Az már korábban kiderült, hogy a Csányi Pincészet tavalyi évét a devizaárfolyamok alakulása rendkívül negatívan befolyásolta, ám a beszámolók szerint az élelmiszeriparban működő vállalatai többsége sem zárt jó évet. Mindez annak alakult így, hogy a szektorban működő versenytársak sikeres évet tudhatnak maguk mögött.
Pick Szeged Zrt.: 2,8 milliárd forintos veszteség
A Pick Szeged Zrt. konszolidált beszámolója szerint a belföldi értékesítésből származó bevételek 2,3 milliárd forinttal (5 százalékkal) 39,1 milliárd forintra estek vissza 2011-ben az előző évhez képest, ezt azonban némileg ellensúlyozta az export értékesítésből befolyt 12 százalékkal magasabb összeg: 19 milliárd forint. Így összességében csak kis mértékben tért el az előző évtől az értékesítésből befolyt 58,1 milliárdos összeg.
A költségek tekintetében sem történt drasztikus változás, hiszen csak az anyagjellegű ráfordítások növekedtek 5 százalékkal 47 milliárd forintra. Arányaiban egyébként a Pick közel 50 százalékkal többet költött reklám, propaganda kiadás címén, ami részben hozzájárult a költségnövekedéshez. Ezzel szemben személyi jellegű kiadásként lényegében ugyanannyit (8,8 milliárd forintot) költött a cég, mint 2010-ben, bár a létszám és bérköltség tekintetében történtek változások. A cég 2944 fős létszáma tavaly 21 fővel csökkent, ami a bérköltség 74 millió forint csökkenését eredményezte (6,05 milliárd forintra mérséklődött a kiadás nagysága), ugyanakkor személyi jellegű egyéb kifizetésként 10,53 százalékkal többet költöttek. Az egyéb bevételek és ráfordítások -1,2 milliárd forintos különbsége viszont üzemi szinten veszteségessé tette a vállalatot: 1,4 milliárd forint mínusz szerepel ezen a soron. A helyzetet pedig csak tovább rontotta, hogy az év végi devizaátértékelés 1,4 milliárd forintos veszteséget eredményezett, így adózás előtti eredményként 2,754 milliárd forintos mínuszt mutatott ki a cég, amiből a 21,1 millió forintos adófizetési kötelezettség elszámolása után 2,776 milliárdos veszteség keletkezett.
A konszolidált beszámoló mellékletéből ugyanakkor az is kiderül, hogy mindez magának a Pick Szeged működésének eredménye, hiszen a kapcsolt vállalkozások eredménye nagyságrendben ettől elmarad, így a 2011-ben veszteségesen működő vállalatok megközelítőleg 250 millióval tudták összességében rontani a konszolidált eredményt.
Sole-Mizo: majdnem kétmilliárdos tőkeemelés
2010-ben a cég 1,6 milliárdos veszteséget realizált, és már akkor is utaltunk arra, hogy a 2011-es év sorsdöntő is lehet a fennmaradás szempontjából, ha ismét veszteséges évet zár. Ez viszont nem így történt, sőt 44,6 millió forintos nyereséget ért el a Sole-Mizo 2011-ben, ami elsősorban a külföldi értékesítésből származó bevételek 24 százalékos növekedésének köszönhető. A 2010-es 7,2 milliárd után 8,9 milliárd folyt be a határon túli vevőktől. Ezzel szemben a hazai értékesítés nem túl kedvezően alakult, hiszen 10 százalékkal kevesebb bevételt tudtak elérni, 26,9 milliárd forintot.
Mivel a költségeket sikerült kedvezően alakítania a cégnek, vagyis az anyagjellegű és a személyi jellegű ráfordításokat is csökkentette, már üzemi szinten is nyereségessé vált a Sole-Mizo. Az anyagjellegű kiadásoknál egy 1,4 milliárdos visszafogást, a személyi ráfordításoknál pedig 320,7 milliós csökkentést hajtottak végre.
Összesen egyébként 2011-ben 700 dolgozó állt a cég alkalmazásában, akikkel kapcsolatban 1,7 milliárd forint bérköltség merült fel. A fizikai állomány átlagos bére 145 ezer forint, a szellemieké pedig 336 ezer forint volt, ha levezetjük a beszámolóban szereplő adatokat. A 6 főből álló ügyvezetés bérköltsége fejenként átlagosan 1,4 millió forintra rúgott havonta.
Mindezek eredményeként üzemi szinten 1,03 milliárd forint nyereséget ért el a cég 2011-ben, viszont a devizaárfolyam alakulása ebben az esetben is sokat rontott az eredményen. Mérlegfordulónapi nem realizált veszteségként ugyanis több mint 960 millió forintot kellett elszámolni, ami 44,6 millióra csökkentette adózás előtti eredmény nagyságát, és mivel adót nem fizetett a cég, így a mérleg szerinti eredmény is megegyezik ezzel az összeggel.
A társaság vagyona egyébként 2010-hez képest 161,9 százalékkal nőtt , ami a 2011-es tőkeemelésnek köszönhető. "A saját tőke összege 2011. évben a tőkeemelés miatt 1,75 milliárd forinttal nőtt" - derült ki a cég beszámolójából.
Bonafarm-Bábolna Kft.: közel 83 milliós veszteség
A cég 2011-es belföldi értékesítésből származó árbevétele 17 százalékkal növekedett 19,6 milliárd forintra, ezzel szemben külföldről 15 százalékkal alacsonyabb összeg folyt be előző évhez képest: 493,8 millió forint. A beszámoló szerint "az árbevétel 2011. utolsó negyedévében nem érte el a tervezett szintet. Október hónapban a piaci körülmények miatt árcsökkentést kellett végrehajtanunk, de még ennek ellenére is csökkent az értékesített mennyiség. A mennyiség csökkenésben - az általános piaci tendencia mellett - annak is szerepe volt, hogy az utóbbi években elszenvedett jelentős hitelezési veszteségek miatt a pénzügyileg kockázatosnak ítélt vevők kiszolgálását megszüntettük".
Az anyagköltségek 21 százalékos emelkedésének oka a szemestermények magasabb beszerzési ára volt, az év második felében ráadásul a magasabb költségeket nem tudták a termékek árában sem érvényesíteni. A személyi jellegű ráfordítások 5 százalékkal 1,4 milliárdra emelkedtek, annak ellenére, hogy a létszám 9 százalékkal 357-re nőtt, az egy főre eső bérköltség viszont 50 millióval esett vissza. Mindezek nyomán üzemi szinten az előző évinél 54 százalékkal alacsonyabb eredményt, 416,9 millió forintot realizáltak. Mivel azonban a Bonafarm pénzügyi eredményét jelentősen rontotta a fizetendő kamatok megnövekedett összege, illetve a rendkívüli eredmény is mínuszos volt, az adózás előtti eredmény 86,2 milliós veszteségről árulkodott, amiből az elvárt adó mértékével való korrigálás után 82,9 millió forintos veszteség lett 2011 végére.
Székely Sarolta
mfor.hu