3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az új repülőgépek piacán is egyre inkább az üzemanyag-fogyasztás válik kulcsfontosságúvá, legalábbis eddig ez a párizsi repülő-show elsőszámú tanulsága. A fejlesztésben lemaradt Boeingnek lépnie kell, amennyiben nem akar hosszútávon az Airbusokat gyártó European Aeronautic Defence & Space Co. mögé szorulni.

Az ezen a héten zajló párizsi légiipari rendezvény már az iparág kilábalását jelzi a válságból; a területet jól ismerő szakértők szerint idén akár kétszer annyi gép is elkelhet, mint a tavalyi, angliai Farnboroughban tartott hasonló rendezvényen. A Boeing is hasonló tendenciákat lát, kérdés, hogy az Airbus ellopja-e előle a showt.

Európa az élre tör...

Az Airbusokat gyártó EADS stratégiája egyelőre kifizetődőnek látszik, az európai konzorcium ugyanis régi gépeinek korszerűsítése mellett döntött, így az A320neo létrehozásával tarolhat a piacon. A társaság újragondolt gépei 2015 végén állhatnak először forgalomba, ami jóval korábbi, mint az alternatívaként felmerült új gépek 2025-ös munkába állása.

Jelenleg az Airbus felújított, 15 százalék üzemanyagot megtakarító gépe nagy sikernek tűnik, már több mint 500 gépre érkezett megrendelés, ami a show vasárnapi vége előtt túllépheti a 600-at is. Az új modellből olyan társaságok is rendeltek, mint a svéd SAS, mely korábban a rivális amerikai cég utasszállítóit részesítette előnyben.

... de mit lép a Boeing?

A Boeing hasonló típusú gépei, a 737-esek felújítása helyett eredetileg új gépek tervezésére fókuszál, kérdés, hogy a párizsi megrendelések mennyiben módosítják a terveket, hiszen egy teljesen új modell csak az évtized végén állhatna forgalomba, míg a felújított gépek már akár 2016-ban is felszállhatnak.

A Boeingen tehát nagy a nyomás a stratégiájának átgondolására, ugyanakkor Steve Udvar-Hazy a légipiac egyik fontos szereplőjének, a légitársaságok részére repülőket lízingelő Air Lease Corp.-nak a vezetője továbbra is a teljesen új gépek fejlesztését szorgalmazza. A

lízingpiac legnagyobb szereplője, az International Lease Finance Corp. azonban mintha más véleményen lenne: az egyik legtöbb Boeing 737-est birtokló társaság 100 darabot rendelt az Airbus új modelljéből és a társaság vezetője, Henri Courpron szerint helyes volt az EADS elmélete, mely szerint nincs szükség teljeskörű átalakításra a piaci siker érdekében.

A hatékonyabb üzemanyag-fogyasztású gépek piacának fontosságát jelzi az American Customer Satisfaction Index jelentése is, mely szerint a tengerentúli fogyasztók – többek között a magas olajáraknak köszönhető drágulás eredményeként – a légitársaságok szolgáltatásaival a legelégedetlenebbek. Kérdés, hogy az EADS mostani előnye mennyire lehet tartós, és milyen reakció érkezik az amerikai riválisától.

Kosztolányi Bálint

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!