Minden afrikai partnerével szerződést bontott a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. - számoltunk be róla az Átlátszó cikke alapján. A hivatalos indok egyelőre nem ismert, a lap forrásai a lépést a nem elég hatékony ügymenettel, az állami ráfordítást igazoló eredmények hiányával és a zavaros kapcsolatrendszerrel magyarázták.
Pedig az elmúlt időszakban nem egy irodát nyitottunk afrikai országban, és nem kevés pénzt fordíthattunk a fenntartásukra.
- Tavaly július 13-án szerződött a Magyar Nemzeti Kereskedőházak a dél-afrikai iroda kialakítására a Balaton Pty. Ltd.-vel nettó 108,9 millió forintért.
- 10 nappal később a Fourcardinal Tanácsadó Kft.-vel az egyiptomi iroda létrehozására írták alá a szerződést 182,4 millió forintért.
- Ugyanekkor a szubszaharai régióban nyíló irodával kapcsolatban kötöttek szerződést a Magyar Etióp Kereskedőház Kft.-vel nettó 273,6 millió forintra.
- Augusztus 8-án a Magyar Ház HTCC Kft.-vel a marokkói irodára irányuló szerződést szignóztak a felek, az ár nettó 87,3 millió forint volt.
- 2017. január 20-án az afrikai regionális iroda megnyitására szerződtek a Balaton Ltd.-vel és a Magyar Ház HTCC Kft.-vel nettó 142 millióért.
- Három nappal később, január 23-án pedig a szudáni iroda volt a szerződés tárgya, amit a Hungarian Medical Care Kft.-vel kötöttek meg nettó 86,7 millió értékben.
szerk.: az afrikai régió a Botswanai Köztársaságot, a Lesothoi Királyságot, a Madagaszkári Köztársaságot, a Malawi Köztársaságot, a Mauritiusi Köztársaságot, a Mozambiki Köztársaságot, a Namíbiai Köztársaságot, a Seychelle Köztársaságot, a Szváziföldi Királyságot és a Gambiai Iszlám Köztársaságot foglalta magába.
A szubszaharai régió pedig többek között Nigériát, Sierra Leone-t, Benint, Burkina Faso-t, Elefántcsontpartot, Guinea -Bissau-t, Malit, Nigert, Szenegált, és Togót jelenti.
Így mindösszesen nettó 881 millió forintba került az afrikai irodák megnyitása.
A szerződésekbe foglalt feladatok ellátásáért pedig akár havi 3-4 millió forintot is ki kellett fizetni az egyes irodák részére szolgáltatási díjként.
Miket kellett csinálnia a kereskedőházaknak?
A közbeszerzési hatóság oldalán közzétett szerződések nagyjából egy kaptafára készültek, tartalmilag minimális eltérés van, a feladatok pedig minden esetben ugyanazok voltak.
- Együttműködés külképviseletekkel.
- Az igénybevehető állami támogatási lehetőségek, tenderek figyelemmel kísérése, tájékoztatás nyújtása.
- Az MNKH partnereinek kereskedelmi képviselete.
- A kereskedelmi vezetőnek részt kell vennie a jelentősebb gazdsági konferenciákon, üzletember találkozókon, szakmai kiállításokon.
- A releváns szektorok piaci trendjeinek figyelemmel kísérése, együttműködési lehetőségek kialakítása, működőképes üzleti modellek felvázolása.
- A kereskedőház weboldalának folyamatos frissítése.
- A célországban működő legfőbb médiumokra, hírügynökségekre kiterjedő sajtólista készítése.
- Havonta legfeljebb 3, az MNKH általá kijellt eseményhe kapcsolódóan találkozók, tárgyalások megszervezése.
- Havonta legfeljebb 3 üzleti, illetve PR esemény szervezése.
- Havonta legfeljebb 1 interjú szervezése a kereskedőház kereskedelmi vezetőjével vagy a célországban járta, elismert üzletemberrel, szakértővel, az interjú médiában történő közzététele.
- Havonta legfeljebb 3 MNKH által meghatározott magyar vállalkozás bemutatása releváns disztribútoroknál, intézményeknél.
- Havonta legalább 3 új disztribútor azonosítása és kapcsolatfelvétel.
Elvárások az irodát illetően:
- 24/7 telefonos és internetes elérhetőséget kell rendelkezni,
- a bejáratnál el kell helyezni az MNKH logóját,
- hétköznap 8:00-17:00 óráig nyitva kell lennie, kivéve az állami ünnepnapok.
Székely Sarolta
mfor.hu