Az ezen a héten zajló párizsi légiipari rendezvény már az iparág kilábalását jelzi a válságból; a területet jól ismerő szakértők szerint idén akár kétszer annyi gép is elkelhet, mint a tavalyi, angliai Farnboroughban tartott hasonló rendezvényen. A Boeing is hasonló tendenciákat lát, kérdés, hogy az Airbus ellopja-e előle a showt.
Európa az élre tör...
Az Airbusokat gyártó EADS stratégiája egyelőre kifizetődőnek látszik, az európai konzorcium ugyanis régi gépeinek korszerűsítése mellett döntött, így az A320neo létrehozásával tarolhat a piacon. A társaság újragondolt gépei 2015 végén állhatnak először forgalomba, ami jóval korábbi, mint az alternatívaként felmerült új gépek 2025-ös munkába állása.
Jelenleg az Airbus felújított, 15 százalék üzemanyagot megtakarító gépe nagy sikernek tűnik, már több mint 500 gépre érkezett megrendelés, ami a show vasárnapi vége előtt túllépheti a 600-at is. Az új modellből olyan társaságok is rendeltek, mint a svéd SAS, mely korábban a rivális amerikai cég utasszállítóit részesítette előnyben.
... de mit lép a Boeing?
A Boeing hasonló típusú gépei, a 737-esek felújítása helyett eredetileg új gépek tervezésére fókuszál, kérdés, hogy a párizsi megrendelések mennyiben módosítják a terveket, hiszen egy teljesen új modell csak az évtized végén állhatna forgalomba, míg a felújított gépek már akár 2016-ban is felszállhatnak.
A Boeingen tehát nagy a nyomás a stratégiájának átgondolására, ugyanakkor Steve Udvar-Hazy a légipiac egyik fontos szereplőjének, a légitársaságok részére repülőket lízingelő Air Lease Corp.-nak a vezetője továbbra is a teljesen új gépek fejlesztését szorgalmazza. A
lízingpiac legnagyobb szereplője, az International Lease Finance Corp. azonban mintha más véleményen lenne: az egyik legtöbb Boeing 737-est birtokló társaság 100 darabot rendelt az Airbus új modelljéből és a társaság vezetője, Henri Courpron szerint helyes volt az EADS elmélete, mely szerint nincs szükség teljeskörű átalakításra a piaci siker érdekében.
A hatékonyabb üzemanyag-fogyasztású gépek piacának fontosságát jelzi az American Customer Satisfaction Index jelentése is, mely szerint a tengerentúli fogyasztók – többek között a magas olajáraknak köszönhető drágulás eredményeként – a légitársaságok szolgáltatásaival a legelégedetlenebbek. Kérdés, hogy az EADS mostani előnye mennyire lehet tartós, és milyen reakció érkezik az amerikai riválisától.
Kosztolányi Bálint
mfor.hu