Windisch László, a jegybank alelnöke elmondta: az elszámolás és forintosítás csak a kereskedelmi bankok esetében mintegy 2,4 millió élő, illetve megszűnt fogyasztói hitel- és lízingszerződést érint, ebből 1,7 millió a forintalapú, 700 ezer a devizás szerződés.
Az alelnök elmondta: az ügyfeleknek addig semmit nem kell tenniük, amíg meg nem kapják a banki elszámolásokról szóló leveleket. Ha gondjuk van, illetve nem értenek egyet az elszámolással, akkor a levél kézhezvételétől számított 30 napon belül panasszal élhetnek a bankjuknál - mondta Windisch László.
A bankoknak a rendelet előírja, hogy az írásbeli tájékoztatás mellett a honlapjuk fő oldalán is elérhetőek legyenek az elszámolással és a forintosítással kapcsolatos információk - közölte az MNB alelnöke.
Windisch László elmondta: vannak speciális esetek is, így például a követeléskezelőnek átadott lejárt tartozások. Az ügyfeleknek ebben az esetben maguknak kell elmenniük a követeléskezelőhöz és ott kezdeményezni az elszámolást, a bank ugyanis már elszámolt a követeléskezelővel. A végtörlesztők is kezdeményezhetik az elszámolást, ez azonban 10 ezer forintos díjjal jár.
Az alelnök szerint az OTP Bank ügyfelei esetében még nem biztos, hogy március elsejéig lezárul a jogorvoslati szakasz, mivel a bank fellebbezése még a Kúrián van. Ebben az esetben a bank ügyfelei a Kúria döntésének kihirdetését követő 60 napon belül kell, hogy megkapják az elszámolást.
A jegybank alelnöke bízik abban, hogy nem lesz sok panasz, és a panaszok zöme megáll majd a bankoknál, ezt követően az elszámolást vitató ügyfelek a Pénzügyi Békéltető Testület segítségét vehetik igénybe.
Freisleben Vilmos, a jegybank fogyasztóvédelmi igazgatója elmondta: a levelek egyik alaptípusa az elszámolást megelőzően megszűnt deviza alapú jelzálogkölcsönökhöz kötődik, a másik alaptípus a deviza alapú forintosításra kerülő jelzálogkölcsönökről szóló, de az elszámolást követően is élő szerződésekről szóló levél, a harmadik típus a deviza alapú, forintosításra kerülő, de egyben gyűjtőszámla-hiteles élő szerződés minta levele, a negyedik alaplevél a forintosításra kerülő, az elszámolás után is élő szerződés, melynek törlesztőrészleteit azonban egy ideig késedelmesen fizették.
Minden értesítő levélnek tartalmaznia kell az elszámoláshoz kapcsolódó információkat, és a hitel történetét, azaz a hitel fizetésének korábbi kimutatásait, az esetleges felülvizsgálatra, vagy jogorvoslatra vonatkozó információkat, és az élő szerződéseknél a szerződésmódosításhoz kötődő "infókat". Előírta az MNB azt is, hogy a levélben szerepeljen az az összeg, amennyivel az ügyfél törlesztőrészlete az elszámolás és a forintosítás eredményeként csökkent.
Azoknak a teendői is szerepelnek a levélben, akik nem kívánnak a forintosítással élni. Ők a levél kézhezvételét követő 30 napon belül írásban kezdeményezhetik pénzügyi intézményüknél, ha az előírt feltételeknek megfelelnek. Ezek közé tartozik egyebek mellett, ha a futamidő 2020. végéig lejár vagy, ha az ügyfélnek devizában keletkezik a jövedelme, illetve ha az induló forinthitel-kamat meghaladná az eredetileg számítható kamatot.
MTI