6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közelmúltban felmerült annak a lehetősége, hogy a kelet-európai valuták összeomlásának elkerülése érdekében a térségbeli országok könnyített feltételek mellett léphessenek be az euróövezetbe. Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője az mfor.hu-nak elmondta: ez is nagy veszélyt rejt magában, hiszen nem biztos, hogy a magyar gazdaság megfelelően lenne képes kezelni egy újabb globális válságot. A már euróövezethez tartozó Spanyolországban és Írországban például most nagyon súlyos a recesszió, Németország gazdasága viszont erős maradt, és csak exportjának visszaesése miatt lassul.

Az elmúlt napokban szakértői és politikai szinten is felmerült annak a gondolata, hogy a kelet-európai országokat könnyített feltételek mellett vennék fel az euróövezetbe. Suppan Gergely szerint ez nem biztos, hogy jó ötlet, mert ezzel az euró sarokpontjait gyengítenék meg.

A csatlakozáshoz szükség volna egy úgynevezett reálkonvergenciára, amely Csehországban és Lengyelországban már most megfigyelhető. Szlovákia a nagy gazdasági növekedés miatt roppant gyorsan zárkózik fel, és ennek segítségével még az úgynevezett nominálkonvergencia kritériumokat is teljesíteni tudta, miután januártól euróövezeti tag lett. (Ehhez természetesen az is kellett, hogy a szlovák növekedés – a balti országokéval ellentétben - nem kizárólag hitelfelvételen alapult.)

Meg kellene kezdeni a felzárkózást

Vagyis Magyarországnak mindenekelőtt a reálkonvergencia szintjén kellene eredményeket elérni. Ez azt jelenti, hogy gazdasági növekedésünk meghaladná az eurózóna átlagát. Az utóbbi években azonban Magyarország leszakadóban van, szaknyelven fogalmazva divergál. Például GDP-visszaesésünk nagyobb lesz, mint az eurózónáé.

Velünk ellentétben Csehország - annak ellenére, hogy az idén nulla százalék körüli lesz a növekedésük - még mindig a felzárkózó országok közé sorolható, mivel ez a mutatójuk most magasabb, mint a nyugati államoké. De említhetnénk példaként Szlovákiát is, ahol az idén még két százalékos lesz a növekedés, a Magyarországon várható 3-4 százalékos visszaeséssel szemben.

A másik érv, amely a gyorsított euróbevezetés ellen szól, hogy a csatlakozó ország elvesztené saját monetáris játékterét, és már csak egy központi monetáris vezetésnek lenne alárendelve, magyarázza Suppan Gergely.

Menedzselni kellene a sokkokat 

A gyors csatlakozás önmagában nem probléma, de ehhez előnyös lenne a megfelelő struktúra, az eladósodottság elviselhető mértéke, valamint megfelelő tartalék. Igaz, több kockázati tényező (folyó fizetési mérlegkockázat, devizakockázat) megszűnne. Azonban adódna a kérdés, hogy egy ország euróövezeti tagként miként tudná az aszimmetrikus sokkokat menedzselni, amennyiben nem történik meg a struktúrák közelítése.

A Takarékbank elemzője szerint a jelenlegi globális válság felszínre hozta azt a problémát, hogy az euróövezet is eltérő struktúrájú, különböző konjunktúraciklusokkal rendelkező országokból áll. Például Spanyolországban vagy Írországban nagyon súlyos a recesszió az eladósodottság magas mértéke miatt, miközben Németország csak az export visszaesése miatt van bajban, belső struktúrája teljesen intakt maradt. A németek a magas megtakarítási rátájuk miatt teljesen más pályát futnak be, mint az angolok, az írek és a spanyolok. Képzeljük el tehát, mi történne az euróövezetben egy olyan instabil országgal, mint hazánk.

Suppan Gergely szerint igazából annak lenne értelme, ha úgy alakítanánk át a gazdaság struktúráját, hogy az képes legyen gyors növekedésre és ennek révén felzárkózásra. 

Lehetséges-e az adósság-átütemezés?

A felzárkózás keretében az államadósságot is le kell majd bontani. 2001-ben nálunk 52,1 százalék volt a teljes GDP-re vetített arány, ami mára felment 73 százalékra, és év végére még magasabb lesz. A szlovákoknál akkoriban 55 százalék volt ez a mutató, ami az elmúlt évek viharosan gyors növekedése miatt lement 37 százalékra.

Az adósság-átütemezés lehetősége is felmerült az utóbbi időkben. Suppan Gergely úgy véli, ezt csak akkor tudnánk megtenni, ha kelendőek lennének a hosszú távú magyar állampapírok. Ha el tudnánk adni a tízéves kötvényeket, és be tudnánk vezetni a 20 éves lejáratú állampapírokat, akkor ez önmagában átütemezné az adósságokat. Ezt az elmúlt években Csehország már megtette, és ma már sokkal hosszabb lejáratú hitelekből áll az államadósságuk, mint a miénk.

Másik lehetőségként felmerülhet, hogy megállapodunk a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) további refinanszírozásról vagy a felvett hitelek meghosszabbításáról. Erre az IMF vezérkara nyitottnak látszik, de ehhez tudni kell, hogy ebben az esetben a nemzetközi szervezet befolyása nagyban erősödne.

Angela Merkel német kancellár a közelmúltban kijelentette, hogy a keleti országokat el kell látni euróval. Erre az egyik módszer, hogy az uniós alapok pénzeit gyorsabban utalnák át az érintet országokba. Ezek a támogatások most sokkal gyorsabban fognak megérkezni, hogy minél előbb bejuthassanak a reálgazdaságba.

Az elemző szerint az is elképzelhető, hogy végső esetben az EKB is a forint védelmére kel, azaz az MNB helyett interveniál majd a magyar valuta megsegítésére. Ilyen célt szolgáló SWAP-megállapodások egyébként most is vannak az EKB-val.

Ki kell nőnünk az adósságot

A magyar gazdaság legneuralgikusabb pontja az államadósság. Ennek kezelésére egy mód van: a magyar gazdaságnak idővel ki kell nőnie az adósságot, állítja Suppan Gergely.

Korábban úgy számoltunk, ha nincsenek megszigorítások, akkor a magyar gazdaság potenciális növekedési üteme négy százalék körül lehet. Ez mára a munkahelyteremtő képesség gyengülése miatt lement két százalékra. (Túl nagyok ugyanis a munkát terhelő adók.)

A Takarékban elemzője szerint nagyon nagy probléma, hogy az államadósságot jelenleg 7-9 százalékos reálkamattal finanszíroznánk a piacról. Vagyis a mai államadósságot csak minimum hét százalékos növekedés mellett tudnánk finanszírozni, vagy pedig a költségvetés elsődleges egyenlegét kellene brutálisan javítani, ami óriási megszorítást jelentene. Vagy reménykedhetünk abban, hogy csökken a kamatszint.

Most azonban fennáll annak a veszélye, hogy hosszú távon nem lesz finanszírozható a magyar államadósság, magyarázza Suppan Gergely. Szerinte most is csak azért tudjuk azt finanszírozni, mert megkaptuk az IMF-hitelt. De ha nem teszünk valamit, akkor az államadósság mértéke könnyen nyolcvan százalék fölé mehet, ami már magában rejti az államadósság kezelhetetlenségének veszélyét, fűzte hozzá végezetül.

VMI

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!