A kiskereskedelmi forgalom felfutásával szinte biztosak lehetünk abban, hogy két termékcsoport (egyebek mellett természetesen) rendre a teljes növekedést megahaladó mértékben bővül.
A textil, ruha és lábbeli forgalma 2014-ben 14,6 százalékkal haladta meg az előző évit, míg idén az első négy hónapban 11,3-mal. Illatszerekre tavaly 10,2, idén eddig pedig 12,2 százalékkal költöttünk többet. A lenti grafikonon havi bontásban is látszik a növekedés.
Ami viszont még ennél is érdekesebb, ha megnézzük, hogy a kiskereskedelem forgalmán belül mekkora részt képvisel a két csoport, vagyis a boltokban hagyott pénzünk hány százaléka fordul ruhára, cipőre és illatszerre.
Ahogy azt a lenti grafikon trendvonala is mutatja, míg 2011 elején kevesebb, mint 6,5 százalék volt ez az arány, mostanra a 7,5-öt is meghaladja. Ez elsőre nem tűnik soknak, de egy havi 600-800 milliárdos összforgalmon belül nem elhanyagolható.
A legfrissebb, áprilisi adatok szerin 43,6 milliárdot költöttünk az öltözködésre, 17,5 milliárdot pedig az illatszerekre. Mindezt egy 752 milliárdos összforgalom mellett.
Persze ez a statisztika nem tudja megmutatni, hogy a kiskereskedelmi forgalom miként oszlik el a társadalomban. Lehet, hogy a növekedést a jobb módúak generálják, míg a szegényebbek még kevéssé férnek hozzá ezekhez a javakhoz.
Lassult az élelmiszer-kiskereskedelem
Bár az április az első teljes hónap azóta, hogy a kormány megtiltotta a nagyobb alapterületű boltoknak a vasárnapi nyitva tartást és az élelmiszer kiskereskedelem (dohányboltok nélkül) növekedése látványosan lassult, nem jelenthetjük ki egyértelműen, hogy ez a szabályozás az oka. Idén ugyanis a húsvéti ünnepekre való felkészülés, bevásárlás nagyobb része tevődhetett át a márciusra, mint tavaly, így sokat torzíthat a számokon. Többet majd a májusi számok ismeretében tudunk.
mfor.hu