A vezetői körlevél kibocsátását a pénzügyi válság mellett az az évek óta tapasztalható jelenség indokolja, hogy a karácsonyi ünnepek előtt a lakosság hitelfelvételi hajlandósága jelentősen megnövekszik. Különösen igaz ez a fogyasztási hitelek vonatkozásában, ahol ebben az időszakban a keresletet a szolgáltatók rendkívül kedvező hitelfelvételi lehetőségei – így 0 százalékos THM, önrész nélkül kínált áruhitel, fizetőképesség ellenőrzésének mellőzése – tovább élénkítik. A bő termékkínálatnak és az ahhoz kapcsolódó rendkívüli hitelakcióknak sok háztartás nem tud ellenállni, a törlesztést a későbbiekben azonban sokszor csak nagy nehézségek árán, vagy egyáltalán nem tudják teljesíteni, többen adósságspirálba kerülnek.
A felügyelet álláspontja, hogy a megfontolt hitelezésben a pénzügyi szolgáltatókat – mint a megfelelő piaci információkkal és szakmai tapasztalattal rendelkező feleket – a fogyasztókkal szemben fokozott felelősség terheli.
A felügyelet ezért felhívja a hitelintézetek és a pénzkölcsönt, áruhitelt nyújtó pénzügyi vállalkozások figyelmét arra, hogy kereskedelmi kommunikációjukban ne buzdítsák a fogyasztókat anyagi lehetőségeiket meghaladó, felelőtlen hitelfelvételre, továbbá fordítsanak kiemelt figyelmet ügyfeleik hitelképességének vizsgálatára, azaz győződjenek meg arról, hogy ügyfeleik megnyugtató módon képesek lesznek a törlesztőrészletek visszafizetésére. Ezt a magatartást a felügyelet elvárja az ügyfelek illetve a pénzügyi intézmények javára tevékenykedő ügynököktől is. Ezért kéri az ügynököket megbízó szolgáltatót, hogy a felügyelet elvárásait ismertessék megbízottaikkal is.
A fentieknek megfelelően a Felügyelet az említett időszakban fokozott figyelemmel fogja kísérni a szolgáltatók hirdetéseit, melynek keretében ellenőrizni fogja a teljes hiteldíj mutatóra vonatkozó rendelkezések betartását is. Amennyiben azt tapasztalja, hogy valamely kereskedelmi kommunikáció a fenti elvárásoknak nem felel meg, határozottan fel fog lépni és a rendelkezésére álló eszközökkel élve, megteszi a szükséges intézkedéseket. A jelenlegi nehéz pénzügyi helyzetben különösen fontos az, hogy a lakosság eladósodottsági szintje ne emelkedjen nagy mértékben, a lakosság további hitelfelvétele ne vezessen tömeges fizetési problémákhoz. Ez természetesen a fogyasztók megfontolt döntésein is múlik, ugyanakkor a szolgáltatók megfelelő önmérséklete és felelős hitelezési magatartása a negatív folyamatok megállításához elengedhetetlen.