Tavalyi is folytatódott a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díjainak 2008 óta tartó mérséklődése, a megszolgált díjbevétel, vagyis az előírt díjak (81 milliárd) a következő évre át nem nyúló része 63,3 milliárd forint volt. Ugyan ez az összeg 2012-ben sem volt sokkal magasabb (64 milliárd), de az akkori 116 ezer káresettel szemben tavaly 10 ezerrel többet jelentettek be, ami azt eredményezte, hogy a kárfelhasználás 52,3-ról 59 milliárd forintra nőtt – derül ki az MNB pénzügyi felügyeletének adataiból.
Az 59 milliárdos összegből kevesebb, mint a fele 28,9 milliárd a tárgyévi károkra történő kifizetés és valamivel 30 milliárd fölött áll az úgynevezett függőkár tartalék. Ezen az összegen felül a biztosítók a felmerült, de még be nem jelentett károkra is félretettek 13,1 milliárd, forintot, így a teljes kárfelhasználási összeg meghaladta a 72 milliárdot 2013-ban.
Bár az átlagos 468 ezer forintos kárrendezési összeg csak minimális növekedést jelent az elmúlt évekhez képest, a káresemények nagyobb száma azt eredményezte, hogy a kgfb ágazat 18,7 milliárd forintos biztosítástechnikai veszteséggel zárta az évet, ami a tavalyi 6 milliárd több mint háromszorosa.
Az elmúlt évtizedben soha nem látott mértékben nőtt ugyanakkor a szerződésállomány, egészen pontos 4,17 millió darabra. Erről a számról fontos tudni, hogy csak a magyarországi telephellyel rendelkező biztosítók adatait tartalmazza, azokét a külföldiekét, amelyek csak fióktelepet tartanak fenn hazánkban, nem. Mivel a magyar piacon 2011-től lehetett ezeknél a külföldi biztosítóknál is szerződést kötni, az állomány a 2010-es 4,13 millióról 2011-ben 4,03-ra esett és maradt ugyanennyi 2012-ben is. A mostani növekedés mögött többek között a hazai autópiac magára találása áll.
A teljes biztosítási állományból 66 százalékot a személyautók, több mint 9-9 százalékot a tehergépkocsik, illetve a pótkocsik tettek ki. A segédmotoros kerékpárok 7,5, a motorkerékpárok pedig 3,1 százalékkal részesedtek az állományból.
Érdekes számokat kapunk, ha a káresemények számát viszonyítjuk az egyes járműtípusok állománylétszámához. Ez az arány a trolibuszok esetében a legmagasabb, 38,2 százalék. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a sofőrök ne tudnának vezetni, csak mivel olyan kevés troli közlekedik Magyarországon, hogy akár pár tucat káresemény is képes ilyen eredményt produkálni. Szintén magas, 27,4 százalék a vontatókra és 13,7 az autóbuszokra vonatkozó arány. A gépkocsiknál 3,2, a motorkerékpároknál 0,6, a segédmotoros kerékpároknál pedig 0,4 százalékot mutatnak a felügyelet statisztikái.
Ha megtörtént a baj, akkor a legmagasabb összeget, 962 ezret a mezőgazdasági vontatókra kellett kifizetniük a biztosítóknak, majd a vontatók következtek 854 és az autóbuszok 747 ezer forinttal. A személyautókban keletkezett károk átlagos értéke 435 ezer forint volt tavaly.
Szász Péter
mfor.hu