3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Költségvetési Tanács (KT) szerint a költségvetési törvényben kitűzött, GDP-arányosan 2,9 százalékos uniós módszertan szerinti államháztartási hiány az első félévi makrogazdasági folyamatok, a költségvetés bevételeinek és kiadásainak időarányos teljesítése alapján elérhető.

A KT véleményében tájékoztatott arról, hogy a hétfői ülésén áttekintette a 2014. évi költségvetési törvény első félévi végrehajtásának fő folyamatait, azok hátterét. A tanács megítélése szerint a bevételi oldalon - a kedvező makrogazdasági folyamatok és az adórendszer stabilizálódása következtében - összességében nem látszanak jelentős kockázatok, a kiadási oldalon pedig érvényesülnek a kormányzat korábban meghozott - például a nyugdíjrendszert, a gyógyszerkiadásokat érintő - strukturális intézkedései.

A hiánycél tartásának feltétele, hogy a kormány a második félévben is erős kontrollt gyakoroljon a költségvetési kiadások felett, azok növekedése összességében ne lépje túl az Országvédelmi Alapban lévő tartalékot - olvasható a KT véleményében.

A GDP-arányos államadósság alaptörvényben előírt csökkenésénél a Költségvetési Tanács kockázatot lát, mivel a költségvetés jelentős új kiadási tételeit - köztük az eredeti előirányzatokban még nem szereplő állami részesedésvásárlásokat - az uniós hiány számításakor nem veszik figyelembe, a pénzforgalmi hiányt - és ezen keresztül az államadósságot - azonban növelik.

Ezeknek a kiadási tételeknek az eredeti előirányzatot meghaladó teljesítését az Országvédelmi Alap fel nem használásával, vagy más folyó kiadások visszafogásával, a kincstári számlaállomány szükséges mértékű csökkentésével, esetleg bevételek növelésével ellentételezni szükséges, mivel az államadósság csökkentésének egyéb lehetőségei (így például a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap befizetései) lényegében kimerültek - áll a KT véleményében.

A tanács szerint a 2013. évi és a 2014 I. félévi államháztartási, makrogazdasági folyamatok alapján változatlanul szükséges, hogy a kormány megvizsgálja, a stabilitási törvénynek az államadósság csökkentési ütemére vonatkozó, 2015-ben hatályba lépő módosítása milyen hatást gyakorol majd a későbbi évek gazdasági növekedésére és költségvetésére.

Az államadósság-szabály érvényesülésével kapcsolatban a KT úgy véli: a 2014. évi költségvetési törvény módosításában szereplő részesedés-vásárlások fedezetét megteremtő pótlólagos kiadások a pénzforgalmi hiánnyal együtt a bruttó államadósságot is közvetlenül megnövelik. A tervezett többletkiadások mértéke miatt az államadósság-ráta várhatóan igen csekély mértékben csökkenhet, növekvő teljesülési kockázatokkal.

Az adósságcsökkenés teljesülését makrogazdasági oldalról támogatják például egyes "adóalapok", így a fogyasztás kedvező alakulása, míg az infláció vártnál alacsonyabb mértéke ezzel ellentétes irányba hat. Ezt is figyelembe véve szükség van a költségvetési kiadások féken tartására, az Országvédelmi Alap fel nem használására, a Kincstári Egységes Számla (KESZ) állományának csökkentésére, esetleg a bevételek növelésére.

A KT egyúttal leszögezi: támogatja a kormánynak az adósságállomány szerkezete átalakítását célzó törekvéseit, a devizaadósság arányának visszaszorításával ugyanis mérsékelhető az ország pénzügyi sérülékenysége.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!