3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökkenő díjbevétel és magasabb kárigény jellemezte a kgfb piac tavalyi évét, így tovább nőtt a tavalyi biztosítástechnikai veszteség.

Tavalyi is folytatódott a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díjainak 2008 óta tartó mérséklődése, a megszolgált díjbevétel, vagyis az előírt díjak (81 milliárd) a következő évre át nem nyúló része 63,3 milliárd forint volt. Ugyan ez az összeg 2012-ben sem volt sokkal magasabb (64 milliárd), de az akkori 116 ezer káresettel szemben tavaly 10 ezerrel többet jelentettek be, ami azt eredményezte, hogy a kárfelhasználás 52,3-ról 59 milliárd forintra nőtt – derül ki az MNB pénzügyi felügyeletének adataiból.

Az 59 milliárdos összegből kevesebb, mint a fele 28,9 milliárd a tárgyévi károkra történő kifizetés és valamivel 30 milliárd fölött áll az úgynevezett függőkár tartalék. Ezen az összegen felül a biztosítók a felmerült, de még be nem jelentett károkra is félretettek 13,1 milliárd, forintot, így a teljes kárfelhasználási összeg meghaladta a 72 milliárdot 2013-ban.

Bár az átlagos 468 ezer forintos kárrendezési összeg csak minimális növekedést jelent az elmúlt évekhez képest, a káresemények nagyobb száma azt eredményezte, hogy a kgfb ágazat 18,7 milliárd forintos biztosítástechnikai veszteséggel zárta az évet, ami a tavalyi 6 milliárd több mint háromszorosa.

Az elmúlt évtizedben soha nem látott mértékben nőtt ugyanakkor a szerződésállomány, egészen pontos 4,17 millió darabra. Erről a számról fontos tudni, hogy csak a magyarországi telephellyel rendelkező biztosítók adatait tartalmazza, azokét a külföldiekét, amelyek csak fióktelepet tartanak fenn hazánkban, nem. Mivel a magyar piacon 2011-től lehetett ezeknél a külföldi biztosítóknál is szerződést kötni, az állomány a 2010-es 4,13 millióról 2011-ben 4,03-ra esett és maradt ugyanennyi 2012-ben is. A mostani növekedés mögött többek között a hazai autópiac magára találása áll.

A teljes biztosítási állományból 66 százalékot a személyautók, több mint 9-9 százalékot a tehergépkocsik, illetve a pótkocsik tettek ki. A segédmotoros kerékpárok 7,5, a motorkerékpárok pedig 3,1 százalékkal részesedtek az állományból.

Érdekes számokat kapunk, ha a káresemények számát viszonyítjuk az egyes járműtípusok állománylétszámához. Ez az arány a trolibuszok esetében a legmagasabb, 38,2 százalék. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a sofőrök ne tudnának vezetni, csak mivel olyan kevés troli közlekedik Magyarországon, hogy akár pár tucat káresemény is képes ilyen eredményt produkálni. Szintén magas, 27,4 százalék a vontatókra és 13,7 az autóbuszokra vonatkozó arány. A gépkocsiknál 3,2, a motorkerékpároknál 0,6, a segédmotoros kerékpároknál pedig 0,4 százalékot mutatnak a felügyelet statisztikái.

Ha megtörtént a baj, akkor a legmagasabb összeget, 962 ezret a mezőgazdasági vontatókra kellett kifizetniük a biztosítóknak, majd a vontatók következtek 854 és az autóbuszok 747 ezer forinttal. A személyautókban keletkezett károk átlagos értéke 435 ezer forint volt tavaly.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!