2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt években rohamtempóban zárult az olló a televíziók ára és az átlagbérek között.

A Központi Statisztikai Hivatal által hónapról hónapra közölt, egyes termékekre vonatkozó fogyasztói árak adatsorában az egyik legnagyobb áresést a 76-82 cm-es LCD (illetve 2014-től már LCD-LED) televíziók érték el. A most elérhető legkorábbi, 2011. januári 117 590 forintos árhoz képest a most áprilisi 80 220 forint 31,78 százalékos csökkenést jelent.

Ha éves bázison nézzük az árak változását, akkor is feltűnik, hogy miként zuhant folyamatosan annak a berendezésnek az ára, amely még a legszegényebb háztartásokban is megtalálható.

Mivel a színes (szerk. más nem is nagyon lehetne már) televízió megléte vagy éppen hiánya az egyik deprivációs mutató, tudjuk, hogy a magyar háztartásoknak elenyésző hányadának, mindössze 0,4 százalékának (2012-es adat) nincs anyagi okból televíziója, miközben telefonja 1,6, mosógépe 0,6, kocsija pedig 22,6 százalékának nincs, mert nem telik rá.

Mivel a bérek folyamatosan emelkednek, nem nehéz kitalálni, hogy a magyaroknak egyre könnyebb egy LCD-TV megvásárlása. A következő grafikon azt mutatja, hogy az alkalmazásban állók (közalkalmazottakkal együtt) havi nettó átlagkeresete és a televíziók ára miként viszonyul egymáshoz. 2011 elején még fizetésünk több, mint 80 százalékát kellett elköltenünk, ha beruháztunk egy alap lapos tévébe, idén (a legutolsó béradat februári) már 50 százaléknál járunk. Sőt, tavaly decemberben, amikor sokan megkapták az év végi prémiumokat és ezáltal az átlagkereset is megugrott, 46,5 százalék volt az arány.

Még mindig a dohány és az üzemanyag a sztár

Bár a fogyasztói árak éves bázison még mindig csökkennek, az április az első olyan hónap, amikor tényleg azt mondhatjuk, hogy csak a dohány és az üzemanyag katalizálta a deflációt. Áprilisban ugyanis az élelmiszerek 0,4, a szeszesitalok és dohányáruk 2,7, a ruházati cikkek 0,1, a tartós fogyasztási cikkek 0,2, a szolgáltatások pedig 2,3 százalékkal drágultak.

Ha visszatérünk a teljes inflációs adathoz és azon belül is a havi bázisú adatokhoz, akkor kiderül, hogy az elmúlt három hónapban folyamatosan drágult az életünk. Áprilisban például az árak 0,4 százalékkal voltak magasabbak, mint márciusban. Decemberhez viszonyítva pedig már 1,3 százalékos az áremelkedés mértéke.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!