4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Le kell ülni minden egyes emberrel, aki a válság miatt, csoportos létszámleépítés következtében vesztette el munkáját, hogy megtaláljuk a lehetséges megoldásokat – mondta az mfor.hu-nak Tukacs István válságkezelési kormánybiztos. Különösen veszélyben lehetnek az autógyártó és beszállító cégeknél dolgozók, akiken az átképzés és az iparági fejlesztések támogatása segíthet.

Sokaknak búcsút inthetnek az autóiparban

Bár sokan kritizálták a kormányt az elmúlt időszakban, hogy nem tesz konkrét lépéseket a válság munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatásainak enyhítésére, úgy tűnik, lassan mégis megismerhetjük a leépítések csökkentése érdekében tett intézkedések részleteit. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek: ha hosszú ideig tart a recesszió, akkor további állami támogatásokra is szükség lehet.

Tukacs István, a gazdasági válságövezetek kezelésével összefüggő kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős kormánybiztos az mfor.hu-nak elmondta: azt tervezik, hogy minden egyes emberrel, akit a krízis miatt csoportos létszámleépítés során küldtek el, leülnek, hogy megbeszéljék, milyen konkrét döntésekkel tudnak segíteni.

Ugyan az elbocsátások nagy számát tekintve ez meglehetősen nehéz vállalkozásnak tűnik, az államtitkár elmondása szerint ezt úgy fogják megvalósítani, hogy minden egyes csoportos leépítési szándék (legalább harminc fő elküldése) bejelentése után – amennyiben ez már visszavonhatatlan - a helyi munkaügyi szervezetet bevonva létrehoznak egy bizottságot, amelynek célja az elküldöttek munkához segítése lesz.

Több lehetőségről tárgyalnak

A leépítettek álláskeresési támogatásban részesülhetnek, emellett tárgyalhatnak a korkedvezményes nyugdíj lehetőségéről is. Ezen felül információkkal látják el őket a helyi munkalehetőségekről, a munkahelyek jellegéről, számáról.

Azoknak a vállalatoknak, amelyek a piacvesztés miatt átszervezésre kényszerülnek, de elkerülhetőnek látják a nagyarányú leépítést, és helyette munkaidő- illetve bércsökkentéssel próbálnak költségeket megtakarítani, lehetőségük lesz a bérkülönbözet egy részét visszaigényelni.

Az elbocsátottak újbóli elhelyezkedésén segíthet az is, hogy azok a cégek, amelyek ilyen jelentkezőket vesznek fel, járulékkedvezményben részesülhetnek. Ez bármilyen típusú vállalkozásnak – akár kis- és közepes vállalatnak – is járhat.

Az átképzés a megoldás?

Ugyanakkor vannak bizonyos ágazatok – mint az autóipar -, amelyekben olyan speciális szaktudással rendelkező emberek dolgoznak, akiknek állásuk elvesztése után szinte semmilyen esélyük sincs elhelyezkedni más szektorokban. Rajtuk segíthet az átképzés, amely során új szakmát tanulhatnak. Tukacs István tájékoztatása szerint erre is jelentős összegeket fordíthatnak a bejelentett 80 milliárd forintos támogatásból.

Adler Judit, a GKI foglalkoztatáspolitikai kutatója viszont úgy véli: az átképzéseket addig nem érdemes erőltetni, amíg nem körvonalazódnak a gazdaság újjászerveződésének fő irányai. Konkrét célok nélkül ugyanis nincs sok értelme a képzésnek (kivéve az alapismereteket például nyelvből, számítástechnikából).

A szakember szerint az elhúzódó recesszió az autóipar viszonylag tartós visszaesésével járhat, ami végleges elbocsátásokhoz is vezethet. A válság a reálgazdaság strukturális átrendeződését is jelenti majd, melynek jellemzői még nem látszanak, de az egyértelmű, hogy a foglalkoztatási struktúrát is módosítani fogja. Az elbocsátottak - akiknek jó része betanított munkás - nem ugyanoda kerül majd vissza, ahonnan elküldték.

Segíthet a zöld autók gyártása

A kormány munkaügyi típusú támogatásával kapcsolatban Adler Judit úgy fogalmazott: az összeg valószínűleg csak a válság enyhítésére elegendő, teljes kivédésére nem. Természetesen ez függ attól is, mennyi ideig tart majd a krízis, s milyen mélyen hatja át a gazdaság egészét. A kabinet támogatása feltehetően lassítja az elbocsátások ütemét és mértékét, de ha túl hosszú ideig tart a recesszió, akkor ez csak a kezdeti időkben jelenthet átmeneti segítséget.

Az egyelőre nagyon bizonytalan, hogy a hazai autóiparban mekkora lehet az elbocsátások mértéke. Ez függ a nemzetközi cégek lépéseitől, a számukra nyújtott segélyek összegétől is. Szakértők szerint sokat jelenthet a fejlesztések, beruházások segítése, de jelentős megrendeléshez juthatnának a cégek azáltal is, ha az olyan alternatív megoldások elterjedését támogatnák, amelyek révén kis fogyasztású, zöld gépjárműveket gyártanának nagy számban.

Kovács Zita


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!