6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Könnyen lehet, hogy többek között a most közölt háttértanulmány alapozza majd meg az egy hónapon belül bejelentésre kerülő átszervezéseket, és a mostanihoz hasonló publikációkkal akar a kabinet "megágyazni" a változásoknak.

Szakemberek évek óta beszélnek arról, hogy túl nagy az állam, mely mostanra rátelepedett a gazdaságra, többen felemelték szavukat az állam karcsúsítása érdekében. A jelek szerint a problémával a kormány is tisztában van, legalábbis erre lehet következtetni a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken megjelent háttértanulmányából.

6 százalékkal nőttünk túl a sorstársakon

"A magyar államháztartás mérete a gazdaság méretéhez képest mintegy 6 százalékponttal nagyobb a hasonló fejlettségű országok, illetve a többi visegrádi ország átlagánál" - vázolja fel a problémát a minisztérium háttértanulmánya. Az eltérés közel fele – a magas államadósságunk miatt – a jóval nagyobb magyar kamatkiadásnak tulajdonítható, de az elsődleges kiadásaink is magasabbak a régiós versenytársainknál.

A magyar újraelosztási ráta 2008-ig jelentősen, egyes években több mint 10 százalékponttal meghaladta a hasonló fejlettségű tagországokra jellemző átlagos mértéket, sőt még a gazdaságilag fejlettebb régi tagállamok (EU-15) átlagánál is magasabb volt néhány százalékponttal.

2009-ben aztán nagy részben az európai gazdaságélénkítő csomagoknak köszönhetően az uniós átlag alá süllyedt a magyar újraelosztás mértéke, azonban további intézkedések nélkül ez nem tartható fenn, ugyanis a válság után Európában minden bizonnyal visszatér majd a ráta a korábbi alacsony szintekre.

Nem támogatja a növekedést

Az NGM háttértanulmánya szerint további komoly problémát jelent, hogy a magyar költségvetés kiadásai nem támogatják a gazdasági növekedést, a beruházási kiadások mára már kisebbek a felzárkózó országokra általában jellemző mértéknél. Az államháztartás beruházásai az uniós csatlakozást követő években még mind az EU-27, mind a hasonló fejlettségű tagországok átlagához képest is relatíve nagyobbak voltak, 2008-2009-re a GDP arányában már mintegy 1 százalékponttal elmaradtak a többi visegrádi ország, illetve a hasonló fejlettségű tagországok átlagától - világít rá a tanulmány.

Relatíve magasak ugyanakkor a magyar államháztartás folyó kiadásai. A tágan értelmezett folyó működési kiadásokra a többi visegrádi ország átlagánál a GDP százalékában közel 3 százalékponttal többet költöttünk. Ez nagyságrendileg 750 milliárd forintos pluszkiadást jelent a magyar államnak évente a versenytársakhoz képest. Pénzbeli társadalmi juttatásokra – a 2009-es intézkedések ellenére is régiós – versenytársainknál mintegy 2 százalékponttal többet fordítottunk. Ez tehát további 500 milliárd forintos többletet jelent a magyar költségvetésben.

"Funkciók szerinti felosztásban Magyarország – fejlettségéhez mérten – szociális védelemre és általános közszolgáltatásokra az átlagosnál többet, egészségügyre viszont kevesebbet fordít, míg az oktatási kiadások és mára már a gazdasági feladatok kiadásai is nagyjából átlagosnak tekinthetők" - olvasható a tanulmányban.

A fenti megállapítások egyébként egybevágnak az Ecostat tavaly szeptemberben megjelent tanulmányával: akkor a szakemberek megállapították, hogy a visegrádi országok közül hazánk költi a legtöbbet családtámogatásra. Ráadásul ez a pénzszórás látszólag eredménytelen, ugyanis az utóbbi években folyamatosan fogyott hazánk népessége.

Nyugdíj, családtámogatás - Itt nyújtózkodunk túl

A szociális kiadások között minden országban a legnagyobb tétel az öregséghez kapcsolódik, amelyre Magyarország a GDP arányában Csehországnál közel 2, Szlovákiánál több mint 3 százalékponttal többet költött. Itt tehát máris lehetne nagyságrendileg 500-750 milliárdot spórolni évente. Ugyanakkor a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásainak számottevő része nem is az öregségi ellátásból ered, hanem a jelenlegi, munka-nyugdíjhoz nem kapcsolódó szociális transzferek összességét erősíti.

Család- és gyermektámogatásra fordított kiadásaink a többi visegrádi országénál a GDP közel 1,5 százalékával bőkezűbbek, sőt még az EU-27, EU-15 összehasonlításban is nagyobbnak bizonyultak. Ez tehát újabb 375 milliárdos puffert jelent évente a környező országokhoz képest.

Az egészségügyre – ahol négy-öt évvel ezelőtt még gazdasági fejlettségünkhöz mérten nagyjából átlagos volt a kiadások szintje – 2008-ban már mintegy 1 százalékponttal kevesebbet költött a magyar államháztartás. Az OECD 2009-es korrigálatlan adatai alapján a különbség 2 százalékpont. Ugyanakkor a magyar egészségügyi kiadások szerkezete eltér a visegrádi országokétól: a gyógyító-megelőző szolgáltatásokra kevesebbet költünk, míg nálunk a gyógyszerkiadások magasabbak.

Oktatási kiadásaink az átlagos szint közelében alakultak, és a gazdasági feladatokra fordított GDP-arányos kiadásunk is – az előző néhány évvel ellentétben, amikor még 1-1,5 százalékponttal az átlag felett volt – 2008-ra már a visegrádi országcsoporttal való összehasonlításban szintén az átlagos szint közelébe süllyedt. Az egyéb tételek közül a lakással kapcsolatos kiadás, illetve a kultúra, vallás, szórakozás funkció haladta meg minimális mértékben a referencia-csoportokét.

Ez lenne a reformok alapja?

A tanulmány időzítése azért érdekes, mert a következő hetekben a kormány ígéretei szerint jelentős kiadáscsökkentéseket jelentenek majd be. Legutóbb parlamenti beszédében Orbán Viktor azt mondta, hogy még március közepe előtt megismerhetjük a reformcsomag részleteit.

A fentiekben vázolt problémákból pedig több is felvetődött már, mint lehetséges reformelem, a miniszterelnök is beszélt például a rokkantnyugdíjak felülvizsgálatáról és a munkanélküli segély jogosultsági idejének csökkentéséről. Sőt, Orbán már beígérte azt is, hogy a nem szigorúan nyugdíjcélú ellátásokat leválasztják még az idén a Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetéséről és egy külön szociális kasszából fedezik majd.

Könnyen lehet tehát, hogy többek között a most közölt háttértanulmány alapozza majd meg az egy hónapon belül bejelentésre kerülő átszervezést, a mostanihoz hasonló publikációkkal akar a kabinet "megágyazni" a változásoknak.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!