Még ha sikerül is az idei évben tartani a 2,7 százalékos hiányt, az E.On felvásárlására, illetve a takarékszövetkezeti szektor átalakítására elkülönített 171 milliárd miatt év végén magasabb lesz a GDP-arányos adósság, mint 2012-ben volt. A Költségvetési Tanács (KT) hétvégi véleménye szerint ez az összeg, illetve a 84 milliárdnyi tartalék "felszabadítása" veszélyezteti az államadósság-szabály teljesülését. Hogy mire is gondol a KT, azt a következőkben magyarázzuk el.
A GDP–arányos adósságot az államháztartás bruttó adósságának és a nemzeti össztermék nominális szintjének a hányadosa határozza meg. Vagyis ahhoz, hogy ez a tört csökkenjen, a számlálónak kisebb mértékben kell nőnie a nevezőnél. Az áprilisi konvergencia programban szereplő számokkal, vagyis 2,7 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánnyal, illetve 4,2 százalékos nominális GDP-bővüléssel ez teljesíthető is lenne. Ebben az esetben ugyanis a 2012. december végi 79,2 százalékos adósságráta 78,7 százalékra süllyedne.
Ismerve a jelenlegi gazdasági folyamatokat ugyanakkor már ez is nagy bravúr lenne. A 2,7 százalékos hiányra ugyanis inkább felfele, a 4,2 százalékos nominális GDP növekedésre viszont inkább lefele mutató jelentős kockázatokat látni.
Az MNB a költségvetést vizsgáló nyári elemzésében hozzávetőlegesen 0,1 százalékpontos, vagyis körülbelül 29 milliárdos mozgásteret látott úgy, hogy a költségvetés a szabad tartalékokat (400 milliárdos Országvédelmi Alap) nem költi el. Ezzel szemben a kormány a hétvégi módosításokban 84 milliárdnyi összeget szabadított fel, ami a GDP közel 0,3 százalékára tehető, vagyis ha elfogadjuk az MNB elemzést, akkor 2,9 százalék lenne a hiány. De higgyünk a kormánynak és a Költségvetési Tanácsnak, és legyen meg a 2,7 százalékos eredményszemléletű hiány!
Szintén fogadjuk el, hogy a nominális GDP 4,2 százalékkal fog nőni. Még akkor is, ha ehhez a második félévben egy igen erős reál GDP-növekedésre lenne szükség éves összevetésben. A rezsicsökkentés miatt az infláció ugyanis 40 éves mélypontra esett, ami ugyan a fogyasztás szempontjából kifejezetten pozitív, viszont nem növeli a nominális GDP-t. Ezt ugyanis két tényező emeli, a reál GDP-növekedés, amelyről negyedévente közöl adatokat a KSH, és árgus szemekkel figyelik az elemzők és a politikusok, valamint a deflátor.
A deflátor a GDP-ben megjelenő termékek árváltozását méri, ami természetesen szélesebb, mint a csak a fogyasztók (háztartások) által vásárolt termékkör árváltozását jelző, havonta publikát inflációs mutató. Mindenesetre ha az infláció a konvergencia programban várt éves 3,1 helyett - a legfrissebb KSH statisztika szerint az idei első hét hónapban - immár csak 2,3 százalék, akkor a deflátor sem maradhat változatlan, és ha nem is ilyen mértékben, de az is jelentősen kisebb lesz. (Az infláció és az adósság kapcsolatáról lásd még: Eddigi céljának tehet keresztbe a kormány a rezsicsökkentéssel.) Amit persze a reál-GDP növekedésnek (majd 3 százalékosnak a negyedik negyedévben) kellene ellensúlyozni. De tételezzük fel, hogy év végére eléri a gazdaság ez a szintet!
Vagyis minden negatív kockázat ellenére elhisszük, hogy 2,7 százalék lesz a költségvetési hiány és összesen 4,2 százalékkal tud nőni a nominális GDP. De az E.On felvásárlásának, és a takarékszövetkezeti rendszer átalakításának 171 milliárdos költségét valamiből finanszírozni kell. Mivel az IMF-végtörlesztést követően 5 éves mélypontra süllyedt a kormányzati betét összege, amit az NGM szerint is fel kell tölteni, így nem valószínű, hogy azt tovább apasztanák. A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapban júliusban még felelhető közel 300 milliárdot közvetlenül adósságcsökkentésre kell a kormánynak fordítani, az pedig elképzelhetetlennek tűnik, hogy a kormány a meglévő állami vagyonból bármit is értékesítene.
Vagyis, ahogy a Költségvetési Tanács is vélelmezte hétvégi elemzésében, ez a 171 milliárd forint (a GDP 0,6 százaléka) az államadósságot fogja növelni. Márpedig így a 2012-es év végi 79,2 százalékos GDP-arányos adósság az idei év végére nem csökkenni, hanem 79,3 százalékra nőni fog, még akkor is, ha teljesülnek a fenti tervszámok.
szp
mfor.hu