Szerződéses jogviszony helyett a cég alkalmazottjaivá minősítették az Uber sofőrjeit Kaliforniában, az erről szóló bírósági döntés még június 3-án született meg - írja a Reuters.
Az Uber természetesen nem hagyja annyiban a dolgot és fellebbezett, ha ugyanis ebből rendszer lenne, tehát a cég piacain így próbálnák meg nagyobb közteherviselésre bírni a start-up-ot, akkor búcsút mondhatna mesés jövedelmezőségének.
Magyarországon, ahol mint ismeretes, uniós szinten is elképesztően magas, 49 százalékos a munkabért terhelő adó és járulékteher, szinte alig maradna valami a fuvardíjból, amelyből persze még a cég is levenné a maga hasznát.
A dolog azonban nem ilyen egyszerű, hiszen ha kaliforniai bíróság döntése futótűzként terjedne a világban, akkor nem csak az Uber, hanem az összes, megosztáson alapuló üzlet bukhatna. Ezeknek ugyanis pont az a lényege, hogy a cégek csak a keretet adják, a többit a felhasználók intézik egymás között. Mi lenne például, ha minden ingatlantulajdonos, aki az Airbnb segítségével adja ki lakását, hirtelen a cég alkalmazottjává vállna?
Az Uber egyébként arra hivatkozik, hogy a sofőrjeik teljes mértékben maguk osztják be idejüket, annyit dolgoznak, amennyit szeretnének, ezt a cég egyáltalán nem szabja meg. A cég hivatalos közlése szerint más államokban nem volt kérdés, hogy a sofőrök szerződéses viszonyban állnak a céggel és fel sem merült, hogy a kapcsolat munkavállalói jogviszony lenne.
A hatóságok ugyanakkor ezzel azt állítják szembe, hogy az Uber - ha az időbeosztásba nem is – sok másba beleszól. Például ellenőrzi a sofőrök munkához használt eszközeit, illetve letilthatja őket, ha túl sok rossz minősítést kapnak az utasoktól.
Az Uber egyébként piacra lépése óta küzd a különböző hatóságokkal és a taxis-lobbival. Volt ahol már betiltották, valahol pedig a döntéshozók nem igazán tudják, hogy mit tegyenek. Ilyen Magyarország is, ahol pont a napokban tüntettek a taxisok, hogy a parlament fogadja végre el a taxis rendeletet. Enélkül ugyanis az Uber komoly versenyelőnyt élvez az egyébként agyonszabályozott személyszállítási piacon.
Korábban már a NAV is "beszállt a játékba" és kiderítette azt, amit már egyébként is tudtunk a cég működéséről.
mfor.hu