9p

Mindig voltak háborúk és természeti katasztrófák, de amikor ezek egyszerre jelentkeznek és felerősödnek, apokaliptikus érzések kerülnek előtérbe – állítja Robert Folger. Fenntartható a világunk? Érdemes a teljes összomlással fenyegetni? Mit jelent a személyes univerzum összeomlása? Erről beszélt egy német lapnak a Heidelbergi Egyetem kutatója. 

Az apokalipszis, azaz a világvége, a végső összeomlás emlegetése sokak számára „alusisakos”, tudománytalan, az akciófilmek világában létező dolognak tűnhet. Pedig kutatók vizsgálják, hogy milyen tendenciák vezethetnek a globális megsemmisüléshez és hogy az emberek, intézmények hogyan reagálnak a folyamat különböző stádiumaiban. 

A német Frankfurter Allgemeine Zeitung készített interjút Robert Folger apokalipsziskutatóval, aki a Heidelbergi Egyetem Apokaliptikus és Posztapokaliptikus Tanulmányok Központját vezeti.

A világvége minden kultúrában jelen volt a történelemben. A 16-17. századi Latin-Amerikában a spanyol hódítók érkezése után a bennszülött lakosság 95 százaléka eltűnt, mintegy 20 millió ember veszett oda. „Tenochtitlan helyén ma Mexikóváros áll – ez az apokalipszis utóhatása, amit nevezhetünk posztapokalipszisnek is” – magyarázta Folger, aki  szerint az apokalipszis nemcsak a világ pusztulását jelenti, hanem egy felismerés pillanatát is. 

A keresztény hagyományban például a világvége egy jobb világ kezdetét jelenti. Ezzel szemben a modern apokaliptikus narratívák – például a Melankólia vagy a Legenda vagyok című filmekben – radikálisan szekularizáltak, transzcendens elem nem jelenik meg bennük. 

Robert Folger Byung-Chul Han dél-koreai filózófus-írót konferálja fel a Heidelbergi Egyetem rendezvényén: 

Multikrízisben az emberiség

A mostani helyzet sem egyszerű: a világpolitikai feszültségek, az orosz-ukrán háború vagy a klímaváltozás egyszerre vannak jelen. „Mindig voltak háborúk és természeti katasztrófák, de amikor ezek egyszerre jelentkeznek és felerősödnek, az apokaliptikus érzés kerül előtérbe” – mondta Folger, aki szerint a jelenlegi helyzetet az is súlyosbítja, hogy az emberek elégedetlenek a status quo-val és valami újban reménykednek. 

„Paradox módon az apokaliptikus gondolkodás támpontot nyújt egy kaotikusnak és fenyegetőnek érzékelt világban, mivel értelmezési keretet ad azoknak a megrázó eseményeknek, amelyek alapjaiban kérdőjelezik meg a biztonságos élettérről alkotott képünket. Emellett levezeti az ezekkel kapcsolatos, diffúz félelmeket is. Úgy látom, hogy valóban egyfajta végidős multikrízisben vagyunk, amely nemcsak a világ végével kapcsolatos aggodalmakat szítja, hanem vágyat ébreszt egy új, jobb világ iránt is” – fogalmazott. 

A kutató  szerint a természeti katasztrófákat is apokaliptikusnak nevezhetjük, ha az emberi felelősség kérdését is bevonjuk. „A 2004-es szökőár Délkelet-Ázsiában több mint 230 ezer ember életét követelte – ha apokaliptikus kontextusban beszélünk róla, a történet a bűn és a felelősség kérdésével bővül” – magyarázta.

Ezzel pedig megérkeztük a klímaváltozás megkerülhetetlen témájához. Bár azt hihetnénk, a figyelmeztetés leghatásosabb módja, hogy a lehető legátélhetőbben felvázoljuk a következményeket, síppal-dobbal hirdetve, hogy mindent elveszíthetünk, amit eddig az emberiség elért, a kutató szerint a képlet nem ilyen egyszerű.

Ideje tükörbe néznünk
Ideje tükörbe néznünk
Fotó: Depositphotos

Az apokaliptikus üzenetek sokszor vegyes fogadtatásban részesülnek. Példaként az Extinction Rebellion (magyarul Kihalás Lázadás, XR) nevű, szélsőségesebb csoportot említette: „Az ilyen szervezetek célja, hogy sokkolják az embereket és cselekvésre ösztönözzenek, de előfordulhat, hogy az ellenkező hatást érik el.” A XR alapvetően egy békés, globális szerveződés, amely a klímaválság valóságára akarja felhívni figyelmet. Ők voltak azok, akik

  • 2018 novemberében, az első nagy akciójukban öt nagy Temze-hidat vettek blokád alá Londonban a polgári engedetlenség nevében.
  • 2023 novemberében New York két híres múzeumában, a Guggenheimben és az Amerikai Természettudományi Múzeumban tartottak klímatüntetést. A Guggenheimben transzparensekkel és beszédekkel bírálták a kulturális intézmények klímaválságban játszott szerepét, s 13 aktivistájukat tartóztattak le, miután nem távoztak zárás után. Másnap a Természettudományi Múzeumban egy performansz során a földre feküdtek egy dinoszaurusz-kiállításon, így hívva fel a figyelmet arra, hogy a kihalás réme valóságos veszély.
  • 2024 áprilisában több mint 30 aktivistájuk szállta meg a londoni Tudományos Múzeum klímakiállítását, tiltakozásul annak szponzora, az Adani nevű szénkitermelőtermelő konglomerátum ellen.
  • A stuttgarti Természettudományi Múzeumban a látogatók általában kihalt állatfajok csontvázait nézegetik, 2023-ban viszont a klímaaktivisták üzletembereknek, növényvédőszer-permetezőknek és szénbányászoknak öltözve „élő szobrokként” hirdették: „Homo ignorantus – Kihalt: 2100.”

A kutató szerint a „mindent elveszíthetünk” narratíva ugyan felrázhatja a közvéleményt, de egyúttal bénító is lehet: „Ha azt mondjuk, hogy minden összeomlik, és nincs remény, az emberek passzívvá válhatnak, mert úgy érzik, hogy már semmi sem számít.” Ráadásul „az érzelmileg túlfűtött üzenetek könnyen torzíthatják a valóságot, és nem mindenki reagál pozitívan arra, ha a félelmeire hatnak.”

Mindez nem jelenti azt, hogy az apokaliptikus figyelmeztetések ne lennének bizonyos esetekben jogosak.

„A világ nem fenntartható a jelenlegi állapotában. A klímaváltozás kérdése olyan mértékű probléma, hogy radikális lépések nélkül valóban komoly veszteségekkel kell számolnunk” – mondta, hozzátéve: „Nem elég azt mondani, hogy minden rosszra fordulhat. Ugyanilyen fontos megmutatni, hogy van kiút, van esély a változtatásra.”

A klímaválság megoldása nemcsak technológiai és politikai kérdés, hanem közösségi hozzáállás is, amin együtt kell dolgoznunk, hogy a fenyegetés ne váljon önbeteljesítő jóslattá.

Folger szerint a Covid-járvány kollektív apokaliptikus élménnyé vált, mivel a világ működése alapjaiban változott meg. A kihalt utcák és a lezárások képei sokakban katasztrófafilm-szerű hangulatot idéztek, amit a filmek és könyvek világvége-szcenáriói még erősebben tápláltak. Ezek a vizuális élmények nemcsak a társadalom félelmeit fokozták, hanem a politikai reakciókra is hatást gyakoroltak.

„Ha nem lett volna az évtizedeken át felhalmozott apokaliptikus képanyag, a politikai döntések is kevésbé lettek volna félelemvezéreltek” – fogalmazott. Példaként említette a „nulla eset” stratégiát, amely szerinte extrém módon a fertőzések teljes felszámolására törekedett, akár az emberek mozgásának tartós korlátozásával is. 

Kritikusan szemléli az ilyen döntéshozatali gyakorlatokat, mivel a „nincs más alternatíva” narratíva gyakran kizárja az érdemi párbeszédet és túlságosan szigorú intézkedéseket eredményezhet. Bár az apokaliptikus üzenetek erős figyelemfelhívó eszközök lehetnek, megbénítják a társadalmi diskurzust, ha csak a félelemre és a végzetességre helyezik a hangsúlyt – állítja a szakember.

A pandémia ellenére a világ meglepően gyorsan visszatért a régi kerékvágásba: „A teli tengerjáró hajók és a maszk nélküli emberek látványa azt sugallja, hogy a járvány alig hagyott maradandó nyomot” – Folger szerint szerint ennek egyik oka, hogy a járvány nem indított el olyan társadalmi változásokat, amelyek tartós átalakulást eredményeztek volna. Így „ha a posztapokalipszist úgy definiáljuk, mint egy új korszak kezdetét, akkor a Covid még nem hozta el ezt a korszakot.”

De akkor mit kellene tennünk? 

„Tudjuk, hogy egyszer minden össze fog omlani, mégis halogatjuk a radikális cselekvést. Egy gazdasági rendszer, amely végtelen növekedésre épül, nem működhet – ezt még egy hároméves gyerek is megérti. Kimondhatjuk: radikális változás szükséges az apokalipszis elkerüléséhez – vagy éppen a radikális változás maga az apokalipszis, amely egy jobb világba vezet. A kollégáimmal mindig igyekszünk megtalálni a pozitív szemléletet.” 

A kutató szerint a változáshoz elengedhetetlen az egyéni és kollektív szintű nyitottság, amely lehetővé teszi, hogy a nehézségek közepette is meglássuk az új lehetőségeket. „A kérdés az, hogy mit nyerhetünk az apokalipszisből” – fogalmazott.

A Heidelbergi Egyetem kutatócsoportjában pszichoanalitikus szakértők is dolgoznak, akik az apokalipszis személyes és pszichológiai vonatkozásaival foglalkoznak. A kutatás során nemcsak globális kríziseket vizsgálnak, hanem azt is, hogy az egyének hogyan élik meg a saját világuk végét.

Az apokalipszis tapasztalatát nem kizárólag társadalmi vagy történelmi események váltják ki, „az, hogy valaki elveszíti a világát – például demencia esetén –, szintén apokaliptikus tapasztalat” – mondta ki Folger.

A pszichoanalitikus megközelítés segít, hogy az apokaliptikus élményeket olyan egyedi, szubjektív tapasztalatokként értelmezzék amelyek az identitás megváltozásával járnak. „Az apokalipszis lényege nemcsak a veszteség, hanem az arra adott érzelmi reakció: a szorongás, a kétségbeesés, de akár a belenyugvás is” – tette hozzá a kutató.

Ezért vizsgálják azt is, hogy változik az egyén világa, amikor az addig megszokott életkeretek leomlanak, például amikor valaki elveszíti emlékeit, önazonosságát.

„A demencia például nemcsak az érintett számára jelenti a világa elvesztését, hanem a hozzátartozók számára is, akik fokozatosan veszítik el az embert, akit ismertek” – mondta Folger. Aki kiemelte, hogy az ilyen egyéni tapasztalatok megértése segíthet tágabb kontextusba helyezni a globális apokaliptikus narratívákat is, hiszen a személyes világ összeomlása egy mikrokozmoszban mutatja be ugyanazt, ami nagyobb léptékben egy egész társadalommal is megtörténhet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!