Komárom-Esztergom megye ipara még áprilisban sem tudta elérni az előző év hasonló időszaki volument, bár nagyon közel van hozzá. Ez az első hónap, hogy a Vitara gyártósorai teljes gőzzel termelnek.
Mielőtt azonban nagyon elszomorodnánk, jusson eszünkbe, hogy tavaly novemberben a Nokia is bezárt Komáromban, így a bázisban még a telefongyár is benne van. Hogy a finn cég gyárbezárása milyen hatást gyakorolt a termelésre, arról majd akkor kapunk pontosabb képet, ha az idei év végén a számok kifutnak a bázisból.
Persze a hazai ipar nagyágyúi az autógyárak, így a megye számait nyilván főként a Suzuki "rángatja". Ez jól látszik abból is, hogy márciusban hirtelen 10 százalékpontot javult az éves bázisú volumen februárhoz képest. Mivel a terepjárót innen exportálják a világ összes piacára, a megyei ipar nagyban függ attól, hogy milyen lesz a kocsi fogadtatása. A Suzuki áprilisi európai értékesítési számai alapján túl sok okunk még nem lehet az örömre, de még tényleg annyira az elején vagyunk a modellciklusnak, hogy nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.
A teljes ipari termelés továbbra is jól teljesít
Bár messze vagyunk a tavalyi első félév többször kétszámjegyű növekedésétől, az ipar az első négy hónapban is szépen nőtt a kiigazított adatok szerint 6,3 százalékkal. Ágazatokra lebontva (kiigazítatlan adatok) az autóipar 16,9 százalékkal nőtt, míg a szintén jelentős számítógép, elektronikai, optikai termékgyártás 3,2-vel. Az élelmiszer, ital, dohány-termék gyártása 0,9 százalékkal visszaesett áprilisban, amely aránylag ritka a szektorban.
A jövő is bíztató, hiszen a kiemelt feldolgozóipari ágazatok összes rendelésállománya 12,1 százalékkal haladta meg áprilisban az előző évit, az autógyárak pedig 20,9 százalékkal több megrendelést tudhatnak magukénak.
mfor.hu