2p

Újabb csapást mért az Uberre egy kaliforniai bíróság.

Szerződéses jogviszony helyett a cég alkalmazottjaivá minősítették az Uber sofőrjeit Kaliforniában, az erről szóló bírósági döntés még június 3-án született meg - írja a Reuters.

Az Uber természetesen nem hagyja annyiban a dolgot és fellebbezett, ha ugyanis ebből rendszer lenne, tehát a cég piacain így próbálnák meg nagyobb közteherviselésre bírni a start-up-ot, akkor búcsút mondhatna mesés jövedelmezőségének.

Magyarországon, ahol mint ismeretes, uniós szinten is elképesztően magas, 49 százalékos a munkabért terhelő adó és járulékteher, szinte alig maradna valami a fuvardíjból, amelyből persze még a cég is levenné a maga hasznát.

A dolog azonban nem ilyen egyszerű, hiszen ha kaliforniai bíróság döntése futótűzként terjedne a világban, akkor nem csak az Uber, hanem az összes, megosztáson alapuló üzlet bukhatna. Ezeknek ugyanis pont az a lényege, hogy a cégek csak a keretet adják, a többit a felhasználók intézik egymás között. Mi lenne például, ha minden ingatlantulajdonos, aki az Airbnb segítségével adja ki lakását, hirtelen a cég alkalmazottjává vállna?

Az Uber egyébként arra hivatkozik, hogy a sofőrjeik teljes mértékben maguk osztják be idejüket, annyit dolgoznak, amennyit szeretnének, ezt a cég egyáltalán nem szabja meg. A cég hivatalos közlése szerint más államokban nem volt kérdés, hogy a sofőrök szerződéses viszonyban állnak a céggel és fel sem merült, hogy a kapcsolat munkavállalói jogviszony lenne.

A hatóságok ugyanakkor ezzel azt állítják szembe, hogy az Uber - ha az időbeosztásba nem is – sok másba beleszól. Például ellenőrzi a sofőrök munkához használt eszközeit, illetve letilthatja őket, ha túl sok rossz minősítést kapnak az utasoktól.

Az Uber egyébként piacra lépése óta küzd a különböző hatóságokkal és a taxis-lobbival. Volt ahol már betiltották, valahol pedig a döntéshozók nem igazán tudják, hogy mit tegyenek. Ilyen Magyarország is, ahol pont a napokban tüntettek a taxisok, hogy a parlament fogadja végre el a taxis rendeletet.  Enélkül ugyanis az Uber komoly versenyelőnyt élvez az egyébként agyonszabályozott személyszállítási piacon.

Korábban már a NAV is "beszállt a játékba" és kiderítette azt, amit már egyébként is tudtunk a cég működéséről.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!