Az idei év sem telhet el Sziget Fesztivál nélkül és ha minden igaz, a megszokottnál egy héttel később szervezett program már a harmadik egymást követő évben nyereséget termelhet. Miután a Kulturális Menedzser Iroda Kft. 2011-ben még 83,5 milliós veszteséget hozott, az elmúlt két rendezvény már javította Gerendai Károly és tulajdonostársai hangulatát. Igaz, az említett 2011-es veszteséges év előtt kilenc éven át pozitív mérleggel zárt a Sziget Kft. 2012-ben és 2013-ban pedig 108,2, illetve 103,8 millió forint adózás utáni eredményt sikerült elérniük - derül ki a cég beszámolójából.
Mivel a Sziget főszervezője az idei évre rekord méretű, 400 ezer feletti látogatószámot vár Magyarország legnagyobb kulturális eseményén, nem kizárt, hogy folytatódhat a nyereséges sorozat. Különös tekintettel arra, hogy a cég szervezi a VOLT Fesztivált és a Balaton Soundot is, amelyek látogatottsága kapcsán nem látott napvilágot negatívum.
A cég bevétele 2013-ban az azt megelőző évhez képest 1,8 milliárddal nőtt, bár tény, hogy anyagjellegű ráfordításai is jelentős mértékben megemelkedtek. Ez annak tükrében is érdekes, hogy míg 2008-tól 2012-ig stabilan 380-390 ezer látogatója volt a Sziget fesztiválnak, a szám tavaly 362 ezerre csökkent. Persze a bevételek alakulása nem csak a Szigettől, hanem a másik két nagy fesztivál sikerétől is függ.
Gerendai Károly elmondása szerint egyébként az elmúlt években a magyar közönség száma fogyott, a külföldi látogatóké pedig egy emelkedő tendenciát követően stagnált, majd szintén csökkenésnek indult.
A Szigeten az elmúlt évek bővítéseivel 30 ezerre nőtt a helyszínen kempingező látogatóknak eladható bérletek száma, további 15 ezer nem ottalvós bérletet értékesítenek, ehhez jön naponta legfeljebb 30 ezer napijegy, így a fesztivál egy napjára 75 ezer embert tudnak beengedni. Általában - a mínusz egyedik nap kivételével - hat napot számolnak bele az összlátogatószámba, így jött ki a 390 ezres eddigi csúcs 2009-ben, de Gerendai Károly szerint idén reálisnak tűnik 400 ezer fölé kerülni.
A főszervezőt idézve az MTI azt írta, a fesztiválnak az új idősávban komoly konkurenciát jelentenek a szintén azon a héten zajló nagy költségvetésű európai fesztiválok, például a belgiumi Pukkelpop, a hollandiai Lowlands vagy az ausztriai Frequency Festival. Gerendai Károly szerint a döntés mégis helyesnek tűnik: a Sziget emelt szolgáltatásokat nyújtó, fizetős kempingjei már beteltek, időarányosan soha nem fogytak ilyen jól a hetijegyek, a brit, német, francia és olasz piacon kiemelkedően nőttek az eladások. Megfordult a trend a magyar közönség esetében is, így előfordulhat, hogy augusztus elejére mind a 45 ezer bérletet eladják a tavalyi 34 ezer után.
A főszervező közlése szerint a Sziget összköltségvetése tavalyhoz képest mintegy 300 millió forinttal nő, aminek elsődleges oka, hogy több mint 400 millió forinttal költenek többet a programra, eközben viszont megtakarítást eredményez bizonyos helyszínek összevonása (Világfalu, ír-blues színpad) és megszüntetése (Aréna sátor). Gerendai Károly szerint a Szigetnek jól jön az is, hogy Budapest egyre trendibb az európai fiatal felnőtt korosztály körében.
mfor.hu