6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

"Legalább 90 százalékos esélyt látok arra, hogy a nyugdíjcsomag legkritikusabb diszkriminatív részét megsemmisíti majd az Alkotmánybíróság (Ab)" - mondta az mfor.hu kérdésére Bába Julianna. A Stabilitás Pénztárszövetség elnöke szerint nem probléma az sem, ha csak februárban vagy márciusban születik meg a döntés, ugyanis még vissza lehet fordítani a folyamatot a határidő lejárta után egy darabig. Mfor.hu-interjú.

- Még egy hetük van azoknak, akik nyilatkozni szeretnének arról, hogy maradnak magánnyugdíjpénztáruknál. Ön kitöltötte már a szükséges nyilatkozatot?

- Igen, múlt hétfőn voltam a Visegrádi utcában.

- Előtte számolgatott, hogy megéri-e, vagy érzelmi döntést hozott?

- Az ehhez készült kalkulátort megnéztem, de a saját adataimmal nem kalkuláltam, abszolút érzelmi döntést hoztam.

- Amikor átvette a Stabilitás Pénztárszövetség elnöki posztját, akkor részben már ismertek voltak a kormány tervei. Sokat gondolkodott, amikor megkapta a felkérést?

- Amikor a felkérés érkezett, még messze nem itt tartottunk, ahol most: akkor annyit tudtunk, hogy 14 hónapra eltereli a kormány a járulékokat, december 31-ig vissza lehet lépni az állami rendszerbe és a pályakezdők számára nem lesz kötelező a tagság. Ezeken kívül azt tudtuk, hogy a részletszabályokon dolgozik a kormány. Sokat gondolkodtam a felkérésen, alapvetően nem tartom magam egy vezér típusú személyiségnek. A maradó elnökségi tagok között több jelölt volt, az anyacégekkel is egyeztetni kellett, hogy kinek adnak felhatalmazást és támogatást a pénztárszövetség vezetésére. Engem az anyacégem teljes mértékben támogatott, de még így is kértem egy nap gondolkodási időt, tehát ez egy hosszú vívódás volt.

- Ha tudta volna a végleges feltételeket, akkor is elvállalta volna a feladatot?

- Nem tudom, ezen még nem gondolkodtam.

- Mennyire okozott csalódást Önnek személy szerint, hogy eddig csak nagyjából 25 ezren nyilatkoztak a tagságuk fenntartásáról?

- Ezzel kapcsolatban nem volt előzetesen semmilyen várakozásom. Azt gondolom, hogy mindenki, aki a maradás mellett dönt, az egy szavazat a magánnyugdíjpénztári rendszer mellett. A meghozott jogszabály olyan jogsérelmet okoz a maradóknak, hogy én azt gondolom, hogy sokkal több a szimpatizáns és sokkal többen hisznek a vegyes nyugdíjrendszerben, mint ahányan ténylegesen nyilatkoznak. És még ennél is több emberben vált ki ellenérzést a kormánnyal szemben a harsány és agresszív fellépés a szektor ellen.

- A hátralevő egy hétben még nyilatkozhatnak a tagok a maradási szándékról. Összesen hány maradóra számítanak január végén?

- Szándékosan nem tettünk közzé becsléseket. Egyrészt nem ez a feladatunk, másrészt senkit nem akarunk presszió alá helyezni azzal, hogy elvárásokat támasztunk. Az mondjuk tipikusan magyar szokás, hogy az utolsó percre szeretjük hagyni ezeket a döntéseinket.

- Több beadvánnyal is megtámadták az Alkotmánybíróság (Ab) előtt a törvénycsomagot. Ön szerint melyik rész a legtámadhatóbb?

- A diszkriminatív rendelkezés, mely szerint aki marad, az kiírja magát a társadalmi szolidaritás rendszeréből, holott ugyanolyan kötelezettségek terhelik őket, mint azokat, akik átlépnek. Ez egyértelműen diszkriminatív és büntetőszabály.

- Azt már tudjuk, hogy az Ab legkorábban februárban dönt a beadványokról. Mennyi esélyt lát arra, hogy a törvény valamelyik részét alkotmányellenesnek minősítik?

- Én legalább 90 százalékos esélyt adok arra, hogy az előbb említett diszkriminatív rendelkezést megsemmisíti az Ab, és erre hatásköre is van. Fenntartom azt a véleményemet, hogy ha ezt nem találják alkotmányellenesnek, akkor itt sokkal komolyabb gondok vannak.

Nincs azzal probléma, ha ez a döntés csak februárban születik meg, ugyanis március elejéig mindenkinek fennmarad a nyugdíjpénztári tagsága, hiába január 31. a határidő. A vagyontranszfer sem tud elkezdődni rögtön másnap, az legkorábban májusban kezdődhet meg. Addig pedig senkit nem ér veszteség. Ha pedig az Ab ezt a nagyon fontos passzust alkotmányellenesnek találja, akkor újra kell tárgyalni az egész kérdést.

Ez pedig egy jó pillanat lenne arra, hogy mindenki félretegye a duzzogását értve ez alatt a kormányzati oldalt és a pénztárakat. Le kell ülni és el kell kezdeni számolni, hogy pontosan miről van szó. Ha a kormánynak két év lélegzetvételnyi időre van szüksége, mert abban bízik, hogy addigra kiforrják magukat a reformok, akkor beszélhetünk kétéves elterelésről és beszélgethetünk arról, hogy ennek majd később négy-öt év múlva mi lesz a kompenzációja. Természetesen el tudjuk fogadni azt, hogy a pályakezdők számára ne legyen kötelező a tagság, a pénztárak győzzék meg a pályakezdőket. Én azt is el tudom képzelni, hogy december 31-ig aki akar, önkéntes alapon visszaléphessen az állami rendszerbe. Sokan azt mondják, hogy gyakorlatilag a naivitás határát súrolja az optimizmusom, de én azt gondolom, hogy ez a meccs még nincs lejátszva.

- Ha az Ab mégis alkotmányosnak találja a törvényt, akkor további jogorvoslati lehetőség a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága, ahol viszont évekig eltarthat a döntéshozatal, és utána már nehéz lesz visszafordítani a folyamatot.

- Megvizsgáltuk a kérdést, már előkészületi szakaszban van a strasbourgi beadványunk is. Ebben az esetben a keresetet nem azok indítanák, akik visszalépnek az állami rendszerbe, hanem azok, akik maradnak kérnék a már említett diszkrimináció kiküszöbölését, hogy szerezzenek nyugdíjjogosultságot az állami pillérből.

- Elképzelhető, hogy a strasbourgi bíróság mondjuk helyt ad ennek a keresetnek, a maradók visszakapják a jogosultságukat, azok viszont rosszul járnak, akik átlépnek az állami rendszerbe?

- A bíróság kötelezheti a magyar államot az állapot helyreállítására, és akkor valóban azok járhatnak csak jól, akik kitartottak a magánnyugdíjpénztári rendszer mellett.

- Novemberben még azt mondta, hogy az Ab előtt bízik Schmitt Pál köztársasági elnökben, hogy nem hirdeti ki a törvényt. Mennyire volt ez kincstári optimizmus? Nagy csalódást okozott az államfő?

- Én őszintén bíztam Schmitt Pálban, mert azt gondoltam, hogy egy ilyen fontos állami tisztség betöltéséhez megfelelő bölcsesség is párosul. Nagy csalódást azért nem okozott az elnök úr döntése.

- Az is kérdés, hogy a kevesebb tag hány pénztárat tud majd eltartani, ugyanis a kormány jelentősen megvágta a működési költségeiket. Ön szerint hány pénztár maradhat?

- Egyelőre az tűnik biztosnak, hogy a jelenlegi 18 magánnyugdíjpénztár nem fog maradni, a mi számításaink szerint 6-8 pénztár maradhat fenn, azoknak lehetnek jobbak a túlélési esélyeik, akik egy szervezetben önkéntes pénztárak is. A cégek közül eddig több kisebb pénztár jelezte, hogy valószínűleg nem lesz meg a törvényben előírt legalább kétezer tagjuk, ezért fel kell őket számolni, de tudomásom szerint a nagy szereplők egyelőre maradnának.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!