4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Nincs sok idő gondolkodni a Nemzeti Eszközkezelő felállításán, hiszen a munkanélküliség és a nem teljesítő hitelek aránya fokozatosan emelkedik - hangzott el a PricewaterhouseCoopers (PwC) csütörtöki sajtóbeszélgetésén. A cég szakértői szerint a kormánynak gyorsan döntenie kellene a pontos feltételekről, és tesztelni a nemzetközi tőkepiacokat, lenne-e forrás a célra. Mfor.hu-tudósítás.

"Amagyar költségvetés terhelhetősége jelenleg lényegében zéró, azonban ha egy eszközkezelő felállítása kellően transzparens, akkor arra lehet bevonni piaci forrást, ami nem az államkasszát terheli" - mondta a csütörtöki sajtóbeszélgetésen Bunna Gyula, a PwC igazgatója. A cég szakemberei 11 olyan országot vizsgáltak, ahol már létrejött hasonló intézmény, arra a következtetésre jutottak, hogy a legfontosabb minél előbb kidolgozi a pontos részleteket.

Hajléktalanok százezrei helyett

Az eszközkezelő mindenhol a problémás hitelek kezelésére létrejött speciális pénzintézet, melyet általában az állam hoz létre. Célja, hogy a problémás portfóliót átvegye a pénzintézetektől, illetve a bankok ügyfelei ne szoruljanak a társadalom perifériájára.

"A távol-keleti országokban például az 1998-as válságot követően 10-25 százalék között volt a nem teljesítő hitelek aránya, amikor létrehozták az eszközkezelőket. Az idei év végére várhatóan Magyarországon is eléri majd a 90 napon túli késedelem aránya ennek a sávnak az alját" - mondta Bunna Gyula, a PwC igazgatója.

A vizsgált országokban az eszközkezelő finanszírozását vagy teljes egészében állami forrásból, vagy kötvénykibocsátásból oldották meg - állapította meg a vizsgálat. A cég igazgatója szerint ha transzparens szabályozást hoz létre a kormány, akkor be lehet vonni piaci forrásokat az eszközkezelő finanszírozására. "Fontos, hogy az intézmény felállítása előtt teljes képet kapjunk az érintett problémás portfólióról, földrajzilag, jövedelmileg is lebontsuk az ügyfeleket kisebb csoportokra" - emelte ki Bunna Gyula.

A PwC szakértője szerint a kormánynak minél előbb döntést kellene hoznia arról, kiknek a hitelét hajlandó átvállalni, ezt követően pedig tesztelni kell a tőkepiacokat, van-e piaci forrás arra a célra. "Minden olyan hír, ami megjelenik az eszközkezelőről, de nem tartalmaz konkrétumokat, csökkenti az ügyfelek törlesztési hajlandóságát" - hívta fel a figyelmet a kockázatokra a szakember.

Bunna Gyula szerint a bankok is érdekeltek lennének egy eszközkezelő létrehozásában, hiszen jelenleg nagy mértékben sújtja őket a problémás hitelek magas aránya. Ezek mind a tőkét terhelik, ezen keresztül pedig limitálják a hitelezési teljesítményt. A PwC igazgatója szerint a pénzintézetek ha minden költséget összeadnak, akkor rövidtávon sem járnak annyira rosszul, hosszú távon pedig számukra is egyértelműen kedvező lenne az eszközkezelő.

A malájoknak bejött

Bunna Gyula a vizsgált országok közül Malajziát emelte ki, hiszen az ott létrejött rendszer hasonlít jelenleg leginkább a magyar helyzetre. A távol-keleti országban 1998 novemberében történt az első tranzakció, majd 2005-ben zárták le az eszközkezelő működését. A maláj eszközkezelő a fedezett és fedezetlen lakossági hiteleket, illetve a kis- és közepes vállalkozások kölcsöneit vette át, illetve egyedi elbírálás alapján lehetőséget adott a nagyvállalati hitelek finanszírozására is.

A mintaországban is kétséges volt, hogy nyereséges lesz-e az eszközkezelő létrehozása, de a maláj kormány már a létrehozás előtt azzal számolt, hogy ha veszteséges is lesz az akció, akkor is kisebb lesz a veszteség, mint ha hagynák a bankok kezelésében a rossz portfóliót. Előzetesen a GDP 18 százalékára becsülték a mentőakció állami költségeit, végül öt évre elosztva a nemzeti össztermék 3 százalékát emésztette fel.

Malajziában az eszközkezelő átlagosan 46 százalékos áron vette át az eszközöket a bankoktól. Először megállapították az ügyfelek törlesztési képességét, majd abból számolták vissza, hogyan kell a feltételeket alakítani. A bankokat azzal próbálták ösztönözni az együttműködésre, hogy megállapodtak: ha az eszközkezelő profitot ér el a portfólión, akkor annak 80 százaléka a bankokat illeti. Ezzel a lépéssel sikerült elérni, hogy a rossz hitelek 92 százaléka az eszközkezelőhöz került.

Beke Károly

Mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!