5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az év legnagyobb eredményének nevezte Domokos László, hogy a közpénzügyekkel kapcsolatban megkerülhetetlen viszonyítási ponttá vált az Állami Számvevőszék (ÁSZ), és lezárult a következmények nélküli ellenőrzések korszaka.

A szervezet elnöke az MTI-nek adott év végi nyilatkozatában arról is beszámolt, hogy az ÁSZ 2013-ban több mint 170 jelentést hozott nyilvánosságra, szemben a 2012-es 112 jelentéssel. "Az új ÁSZ-törvény szerint az ellenőrzött szervezeteknek minden ellenőrzésünkre intézkedési tervet kell készíteniük. Így 2013-ban valóban lezárult a következmények nélküli ellenőrzések korszaka, minden megállapításunk konkrét intézkedéshez vezet" - emelte ki.

A kötelező feladatain túl a számvevőszék az idén áttekintette 20 kórház gazdálkodását, megvizsgáltak két országos és 16 területi gazdasági kamarát és három vidéki közlekedési társaságot, közel 200 szakképzést végző magánvállalkozást, illetve ellenőrizte a közmunkaprogramokat. Nagy hangsúlyt helyeztek az önkormányzatokra is, hiszen több száz települési önkormányzat és több mint 150 nemzetiségi önkormányzat ellenőrzését kezdték meg. Idén csaknem kétezer javaslatot tettek, azaz ennyi szálon indították el a magyar közpénzügyek megújítását - mutatott rá.

Az önkormányzati adósságkonszolidáció, valamint a feladatellátás átalakítása az önkormányzatok pénzügyi egyensúlyi helyzetére egyértelműen kedvező hatást gyakorolt. A kiváltó okokat azonban nem szüntette meg, az ÁSZ ellenőrzései során feltárt kockázatok közül több továbbra is fennáll. Ilyen a gyenge működési jövedelemtermelő képesség, a bevételek és kiadások egyensúlyának hiánya, a pénzügyi lehetőségeket meghaladó mértékben önként vállalt feladatok, beruházások fenntartása, vagy a lejárt szállítói tartozások növekedése - mondta. Hozzátette: az ÁSZ olyan javaslatokat tesz, amelyekkel az önkormányzatok pénzügyi helyzete hathatósan javulhat, és az adósságkonszolidációval együtt tartós pénzügyi egyensúlyi helyzetet eredményezhet.

Kiemelte: a pénzügyi folyamatokat nem lehet felelősen értékelni a vagyongazdálkodás vizsgálata nélkül. A stabil pénzügyi egyensúly és a felelős vagyongazdálkodás alapja is a szabályos működés, ezért az idén kiemelten ellenőrizték az önkormányzatok belső kontrollrendszereit is. Hangsúlyozta, hogy a belső ellenőrzési rendszert azért kell rendbe tenni, hogy annak intézményes garanciái is legyenek, csökkenjen a korrupció kockázata és "a korrupció érzete" is.

Az ÁSZ önkormányzati ellenőrzéseinek célja a hiányosságok, szabálytalanságok feltárásán túl, hogy támogassák a településeket a szabályos és fenntartható működés kialakításában. Ezért is indítottak ősszel 20 helyszínen, az egész országot lefedő szemináriumot a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal közösen.

Magyarországon a mintegy 3200 helyi önkormányzat mellett megközelítőleg 2400 nemzetiségi önkormányzat működik, a gazdálkodásukat az elmúlt 23 évben önálló témaként senki nem ellenőrizte, bár az elmúlt években a nemzetiségi önkormányzatok működését meghatározó jogszabályok jelentősen megújultak -mondta. Az ellenőrzések során széles körben tártak fel gazdálkodási hiányosságokat, szabálytalanságokat. A megállapítások nem általánosíthatók a teljes nemzetiségi önkormányzati rendszerre, mivel az ellenőrzött önkormányzatok kiválasztása kockázatelemzéssel történt - jegyezte meg.

Az ÁSZ 2014. első félévi ellenőrzési terve szerint a zárszámadási mellett célzott ellenőrzés is érinti majd az adóhatóságot: a NAV hátralékkezelési és végrehajtási eljárási, valamint a kiemelt adózói körben gyakorolt tevékenységét vizsgálják. A zárszámadási ellenőrzések során a számvevők megállapították, hogy az adóhatóságnál nyilvántartott hátralékállomány szinte minden évben nőtt, így 2012 végére meghaladta a 2100 milliárd forintot. Tavaly több mint 260 milliárd forint, működő cégek és vállalkozók által ki nem fizetett adóhátralékra vonatkozóan nem indítottak adó-végrehajtási eljárást.

Az ÁSZ törvényi előírás alapján rendszeresen ellenőrzi az országgyűlési, valamint önkormányzati és nemzeti, etnikai kisebbségi képviselő-választások lebonyolításához felhasznált pénzeket, így lesz ez 2014-ben is. "A vonatkozó szabályozás újdonsága, hogy a kampányidőszakban politikai hirdetést csak olyan sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az ÁSZ nyilvántartásba vette. A szavazást követő 15 napon belül tudatniuk kell, hogy milyen politikai hirdetéseket közöltek a kampányidőszakban, a részletes listát pedig közzétesszük a honlapunkon. Ellenőrizni fogjuk a központi költségvetésből kapott támogatásokat is, a 2014-es országgyűlési választások lebonyolításához kapcsolódó ellenőrzéseink eredményeit pedig a választásokat követően, 2015 tavaszáig hozzuk nyilvánosságra" - mondta az elnök.

"Idén stratégiai területünkké tettük az "ellenőrzők ellenőrzését", olyan intézményeket veszünk górcső alá, amelyek maguk is végeznek ellenőrzési, felügyeleti tevékenységet. Ehhez a körhöz tartozik például a Gazdasági Versenyhivatal, a Magyar Államkincstár vagy az Európai Uniós Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság tevékenységének szabályszerűségi ellenőrzése. Ezeket a jelentéseket hamarosan nyilvánosságra hozzuk" - mondta az ÁSZ elnöke.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!