A GVH hétfői közleménye szerint a Fakro Magyarország Kft. olyan módon kívánta felkelteni a szakemberek érdeklődését, hogy hangsúlyozta az általa forgalmazott ablakoknak azokat a műszaki tulajdonságait, amelyekkel versenytársai nem rendelkeznek. Az állítások azt az érzést keltették a megcélzott vevőkben, hogy a Fakro termékei adott szempontból jobbak, mint bármelyik más versenytárs áruja. A közzétett tulajdonságokról a vállalkozás versenytársai nem kommunikáltak, így a megcélzott vásárlóknak nem volt lehetőségük a tulajdonságok összevetésére.
A GVH közleményében elismeri, hogy a reklámok címzettjei szakemberek, akiknek szaktudás-szintje magasabb, mint az egyszerű vásárlóé, azonban ez sem zárja ki a szakemberek megtévesztésének lehetőségét. A reklámtörvény szerint a reklámozónak a GVH felhívására igazolnia kell a reklám részét képező tényállítás valóságát. Ha a reklámozó nem tesz eleget ennek a kötelezettségnek, úgy kell tekinteni, hogy a tényállítás nem felelt meg a valóságnak. A GVH szerint megállapítható, hogy a vizsgálatban érintett reklámok megtévesztőek voltak, így a Fakro Kft. egymillió forint bírságot kapott. A közlemény szerint a vállalkozás terhére róható, hogy úgy használt a piacon kizárólagosságra, illetőleg piacelsőségre utaló kifejezéseket, hogy azokat előzetesen nem ellenőrizte. Ráadásul a piacelsőségi állításban használt felsőfokú jelző vevőcsalogató hatása különösen erőteljes.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a kifogásolt tájékoztatásokat megjelentető kiadványok példányszáma alacsony volt. Bár piacelsőségi állításait a Fakro nem tudta bizonyítani, a magyar piacon 70 százalékos részesedéssel bíró márka egyes termékeivel végzett összehasonlító vizsgálatok rámutattak a Fakro ablakok kiválasztott típusinak előnyös tulajdonságaira. Enyhítő körülménynek bizonyult továbbá, hogy a Fakro elismerte állításainak jogsértő voltát, az eljárás folyamán együttműködött a GVH-val, és aktívan segítette az ügy feltárását.
Menedzsment Fórum