2014 első fele igazi diadalmenet volt a hazai ipar számára. Hónapról hónapra robosztusabb növekedést ért el a termelés, amelynek csúcspontja július volt 12,4 százalékos éves bázisú plusszal. Idén ehhez a bázishoz képest tudott „mindössze” 3,4 százalékkal nőni a szektor, ami a leggyengébb adat tavaly október óta.
Így tehát a lassulás mögött minden bizonnyal ott van a bázishatás, amely persze nem jelenti, hogy nem állhattak le gyártósorok hosszabb-rövidebb időre a hazai üzemekben.
Éppen a bázishatás lesz egyébként az, amely miatt az egy hónap múlva érkező augusztusi adat nagyon izgalmas lesz. Tavaly augusztusban állt le ugyanis a Suzuki a Splash és az előző generációs SX4 gyártásával, adva egy nagy pofont a termelésnek. Így ha az ipar úgy teljesít továbbra is, mint idén az első félévben, akkor nem kizárt, hogy komoly növekedést mér majd a statisztikai hivatal éves bázison.
Március óta, amikor a két kieső Suzukit helyettesíteni hivatott (az ipar szempontjából legalábbis) Vitara gyártása már nagy erőkkel folyik, az ipar is beállt egy 6-7 százalékos növekedési ütemre éves bázison, amellyel kapcsolatban panaszra igazán nem lehet okuk, annak ellenére, hogy a lassuló növekedés érezhető.
Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy meddig növekedhet a hazai ipar. Ha ugyanis az összes rendelésállományt nézzük, akkor látható egy 5 hónapja tartó lassulás a bővülésben, amely persze relatív, hiszen még mindig kétszámjegyű mértékről beszélünk.
Így látható, hogy az év második felét alapvetően az határozza meg, hogy a gyengébb bázison mit tud felmutatni a szektor, illetve, hogy a rendelésállomány növekedése tovább lassul-e. Ha utóbbira igen a válasz, akkor a következő években egy stabil visszafogottabb bővülésre rendezkedhetünk be, vagyis elérjük azt a maximumot, amelyet a hazai ipar ki tud préselni magából.
mfor.hu