A 2024. november 26. és 2025. március 30. között rendezendő "Egy világsiker története" című kiállítás (melynek munkacíme „Munkácsy 180”) a festő jól ismert fő művei mellett a köztudatban kevésbé lévő, idehaza ritkán vagy szinte sosem látott alkotásaiból is válogatást ad. A magángyűjteményekből és külföldről kölcsönzött, rejtőzködő remekműveken keresztül szeretné megvilágítani azokat a társadalom- és kultúrtörténeti tényezőket, amelyek hozzájárultak hírnevéhez és a máig töretlen Munkácsy-kultusz kialakulásához.
Budapestre utazik például a Debreceni Déri Múzeumból Munkácsy Golgotája, a Krisztus-trilógia legnagyobb méretű darabja is a Szépművészeti Múzeumba.
A Golgotát a magyar állam 2019 januárjában vásárolta meg Pákh Imrétől 3 milliárd forintért.
A festmény egynapos pihentetés után a hengerre tekert festményt klimatizált ládába helyezve emeli majd ki egy daru a kupolaterem ablakán, majd műtárgyszállításra alkalmas kamion viszi a Szépművészeti Múzeumba.
A nagyívű kiállítást azonban megelőzik olyan logisztikai feladatok is, mint hogy az értékes műtárgyakat hazai és külföldi helyszínekről a múzeumba szállítsák.
Összesen 15 darab (13+2 opciós) műtárgyat kell megbízhatóan odaszállítania a feladatra a gyorsított eljárásban kiírt közbeszerzés nyertesének, a Svájcban élő magyar tulajdonos által vezetett Hungart Logistic Kft.-nek összesen 321 458 euró értékben, ami jelenlegi árfolyamon közel 128,5 millió forintra rúg.
A Hungart Logistic régi motoros a minőségiműtárgy-szállítmányozásban, sőt, ők voltak az első cég, amely ezzel foglalkozott Magyarországon.
A gyorsított eljárásra azért volt szükség, mert Munkácsy: Honfoglalás című festményét az Országház egyik kiemelt, reprezentatív teréből kell elszállítani. A szállítást megelőzően a festmény becsomagolása több napot vesz igénybe, amelynek pontos dátumát a Szépművészeti Múzeum rajta kívül álló körülmények miatt nem tudja előre, azonban erre akár már októberben is sor kerülhet.
Ezért volt szükséges, hogy mielőbb megkössék a szállítmányozási szerződést. Vagyis, hogy amennyiben az Országház egy korai dátumot tűz ki a szállításra, az biztonságosan megvalósulhasson. Mindezekre tekintettel a Kbt. 81. § (7) bekezdésben foglalt határidők nem lennének betarthatóak, ezért gyorsított eljárást indított az Ajánlatkérő.
A festményeket a különböző helyszínekről Budapestre, majd Budapestről vissza kell szállítania a cégnek. A 15 darab szállított műtárgy össz-biztosítási összege – opció nélkül – megközelíti a nettó 6 milliárd forintot. (A műtárgyak legmagasabb egyedi biztosítási értéke eléri a nettó 3 milliárd forintot).
A festmények oda- és visszaszállítása az Egyesült Államokból, Franciaországból és Magyarországról történik. A cég tehát vállalja a közúti és légi fuvarozást, biztosítja a műtárgyak biztonságos és sérülésmentes szállításához szükséges bérládákat, csomagolóanyagokat és a csomagolási munkát, figyelemmel az akklimatizációra is.
Ezen kívül gondoskodik éjszakai biztonsági parkolásról őrzött területen, a festmények fel- és lerakodásáról (szükség esetén daruzással), azoknak a múzeumon belüli mozgatásáról, majd ott a kicsomagolásáról. Elvégzi a teljes körű vámügyintézést (szükség esetén vámgaranciára kiterjedően is), a kiviteli engedélyek ügyintézését, és fegyveres/biztonsági kíséretet is biztosít.
Munkácsy Mihály neve az elmúlt napokban megjárta a sajtót, ugyanis nagy port kavart annak a hírnek kapcsán, hogy a Mol 27 milliárd forintért venné meg a magyar állam és a Mol közös alapítványa Munkácsy Mihály festményeinek nagy részét. Azóta Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója, a Mol-Új Európa Alapítvány kuratóriumi tagja az atv.hu-nak azt mondta: "Szó volt róla, de nincs semmilyen döntés Munkácsy festmények megvásárlásáról, sem egy közép-európai kortárs múzeum létrehozásáról. Idén nem is lesz döntés".