5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Előzetes forgatókönyvekkel és hatástanulmányokkal készülnek londoni felzárkózó piaci elemzők a magyar kormány költségvetés-szerkezeti konszolidációs programjának februárra várt bejelentésére. Egyes elemzői vélemények szerint ha a program elég radikális lesz ahhoz, hogy érezhetően csökkenjen a hiány és az államadósság-ráta, akkor még az idén javulhat a magyar adósság hitelminősítői besorolásainak jelenleg egyöntetűen negatív kilátása. Mások viszont óvatos, "középutas" intézkedéscsomagot várnak.

A BNP Paribas bankcsoport befektetési elemzői által kedden közzétett forgatókönyv-csokor először azt vizsgálja meg, hogy milyen pályát követne a magyar államháztartási hiány és az államadósság-ráta további konszolidációs intézkedések nélkül.

A ház saját számításai szerint - amelyek a 2011-2013-as időszakra 6-7 százalékos nominális, tehát inflációval nem kiigazított gazdasági növekedés feltételezésére alapulnak - ha csupán az eddig bejelentett költségvetési intézkedések valósulnak meg, az államháztartási hiány az idén a hazai össztermék (GDP) 3,5 százaléka körüli szinten maradna, 2012-ben kis mértékben csökkenne, ám 2013-ban, a különadók kifutásával és a társasági adókulcs általános csökkenésének hatásaként ismét 3,7 százalékra emelkedne vissza.

A közadósság-ráta a magánnyugdíj-pénztári vagyon "részleges államosítása" révén az idén a GDP-érték 73 százaléka körüli szintre csökkenne, és innen csak nagyon lassan mérséklődne tovább.

Mindezek alapján a BNP Paribas citybeli szakelemzői "égetően szükségesnek" nevezik tanulmányukban a további, strukturális jellegű konszolidációs intézkedéseket. A cég szakértői felidézik - és "üdvözlendőnek" minősítik - Nátrán Rolandnak, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának egy minapi nyilatkozatát, amely szerint a tervezett intézkedéseknek legalább a kétharmada a kiadási oldalt érintené.

Mivel azonban a várt csomag részletes belső szerkezeti arányai továbbra sem ismertek, a BNP Paribas szakértői saját feltételezést állítottak fel hatástanulmányukhoz: számításaikat olyan modellre alapozzák, amelyben a konszolidációs intézkedéscsomag 70 százalékát adnák a szerkezeti jellegű kiadáscsökkentések, a bevételnövelő intézkedések zöme pedig új "zöld adókból" eredne.

Egy ilyen csomaggal a BNP Paribas elemzői szerint az idén a hazai össztermék 3 százaléka alá, 2012-ben pedig 1,5 százaléknál is kevesebbre lehetne csökkenteni az államháztartási hiányt.

A közadósság-ráta is ütemesen tovább csökkenhetne, 2013-ra 67 százalék körüli szintig, elsősorban a 2011-2013-as időszakban 3,0 százalék körüli átlagszint környékén mozgó GDP-arányos elsődleges költségvetési többlet révén - áll a tanulmányban.

Ennek a forgatókönyvnek a "nyilvánvaló előnye" a ház szerint az lenne, hogy szerkezeti jelleggel, fenntartható módon csökkentené az államháztartási hiányt.

A BNP Paribas szerint ha ez bekövetkezik, a hitelminősítők az idei év későbbi szakaszában a jelenlegi - leminősítés lehetőségére utaló - negatívról várhatóan stabilra javítják a magyar adósosztályzatokra érvényben tartott kilátást.

Magyarország szuverén adósságát a három legnagyobb hitelminősítő - Standard & Poor's, Moody's Investors Service, Fitch Ratings - azonos szinten, a befektetési ajánlású "BBB/Baa" kategória alsó szélén, "BBB mínusz", illetve a Moody's módszertanában "Baa3" osztályzattal tartja nyilván, egyaránt negatív kilátással.

A negatív kilátások kockázata az, hogy ha a Moody's, a Fitch vagy az S&P közül bármelyik is tovább rontja a magyar besorolásokat, azzal Magyarország ezeknél a cégeknél átkerülne a befektetésre már nem ajánlott, spekulatív - a piaci zsargonban "bóvlinak" nevezett - osztályzati kategóriába. Ez kötvényeladási nyomást okozhatna, mivel sok alapkezelő - főleg nyugdíjalapok - számára kizárólag olyan kötvények vásárlása megengedett, amelyekre mindegyik hitelminősítő befektetési ajánlású osztályzatot tart érvényben.

Jelenleg három EU-tagállamnak - Lettországnak, Romániának és Görögországnak - vannak nem befektetői ajánlású adóskockázati besorolásai. Görögország az egyetlen euróövezeti tagország, amelyre "bóvli" adósosztályzatokat tartanak érvényben a hitelminősítők.

A BNP Paribas tanulmányánál valamivel óvatosabb előrejelzést adott a várható magyarországi költségvetési intézkedésekről az egyik vezető londoni befektetési és pénzügyi tanácsadó csoport, a Capital Economics. A cég felzárkózó piaci szakértői szerint három lehetőség van: az első, leginkább piacbarát forgatókönyv az lenne, ha a kormány átfogó költségvetési csomagot jelentene be, amelynek mérete nagyjából megfelel a várakozásnak, és amely kezeli Magyarország alapvető költségvetési gyengeségeit.

Ennél kedvezőtlenebb lenne egy olyan csomag, amely "méretes" ugyan, de kevésbé kézzelfogható, nehezebben kivitelezhető - például hatékonyságjavító - lépéseket tartalmaz.

A legrosszabb forgatókönyv az lenne a Capital Economics londoni elemzői szerint, ha a magyar kormány a vártnál kisebb méretű konszolidációs csomaggal állna elő.

A ház várakozása mindent egybevetve az, hogy a forint elmúlt év végi, jórészt a költségvetési intézkedések elmaradása által hajtott heves árfolyamkilengései ezúttal "cselekvésre sarkallhatják" a Fideszt. A Capital Economics londoni szakértői szerint radikális reformlépések valószínűleg most sem várhatók, de a kormány rátalálhat a középútra, amelynek révén a forint is viszonylag stabil maradhatna 275 forintos euróárfolyam környékén.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!