A műhús térnyerésének akadályozná meg a magyar kormány, mondván, ezek a termékek problémásak és a hagyományos húsipart kell segíteni.
Nobilis Márton, az Agártárca államtitkára július elején Brüsszelben konkrétan azt mondta, hogy a laboratóriumi hús előállítása és forgalomba hozatala számos kérdést és aggályt vet fel, amelyek többségére még nem rendelkezünk megnyugtató válaszokkal. Szerinte elengedhetetlen a fogyasztók teljes körű tájékoztatása az általuk választott termékekről, és éppen ezért Magyarország szerint szükséges EU-szinten egységes szabályozás a húskészítmények esetében is. Az elmúlt években egyre több olyan élelmiszer jelent meg a piacon, amelyet a hús helyettesítésére fejlesztettek ki. A laboratóriumi hús, amelyet állati eredetű szövetek mesterséges körülmények közötti tenyésztésével állítanak elő, az Európai Unióban még nem engedélyezett.
Az Agrárminisztérium honlapján pedig már megjelent egy jogszabály-tervezet, amely betiltaná a műhús (laboratóriumi hús) elállítását és forgalmazását.
Az indokolás szerint az emberi egészség és a környezet védelme, valamint az agrárium fenntartható termelése és a hagyományos vidéki életforma védelmének szükségessége érdekében van szükség erre a lépésre.
A burger legyen rendes burger
MIközben Mgyarországon piros lapot kaphatnak a műhúsok, az amerikai gyorséttermekben is, igaz, ott nem a szabályozás, hanem az érdektelenség miatt.
A gyorséttermeknek, és különösen a McDonald’snak egyértelmű rajongótábora van a világ minden táján.Ez azonban nem jelenti azt, hogy a rajongók bármit elfogadnak, amit a vendéglátó eléjük tesz – idézte fel a nemrégiben lezajlott Global Food Forum alapvető tanulságát a Business Insider. A rendezvényen Joe Erlinger, cég egyesült államokbeli részlegének vezetője beszámolt az étteremlánc húsmentes burgereivel és salátáival szerzett tapasztalatairól.
A McPlant burger elhasalt a San Franciscóban és Dallasban végzett teszteken, ezért nem kerülnek fel egyhamar az éttermek étlapjára. A vegán változatok valamivel jobban szerepeltek az étteremlánc európai vendéglőiben. Ami a salátákat illeti, ezek idővel bekerülhetnek a kínálatba azt követően, hogy a járvány alatt, 2020-ban kikerültek onnan. Ez azonban csak akkor fordulhat elő, ha a fogyasztók meg fogják vásárolni ezeket.
A környezetvédők és az egészséges étkezés hívei mindezen kesereghetnek, ám a tanulság egyértelmű. Azok, akik szívesen járnak gyorséttermekbe enni, nem azért mennek oda, mert óvni akarják a bolygót és az egészségüket. Az ismerős ízeket keresik az ismerős, viszonylag alacsony árakon – állapította meg Darren Tristano, a Foodservice Result élelmiszeripari tanácsadó cég vezérigazgatója.
Daniló Gargiuloaz, az AB Bernstein vagyonkezelő cég elemzője pedig arról beszélt, hogy a McDonald’s és társai abban jók, hogy könnyen tudnak bármilyen ételt felskálázni, azaz tömegesen elérhetővé tenni – mondta. Nem olyan cégekről van szó, amelyek termékeik innovációjával, a fejlődés útjának kijelölésével hódítanak. Erre rájöhettek a növényi alapú húsokat termelő vállalatok is.
A Beyond Meat például, amely a McPlanthoz szállította az alapanyagot, óriási átszervezéssel próbálja olcsóbbá tenni kínálatát. Tény, hogy a McDonald’s az elmúlt évtizedekben képes volt jelentős újdonságokat bemutatni, de ezek csak hozzá képest számítottak nóvumnak. A kávézás és a csirkefalatok bevezetése sikernek bizonyult. Ma már annyi csirkealapú ételt értékesítenek, amennyit a marhahústermékekből eladnak.
Összességében nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a gyorséttermek üzleti modellje nem kedvez a kísérletezésnek. Gyorsaságuk titka ugyanis az, hogy viszonylag kevés ételt kínálnak, amelyeket sztenderd alapanyagokból, standard módon készítenek el. Ezzel tartják költségeiket, és ennek köszönhetően áraikat viszonylag alacsonyan.