A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) márciusban mintegy 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 35 pénzügyi szervezetre, mert a jegybank véleménye szerint jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit. Az MNB határozataiban megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-ig vissza kell fizetni az ügyfeleknek. A pénzintézeteknek a határozatok teljesítéséről május 15-ig be kell számolniuk az MNB-nek.
A visszafizetési kötelezettség 33 hitelintézetet érint. A jegybank becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó. A fogyasztóknak ezzel kapcsolatban nincs teendőjük, a jogtalanul kirótt összeg kiszámítása és a fogyasztóknak való visszajuttatása az érintett hitelintézetek feladata. A jegybank a pénzintézetek által 2012 januárjától 2013 végéig terjedő időszakban a pénzforgalmi szolgáltatásokra (például számlavezetési díj, utalási és bankkártyás költségek) vonatkozóan az egyoldalúan bevezetett, az ügyfelek számára hátrányos díjmódosításokat vizsgálta.
Az érintett pénzintézetek közül az MKB Bank a határozatban foglalt kötelezettségének eleget tesz, április 30-i értéknappal visszafizeti a határozat által kifogásolt díjtételeket az érintett ügyfeleknek. Az MKB Bank úgy döntött, hogy ügyfelei érdekeit szem előtt tartva - bár nem ért egyet a határozatban foglaltakkal és fenntartja, hogy transzparens és átlátható módon hárította át a tranzakciós illetéket - nem támadja meg a bíróság előtt a határozatot.
Az MKB Bank közölte: az egyes tranzakciótípusokhoz tartozó kifogásolt díjtételek egyedi beazonosítása után számítják ki, hogy mennyit kell visszatéríteniük az egyes ügyfeleknek, figyelembe véve az érintett időszak adatait. A jegybanki határozat szerint jogszerűtlenül terhelt díjakat egy összegben fizeti vissza az MKB Bank.
A tényleges számok ismeretében, tehát a határidő környékén lehet majd pontos számot mondani arra vonatkozóan, hogy mennyi visszatérítés jár az érintett ügyfeleknek. A visszatérítésről tételes, tranzakciószintű analitika készül. Ha az ügyfél időközben bankot váltott, akkor a hitelintézet honlapján és a bankfiókokban elhelyezett hirdetményekkel keresik meg őket, maga a kifizetés - előzetes időpont-egyeztetést után - a kijelölt bankfiókban történik - tudatta az MKB Bank.
A Budapest Bank tudomásul veszi az MNB határozatát, de azzal nem ért egyet - közölte a hitelintézet. A bank a határozatban foglaltakat teljesítve a bírságot befizette, illetve az MNB által kifogásolt díjakat április 30-ig visszafizeti az érintett ügyfeleknek.
A Budapest Bank fontosnak tartja kiemelni, hogy működése során mindenkor - így az MNB határozata által érintett lakossági számlacsomagok árazásakor is, - a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a felügyeleti iránymutatásokat figyelembe véve járt el, törekedve az átláthatóságra és az arányosságra. Az érintett ügyfeleknek a visszatérítési határidőig, azaz április 30-ig automatikusan jóváírják számláikon, a számlakivonat közlemény rovatában tünteti fel az ide vonatkozó információt a pénzintézet - közölte a Budapest Bank.
A Raiffeisen Bank az MNB határozatában foglaltaknak megfelelően a jegybanki határozatot követően az érintett díjtételekkel nem terheli meg az ügyfelek bankszámláját. A Raiffeisen Bank a határozatban foglaltak szerint megkezdte a szükséges intézkedéseket, hogy visszatérítse az érintett díjakat 2014. április 30-ig. A Raiffeisen Bank az MNB határozatát megalapozatlannak tartja, ezért egyeztetéseket kezdeményezett a Magyar Bankszövetséggel és az MNB-vel - közölte a pénzintézet.
Az Erste Bank a megadott határidőre visszafizeti az ügyfeleknek az MNB szerint jogtalanul felszámított díjtételeket. Erről minden érintett ügyfél időben megkapja a szükséges tájékoztatást - közölte az Erste az MTI-vel.
MTI