5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Szemléletváltást kell megvalósítani az állami és önkormányzati cégek menedzselésében, az állami cégek menedzsmentjének megújítására feltétlenül szükség van - hangsúlyozta Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke az MTI-nek adott év végi interjújában.

Domokos László kiemelte: az ÁSZ idén kiemelt hangsúlyt helyezett az önkormányzati gazdasági társaságok ellenőrzésére, a számvevők 35 távhőszolgáltató és 9 hulladékgazdálkodó cég ellenőrzését végezték el. "Felhívtuk a figyelmet a társaságok számviteli, gazdálkodási hiányosságaira, amelyek veszélyeztethetik a tulajdonos önkormányzatok pénzügyi egyensúlyát, valamint a rezsicsökkentés hosszú távú fenntarthatóságát is" - mondta az ÁSZ elnöke.

Rámutatott: az állami és önkormányzati gazdasági társaságok ellenőrzési tapasztalatai alapján fogalmazta meg az ÁSZ a javaslatait az állami cégek menedzsment megújítása érdekében. Domokos László szerint lényeges, hogy a köztulajdonban lévő, közszolgáltatásokat nyújtó cégeket - amelyek nem ritkán százmilliárdos közvagyon kezelnek, és százezreknek biztosítanak közszolgáltatásokat - a legfelkészültebb vezetők irányítsák. Az elvárásokat és a juttatásokat is közelíteni kell az üzleti szférában bevált gyakorlatokhoz, a cégeket és a vezetők munkáját pedig folyamatosan értékelni kell a szabályosság, eredményesség, gazdaságosság szempontjából - mondta a számvevőszéki elnök. Emlékeztetett arra: az ÁSZ javaslatait szeptemberben kormányhatározatba is foglalták, amely tartalmazza, hogy az állami cégek vezetőinek szigorú etikai elveknek kell megfelelniük.

Domokos László hangsúlyozta: "az ÁSZ-nál tervezzük, hogy beépítjük az ellenőrzéseinkbe a menedzsment teljesítményének értékelését a kormányhatározatban is megfogalmazott szempontok szerint." Az eddigi tapasztalatok alapján az ellenőrzöttek többségénél nem, vagy csak részben valósult meg az intézmények tevékenységére és céljára vonatkozó eredményes, hatékony és gazdaságos működés. A legtöbb esetben a teljesítmény értékelésének legalapvetőbb lehetőségei sem voltak biztosítottak, az intézmények ugyanis sem kitűzött célokat, sem mérhető mutatókat nem határoztak meg. "Világos, mérhető célok nélkül, nem várható el eredmény sem" - hangsúlyozta az elnök. Lényeges, hogy minden közpénzt felhasználó szervezet folyamatosan biztosítsa a szabályos, a korrupciót már szervezeti szinten megelőző integritásalapú működést - jegyezte meg.

Elmondta: az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2015-ben 221 jelentést és 25 elemzést hozott nyilvánosságra. Az idén befejezett ellenőrzések közel 750 közpénzt használó szervezetet érintettek, ezek közül több mint 350 szervezetnek az ÁSZ közel 2000 intézkedést igénylő javaslatot fogalmazott meg - szögezte le Domokos László.

Az elnök emlékeztetett arra: az adóhatóságot érintő számvevőszéki ellenőrzéssel hozzájárultak a NAV működési és szervezeti megújításához, az adóbeszedés és hátralékkezelés hatékonyságának a növeléséhez. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a korábbi Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ellenőrzésével ráirányították a figyelmet a pénzügyi felügyelet korábbi hiányosságaira, ezzel támogatták az MNB kontroll-mechanizmusainak megerősítését. Az ÁSZ elvégezte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 2007-2013 közötti időszakra vonatkozó rendszerellenőrzését, az  ellenőrzési tapasztalatok összegzése alátámasztotta a hazai uniós támogatási intézményrendszer átalakításának indokoltságát. "Mindhárom terület - a hatékony adóbeszedés, a jól működő pénzügyi felügyelet és az uniós pénzek felhasználása - meghatározó az ország jövője szempontjából" - mutatott rá az ÁSZ elnöke.

Az ÁSZ befejezte a minden állami felsőoktatási intézményre kiterjedő rendszerszintű ellenőrzését is. "Hozzájárultunk a felsőoktatási intézmények működését szabályozó törvények megújításához, az intézmények pénzügyi- és vagyongazdálkodására vonatkozó előírások és a tulajdonosi joggyakorlás megerősítéséhez" - mondta Domokos László. Az ÁSZ 2015-ben elvégezte továbbá 22 állami erdőgazdaság ellenőrzését, és az állami vagyongazdálkodás mintegy két évtizede fennálló problémáira irányította rá a figyelmet - mutatott az ÁSZ elnöke.

Ismertette: 2015-ben az ÁSZ összesen 171 alkalommal értesítette valamely hatóságot az ellenőrzései során feltárt bűncselekményre, súlyos szabálytalanságra utaló gyanú miatt. A nyomozó hatóságoknak tett értesítések nyomán leggyakrabban hűtlen kezelés, számviteli rend megsértése és költségvetési csalás gyanúja merült fel. A 22 ellenőrzött állami erdőgazdaságból 21-nél kellett a könyvvizsgálói kamarához fordulni, mivel a könyvvizsgálók által évről-évre auditált mérlegek nem a valós állapotot tükrözték. A NAV irányába tett értesítések 70  százaléka a 2014-es országgyűlési választások kampánypénzeinek ellenőrzése során feltárt szabálytalanságokhoz kapcsolódott.

A közbeszerzési szabálytalanságok közül a legtipikusabb a közbeszerzési eljárás mellőzése, valamint a megkötött szerződések jogszerűtlen módosítása volt. Az ÁSZ által kezdeményezett közbeszerzési jogorvoslati eljárások során a Közbeszerzési Döntőbizottság idén összesen 5,6 millió forint bírságot szabott ki. A közbeszerzési szabálytalanságok túlnyomó részét felsőoktatási intézmények és egészségügyi intézmények - még folyamatban lévő - ellenőrzései során tárták fel a számvevők - mondta Domokos László.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!