4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A McDonald’s vezetőségének beszámolói szerint nem igazán nyerték el az éttermeikbe betérő vendégek érdeklődését az egészségesnek és környezetbarátnak mondott módszerrel előállított ételek. Vajon miért?

A műhús térnyerésének akadályozná meg a magyar kormány, mondván, ezek a termékek problémásak és a hagyományos húsipart kell segíteni.

Nobilis Márton, az Agártárca államtitkára július elején Brüsszelben konkrétan azt mondta, hogy a laboratóriumi hús előállítása és forgalomba hozatala számos kérdést és aggályt vet fel, amelyek többségére még nem rendelkezünk megnyugtató válaszokkal. Szerinte elengedhetetlen a fogyasztók teljes körű tájékoztatása az általuk választott termékekről, és éppen ezért Magyarország szerint szükséges EU-szinten egységes szabályozás a húskészítmények esetében is. Az elmúlt években egyre több olyan élelmiszer jelent meg a piacon, amelyet a hús helyettesítésére fejlesztettek ki. A laboratóriumi hús, amelyet állati eredetű szövetek mesterséges körülmények közötti tenyésztésével állítanak elő, az Európai Unióban még nem engedélyezett.

Nem annyira jött be
Nem annyira jött be
Fotó: Depositphotos
Az Agrárminisztérium honlapján pedig már megjelent egy jogszabály-tervezet, amely betiltaná a műhús (laboratóriumi hús) elállítását és forgalmazását.

Az indokolás szerint az emberi egészség és a környezet védelme, valamint az agrárium fenntartható termelése és a hagyományos vidéki életforma védelmének szükségessége érdekében van szükség erre a lépésre. 

A burger legyen rendes burger

MIközben Mgyarországon piros lapot kaphatnak a műhúsok, az amerikai gyorséttermekben is, igaz, ott nem a szabályozás, hanem az érdektelenség miatt.

A gyorséttermeknek, és különösen a McDonald’snak egyértelmű rajongótábora van a világ minden táján.Ez azonban nem jelenti azt, hogy a rajongók bármit elfogadnak, amit a vendéglátó eléjük tesz – idézte fel a nemrégiben lezajlott Global Food Forum alapvető tanulságát a Business Insider. A rendezvényen Joe Erlinger, cég egyesült államokbeli részlegének vezetője beszámolt az étteremlánc húsmentes burgereivel és salátáival szerzett tapasztalatairól.

A McPlant burger elhasalt a San Franciscóban és Dallasban végzett teszteken, ezért nem kerülnek fel egyhamar az éttermek étlapjára. A vegán változatok valamivel jobban szerepeltek az étteremlánc európai vendéglőiben. Ami a salátákat illeti, ezek idővel bekerülhetnek a kínálatba azt követően, hogy a járvány alatt, 2020-ban kikerültek onnan. Ez azonban csak akkor fordulhat elő, ha a fogyasztók meg fogják vásárolni ezeket.

A környezetvédők és az egészséges étkezés hívei mindezen kesereghetnek, ám a tanulság egyértelmű. Azok, akik szívesen járnak gyorséttermekbe enni, nem azért mennek oda, mert óvni akarják a bolygót és az egészségüket. Az ismerős ízeket keresik az ismerős, viszonylag alacsony árakon – állapította meg Darren Tristano, a Foodservice Result élelmiszeripari tanácsadó cég vezérigazgatója.

Daniló Gargiuloaz, az AB Bernstein vagyonkezelő cég elemzője pedig arról beszélt, hogy a McDonald’s és társai abban jók, hogy könnyen tudnak bármilyen ételt felskálázni, azaz tömegesen elérhetővé tenni – mondta. Nem olyan cégekről van szó, amelyek termékeik innovációjával, a fejlődés útjának kijelölésével hódítanak. Erre rájöhettek a növényi alapú húsokat termelő vállalatok is.

A Beyond Meat például, amely a McPlanthoz szállította az alapanyagot, óriási átszervezéssel próbálja olcsóbbá tenni kínálatát. Tény, hogy a McDonald’s az elmúlt évtizedekben képes volt jelentős újdonságokat bemutatni, de ezek csak hozzá képest számítottak nóvumnak. A kávézás és a csirkefalatok bevezetése sikernek bizonyult. Ma már annyi csirkealapú ételt értékesítenek, amennyit a marhahústermékekből eladnak.

Összességében nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a gyorséttermek üzleti modellje nem kedvez a kísérletezésnek. Gyorsaságuk titka ugyanis az, hogy viszonylag kevés ételt kínálnak, amelyeket sztenderd alapanyagokból, standard módon készítenek el. Ezzel tartják költségeiket, és ennek köszönhetően áraikat viszonylag alacsonyan.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!