához kötődő Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. – derül ki az őrző-védő cég 2024-es alapítói határozatából.
Lázár János és a MÁV neve naponta tele van a sajtóval. Nemcsak azért, mert július 1-jétől a több mint 10 percet késő vonatok után a jegyek 50 százalékát visszatérítik, hanem az ennek ellenére folytatódó hihetetlen nagy számú késések miatt is. Most például az tartja lázban a sokat megélt utazókat, hogy megszűnt a Vonatinfó, amire gyorsan kifejlesztettek egy alternatív Holavonat-ot – ám erről Lázár János azt írta felháborodva közösség oldalán, hogy ez egy adathalász oldal. Így az őket ért támadás után leállították az applikációt, miközben megjelent egy újabb alternatíva a késések követésére, ez a Vonatterkep.hu. Bár az oldalon nincs erről szóló tájékoztatás, a szolgáltatás biztosan nem áll kapcsolatban a MÁV-val.
Lázár bejegyzését egyébként nem hagyta szó nélkül Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője. A budapesti képviselő szintén a legnagyobb közösségi oldalon reagált a miniszter bejegyzésére, amit „példátlanul szánalmas”-nak nevezett.
„... az utasokat nem az új vonatkövető oldaltól kell megvédeni, hanem tőled, az ámokfutó, vasútromboló minisztertől. Úgy viselkedsz, mint aki megpróbálta betiltani az időjárás-jelentést, és most azon dühöng, hogy az emberek mégis megtudták, hogy süt a nap” – írta Vitézy.
A frakcióvezető úgy látja, Lázár megpróbálta elrejteni a késő vonatokat, de lelepleződött, és most köznevetség tárgya lett a kísérlet. Hozzátette, a miniszter képtelen volt javítani a vasút helyzetén, sőt, még el is mélyítette annak válságát.