5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tervezett, következő tanévben induló zsidó színházi specializációról a szakmabelieket nem kérdezték. Pedig véleménye mindenkinek van. 

Alaposan felkavarta a színházi szakmát a hír, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) a 2025/2026-os tanévben az osztatlan színművész szakos képzésen belül zsidó színházi specializáció indul. Amint arról néhány napja honlapján az intézmény is beszámolt, a képzést az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) kezdeményezte, és a Milton Friedman Egyetem együttműködésével valósulhat meg, olyan nemzetközi szaktekintélyek bevonásával, mint Maia Morgenstern román színésznő. Aki jelenleg a bukaresti Állami Zsidó Színház igazgatója. 

A specializáció létjogosultságát az SZFE azzal indokolta, hogy a Baross utcai Firgun Házban előreláthatóan 2025-ben nyíló zsidó színház számára szükséges, hogy „olyan szakképzett színművészeket képezzenek, akik nem csak a zsidó kultúrát és színházi hagyományokat ismerik behatóan, de héber és jiddis zsargon nyelvismerettel is rendelkeznek”. Azt külön kiemelték, hogy a jelentkezéshez nem előfeltétel a héber nyelvtudás, és a vallási hovatartozás sem lehet akadály.

Valaki kigondolta, valaki rábólintott, valaki adagolja. Mindenkinek le kell nyelnie
Valaki kigondolta, valaki rábólintott, valaki adagolja. Mindenkinek le kell nyelnie
Fotó: Depositphotos

Ami azért felvet pár érdekes kérdést: egyebek mellett azt, hogy miért van szükség szegregációra a színművészképzésben. 

A tervezett specializáció ellen egymás után szólalnak fel a szakmabeliek. A Színházi Kritikusok Céhe például nyílt levélben fordult Maia Morgensternhez, amelyben eddigi munkásságát elismerve és méltatva arra hívják fel a figyelmét, hogy amennyiben elvállalja a tanítást, „olyasvalamiben vesz majd részt Magyarországon, amiről talán nincs elég mély és átfogó ismerete”. A magyar Színházi Kritikusok Céhének elnöksége három aspektusból közelíti meg, miért problémás az SZFE most alakuló „zsidó színész” szaka. Mint írják: 

  • „Magyarországon működik zsidó színház, független intézményként, állandó támogatás nélkül. Azonban a független színházakat az elmúlt egy évtizedben a magyar kultúrpolitikai akarat szinte az önfelszámolásig kiéheztette, anyagilag és morálisan szétzilálta, azt üzenve ennek a területnek, hogy fölösleges és egyenesen kártékony is. A legkiemelkedőbb társulatok szűntek meg és sodródtak az ellehetetlenülés határára. A Gólem Színház sem kivétel, Magyarország egyetlen zsidó színháza”.
  • „A most alakuló szak mögött két olyan intézmény sorakozott fel – egy egyetem és egy, mondjuk így, egyház –, amely az elnyomó magyar kormány kivételes támogatását élvezi. Az egyetemet magát (...) pár éve drámai körülmények között privatizálták, alapítvánnyá változtatták; mindez óriási nemzetközi felháborodást keltett, mert hatalmas szakmai ellenállásba ütközött. A politikai akarat azonban keresztülvitte a változást, az egyetemet a régi formájában felszámolták. Az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség szintén a kormány által preferált intézmény, amivel önmagában nem volna semmi baj, ha nem egy olyan elnyomó rendszert szolgálna ezzel, amely a független kultúrát és mindenféle másként gondolkodást fel akar számolni. Fontos megjegyezni, hogy ennek az intézménynek a vezetője nem emelte fel a szavát a kormány antiszemita plakátkampányának idején, amelyet Soros György ellen indított, sőt kifejezetten támogatta azt”. 
  • „Az egyetem fő korifeusa, Vidnyánszky Attila olyan, 30-as éveket idéző felhanggal bírálta az egyetem doktoriskolájának vezetőjét, amely magyarságát és hazafiasságát kérdőjelezte meg, ezzel burkoltan zsidó származasára utalva”. 

A szakmai szervezet szerint ebben a kontextusban egyenesen cinikus egy ilyen szak elindítása, egyúttal felkérik Maia Morgensternt, hogy keresse fel régi barátait, ismerőseit és beszélgessen velük a jelenlegi színházi helyzetről, mielőtt rábólint a felkérésre. 

Szinetár Miklós már kapitulált

A képzésbe az intézmény szerette volna bevonni Szinetár Miklós Kossuth-díjas színházi, opera-, és filmrendezőt is, aki a hír hallatán kapott rengeteg rosszalló hangvételű üzenet és komment hatására Facebook-posztban tette közzé Réczei Tamás színházrendezőnek, a Firgun Zsidó Kulturális Alapítvány elnökének írt levelét. Amiben közli: nem szeretne részt venni ebben a projektben. „Bevallom eszembe se jutott, hogy ez a terv ennyi indulatot kavarhat, de szembe kell néznem a valósággal. Olyan légkör alakult ki az induló osztály körül, aminek a kezelésére alkalmatlannak érzem magam. Mivel az én szerepem belátható időn belül jelentéktelen lett volna, úgy gondolom, hogy nem fogtok nélkülözni. Tanitásra még volna kedvem, de harcokhoz semmikép. Úgyhogy egyelőre úgy döntöttem, hogy ebből a projektből kimaradok” – írta Szinetár. 

Van már zsidó színház Budapesten, de valamiért nem kap figyelmet

Magyarország első zsidó színháza, a Gólem Színház 2005 májusában kezdett működni, három évvel később pedig megkapta a közhasznú egyesület besorolást. A Gólem Színház repertoárjában jelenleg 15 előadás van. Ezek közé tartozik a több mint egy évtizede futó Lefitymálva, ami tűpontosan és kegyetlenül figurázza ki a zsidókkal és zsidósággal kapcsolatos előítéleteket, tévhiteket. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!