Néhány hete még visszafogott pesszimizmus jellemezte a hazai autóiparban érdekelt cégeket. Akkor a lapunk által megkérdezett szakértők úgy vélték, bár több leépítési tervről lehetett hallani a hazai autóipari cégeknél, drasztikus, többezres elbocsátástól Magyarországon valószínűleg nem kell tartani.
Csaknem ötödével csökken a piac
A helyzet azonban az elmúlt napokban tovább romlott, így a kilátások jelen pillanatban meglehetősen borúsak. A jelenlegi becslések szerint a mostani negyedévben az európai autópiac várhatóan 17 százalékkal lesz kisebb az egy évvel korábbinál, miután a második negyedévben 11 százalékkal kevesebb járművet sikerült értékesíteni.
Ami az egyes országokat illeti, a válság a francia autógyártást is utolérte: a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti időre bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte. A Renault már pénteken bejelentette, hogy a negyedik negyedévben húsz százalékkal csökkenti a termelését, és átmenetileg bezárja üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban hétfőn két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával. Külföldön a törökországi Bursában és a szlovéniai Novo Mestóban néhány napig állnak a gépsorok. A spanyolországi Valladolidban - ahol 5500 munkást foglalkoztatnak - még év vége előtt tíz napig fog szünetelni a gyártás.
A PSA Peugeot-Citroen sochaux-i gyárában is hétfőn kezdődött meg a dolgozók három hétig tartó kényszerszabadsága. A vezetőség az európai piac összeomlása miatt döntött úgy, hogy leállítja a termelést, amelyet a mostani, utolsó negyedévben összesen harminc százalékkal kíván csökkenteni a tavaly ilyenkorihoz képest.
Kényszerszabadságok a német gyártóknál is
Nincsenek jobb helyzetben a német autóipar óriásai sem. Hétfői sajtóértesülések szerint a kereslet súlyos visszaesése miatt a Daimler, a Volkswagen, az Opel és a BMW egyaránt csökkenti, illetve átmenetileg szünetelteti a termelést. A Mercedeseket gyártó Daimler sindelfingeni üzeméből több mint 30 ezer alkalmazottat öthetes "kényszerszabadságra" küld. Az értékesítési nehézségek miatt a gyár az év végéig a tervezettnél 80 ezerrel kevesebb autót állít elő.
A válság miatt további átmeneti termeléscsökkentésre, illetve a gyártás további ideiglenes szüneteltetésére készül az amerikai General Motorshoz tartozó Opel is. A gyár szóvivője szerint az intézkedés a cég több európai üzemét érinti. Először a bochumi gyárban rendeltek el két hét gyártási stopot szeptember végén, amit október 20-tól újabb két hetes leállás követett. Az Opel eisenachi üzemében a hónap végéig szüneteltetik a gyártást, s hasonló intézkedés lépett életbe a belgiumi Antwerpenben és a nagy-britanniai Ellesmere Portban lévő gyárban is.
Szentgotthárd: üzemelés félgőzzel
A gyártás visszaesése, illetve a külföldi üzemek bezárása közvetve érintette az Opel szentgotthárdi, elsősorban motorokat és hengerfejeket - exportra is - gyártó üzemét is, mondta el az MTI-nek Légrádi Edit, a szentgotthárdi General Motors Powertrain-Magyarország Autóipari Kft. szóvivője. AZ üzem motorszerelő sora korábban másfél hétre leállt, most pedig csökkentett kapacitással, a korábbi több műszak helyett egy műszakban dolgozik.”Egyelőre bizonytalan, érinti-e az antwerpeni üzem átmeneti bezárása a szentgotthárdi gyárat, amely Belgiumba is szállít motorokat” – tette hozzá a szóvivő.
A kereslet drámai hanyatlása miatt ugyancsak a gyártás csökkentésére készül a BMW. A cég lipcsei üzemében hétfőtől néhány napra átmenetileg szüneteltetik a termelést, s a tervezettnél mintegy háromezerrel kevesebb autót kívánnak gyártani. Hasonló intézkedésre készül a Volkswagen is, különös tekintettel a hozzá tartozó Seat és a Skoda gyártására. A Volkswagen az év végéig a tervezettnél mintegy 50 ezerrel kevesebb autót állít elő.
Jó hír viszont, hogy sajtóértesülések szerint a termelés visszaesése sem a Daimler külföldi üzemeit, sem a tervezett magyarországi fejlesztést nem érinti. Ezt jelzi, hogy Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója hétfőn Budapesten aláírta Bajnai Gordonnal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjével a megállapodást arról, hogy jövő tavasszal Kecskeméten megkezdődik a Mercedes új gyárának építése, mintegy 800 millió eurós beruházással.
Igaz, iparági szereplők szerint a Daimler-beruházás a munkahelyeket tekintve nem fog fellendülést hozni, csupán ellensúlyozni lesz képes a leépítéseket. A válság ugyanis erősen sújtja a beszállítókat is - köztük a gumigyárakat -, szakértők szerint a kontinensen mintegy 20 ezer munkahely kerül veszélybe.
Tömeges elbocsátások a beszállítóknál?
Nincs ez másképp Magyarországon sem, ahol - az alkatrészgyártók szövetsége szerint - ezrek veszíthetik el a munkájukat az autóiparban. Európa autógyárai ugyanis számtalan szálon kötődnek Magyarországhoz.
A szövetség szerint 140 ezer magyar munkája függ attól, hogy szükség van-e a nyugati gyárakban az itt gyártott alkatrészre. A szervezet elnöke a Tények című tévéműsorban azt mondta: bár hosszú távon még jól is járhatnak a magyar gyártók, de most úgy számol, hogy a következő hónapokban 2-3 ezer ember veszítheti el a munkáját.
Menedzsment Fórum